internetový armádní magazín

Aero v britském Farnborough představilo projekt letounu L-39NG

16.07.2014 20:30

Česká společnost Aero Vodochody v britském Farnborough oznámila svůj úmysl obnovit výrobu cvičných letounů L-39 Albatros. Stane se tak po důkladném zhodnocení poptávky po letounech v dané třídě ve světě, především v oblastech Afriky, Středního východu, Jihovýchodní Asie a Latinské Ameriky.

Letouny L-39 různých verzí jsou i dnes stále používány k výcviku pilotů, kondičnímu a sportovnímu létání asi ve čtyřiceti zemích. Za dobu své výroby v letech 1971 až 1999 spatřilo světlo světa celkem 2960 strojů (některé zdroje uvádějí 2868), které si získaly velmi dobré jméno a oblibu u pilotů i pozemního personálu.

 

Aero Vodochody nyní přichází s projektem výrazně modernizovaného letounu, který v době vývoje nesl označení L-169, ale nyní je prezentován jako L-39NG (Next Generation). Modernizace se podle vyjádření představitelů firmy dotkla velké většiny systémů a částečně i samotné konstrukce letounu. Letoun by měl nyní disponovat menší hmotností a novým motorem s větším tahem a současně menší spotřebou, což by se mělo odrazit na větší maximální dosažitelné rychlosti, větším doletu a snadnější pilotáži.

Letoun L-39NG nově nabízí technologii integrovaných nádrží v křídle (koncové vřetenovité nádrže byly vypuštěny), vystřelovací sedadla posádky s charakteristikou 0-0 (nulová výška - nulová rychlost), vyvýšenou pocici zadního pilota (pilota-instruktora) a překryt kabiny bez odděleného pevného čelního štítku.

Projekt letounu L-39NG je určen pro současné provozovatele starších verzí Albatrosů i zcela nové zákazníky. Současným provozovatelům projekt nabízí vícefázovou modernizaci, při které bude prvně vyměněn opotřebovaný motor a teprve v další fázi upravena konstrukce a vyměněny systémy.

Výroba nových letadel L-39NG by měla začít ihned po podpisu první pevné zakázky (nejdříve v roce 2018). Militarybox, CC BY NC-SA

 

Diskusní téma: Aero v britském Farnborough představilo projekt letounu L-39NG

Datum: 19.07.2014

Vložil: Dip

Titulek: Dobrej krok

PENTA narozdíl od předešlích majitelů už ukázala, že ví co dělá. Kdyby to nemělo budoucnost nedělali by to. Není to klub fanoušků Albatrosu.
Doufám, že L-39NG bude i jakýsi předvoj pro "L-159NG". Jistě ty modernizace budou využitelný i pro většího bráchu.
Podle mě dobrý rozhodnutí to oddělit, než jakési zkloubení L-39 + L-159, jak se to původně prezentovalo.

Datum: 18.07.2014

Vložil: Faro

Titulek: L-39NG

Pokud tomu dobře rozumím, Aero se vrací k původní linii L-39 a opouští linii L-159?

Datum: 18.07.2014

Vložil: Militarybox

Titulek: Re: L-39NG

Ano, Aero letounem L-39NG přímo navazuje na vývojovou větev L-39, na větev levných a jednoduchých cvičných letounů. Tomu i odpovídá zvolené označení. Nové L-39NG by měly na trhu bodovat poloviční, nebo až třetinovou cenou oproti vysoce sofistikovaným strojům jako je Aermacchi M-346 Master, Jak-130 nebo L-15. Podobné by to mělo být i s provozními náklady.
Aero L-159 Alca nyní bude představovat jakousi vyšší větev. Teoreticky bude v sortimentu firmy letoun pravděpodobně stále nabízen případným zákazníků, a teoreticky projde podobným zlepšením jáké je připraveno pro L-39NG, např. instalací nového křídla.

Datum: 18.07.2014

Vložil: Faro

Titulek: Re: Re: L-39NG

V článku se hovoří o novém motoru. Co je to za motor?

Datum: 18.07.2014

Vložil: Militarybox

Titulek: Re: Re: Re: L-39NG

Jde o motor FJ44-4M od americké společnosti Williams International. Motor je určený především pro malá dopravní letadla třídy "Biz" a navazuje na starší a rozšířenou verzi FJ44-4A.
Délka motoru je 1,34 m, průměr 0,67 m a hmotnost 305 kg. Motor disponuje maximálním tahem 16,87 kN, duálním FADEC ovládáním, velmi krátkou dobou rozběhu a nízkou měrnou spotřebou paliva. Motor je vybaven elektrickým startérem.

