internetový armádní magazín

Argentina bude opět vyjednávat o Kfirech

07.01.2017 18:05

Argentina a Izrael zahájí již třetí kolo jednání o možných dodávkách víceúčelových bojových letounů Kfir Block 60 izraelské firmy Israel Aerospace Industries (IAI) argentinskému vojenskému letectvu. Dvě předcházející kola jednání nevedla k žádné dohodě. Podle argentinských vyjádření je hlavním problémem dosažení shody prodejní cena letadel.

 

                                              PODPOŘTE MILITARYBOX

 

Kfir Block 60 je poslední vývojovou verzí izraelského bojového letounu, který má svůj prapůvod ve francouzském stroji Dassaul Mirage 5, jehož plány získala izraelská zpravodajská služba Mossad (Institut pro výzvědné a zvláštní operace) ve Švýcarsku. Letoun je poháněn americkým motorem General Electric J-79 a nese moderní izraelský radiolkátor ELTA 2032, který mu umožňuje vedení boje se vzdušnými i pozemními (námořními) cíli.

Firma Israel Aerospace Industries exportovala své Kfiry zatím do Kolumbie, Ekvádoru a Srí Lanky. Militarybox, CC BY-SA

                                                           IAI Kfir letectva Kolumbie

                                                                 (foto: USAF / PD)

 

Diskusní téma: Argentina bude opět vyjednávat o Kfirech

Datum: 22.01.2017

Vložil: Tomáš

Titulek: Kfir Block 60

Tak jsem trochu zapátral a zjistil jsem, že firma IAI garantuje provozní dobu draku 8 000 h (při ročním náletu 200 h to skutečně dělá 40 let provozu). Navíc motory mají mít "vynulovanou" životnost, takže jejich generální oprava má být třeba až po 1 600 hod. Navíc Kfiry Block 60 mají být kromě již zmiňovaného radaru EL/M-2052 (umožňuje sledovat až 64 cílů současně) vybaveny i skleněným kokpitem s velkými displeji a přilbovým zaměřovačem Elbit DASH. Kromě dvou kanonů DEFA 552 r. 30 mm nesou až 9 závěsníků (kam lze mimo jiné umístit i navigačně-střelecký kontejner Litening, průzkumný kontejner RecceLite, ŘS vzduch-vzduch Python a Rafael