Datum: 19.07.2014

Vložil: Faro

Titulek: Re: Re: Re: Re: L-39NG

Nebudou letounu L-39NG zase hrozit nějaké potíže s exportem do některých zemí kvůli použití amerického motoru?

Datum: 19.07.2014

Vložil: Militarybox

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: L-39NG

Při prodeji výrobků s americkými komponenty vždy hrozí určité potíže, protože Amerika si libuje v zavádění různých "vydíracích sankcí", které ve své podstatě popírají proklamované zásady volného obchodu, svobodného podnikání a dalších výdobytků "svobodného světa". V případě použití tohoto motoru by však nebezpečí nějakých problémů nemělo být velké, protože se jedná běžnou komerční jednotku pro civilní letouny, na kterou by se měla uplatňovat podstatně volnější pravidla užití. Bohužel přesné normy neznáme. V nejhorším případě, asi není problém namontovat ukrajinské nebo ruské motory podobné tahové kategorie.

Datum: 20.07.2014

Vložil: Viper

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: L-39NG

Libuje, protože na to má právo. Je to udržování určité technologické převahy. Přesně tohle dělali i Rusové - "exportní" provedení jejich techniky známe např, z arabských zemí. Je to logické a správné. Některé věci nejsou na prodej a basta.

Datum: 18.07.2014

Vložil: Petr S

Titulek: Re: L-39NG

Ja tomu rozumim tak, ze L-39NG bude jina kategorie letounu. Jednodussi, levnejsi, vice zamereny na vycvik. ALCA dle meho vice zameren na bojove vyuziti, a to je ale velmi tezke prodat. Zamereni na cvicny proudovy letoun je dle meho dobry obchodni tah.

Datum: 19.07.2014

Vložil: Militarybox

Titulek: Re: Re: L-39NG

Rozumíte tomu velice správně.

Datum: 18.07.2014

Vložil: Pepa

Titulek: L-39NG

Mohlo to přijít o nějaký ten rok dřív, byla by větší šance na úspěch. Úspěch se ve své podstatě mohl dostavit i s L-159 Alca, ale mělo se na to jít trochu jinak, a hlavně bez Američanů (Boeingu). Američani pomohli vzniku Alcy, ale současně se stali jejím hrobařem.
Myslím si, že L-39NG se prodávat bude, a to celkem dobře. Česko a Slovensko tato letadla pořídí zcela tutově a hodně bych vsadil na státy severní Afriky. Ty koupí nová letadla, nebo si zcela jistě nechají modernizovat ta stávající.

Datum: 18.07.2014

Vložil: JVC

Titulek: Re: L-39NG

Souhlas.

Datum: 18.07.2014

Vložil: jsk

Titulek: Koupí si to pár soukromníků

a to bude vše...je už příliš pozdě.

Datum: 18.07.2014

Vložil: JVC

Titulek: Re: Koupí si to pár soukromníků

Neviděl bych to tak černě. "Kut železo" se sice mělo o nějakou dobu dřív, ale pánové v Aeru (a hlavně majitelé) to snad mají dobře spočítané.

Datum: 17.07.2014

Vložil: David

Titulek: Není pozdě?

Něco takového ale mělo vzniknout už dávno. Nyní je trh již do jisté míry zaplněn čínskými K-8, které si již koupila řada zemí. Pro jejich nákup navíc čínská vláda poskytuje velmi výhodné podmínky. Nejsem si zcela jist, zda L-39 NG budou schopny jim konkurovat.

Datum: 17.07.2014

Vložil: nesher

Titulek: Re: Není pozdě?

Částečně máte pravdu, ale myslím, že tu nějaký prostor stále je. Především u stávajících uživatelů (Tunisko, Thajsko, Bulharsko, některé státy bývalého SSSR), zvlášť když Aero nebude nabízet jen nová letadla, ale i upgrade stávajících (motor, avionika, křídla). Pro potencionální uživatele tak odpadne nutnost přecvičit personál, což také něco stojí. A navíc, některé státy, především v Asii, mají z Číny oprávněné obavy.

Datum: 17.07.2014

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Re: Není pozdě?

Souhlas. Navíc věřím, že v Aeru mají rentabilitu vývoje a výroby dobře promyšlenou.

Datum: 19.07.2014

Vložil: mattea

Titulek: Re: Není pozdě?

Jaké výhodné podmínky od číny to jsou? (nebo mne odkažte na nějaký zdroj, pokud je to na delší popis).
Konkurenceschopnost podle mého není ani cílem. Přijde mi, že Aero vsází na nízkorozpočtové země, které si např. M-346 Master nemohou dovolit, nebo ne v dostatečném počtu.

Záznamy: 1 - 18 ze 18

Vyhledávání

 

 

 

 

 

 

Modnidoplnky.cz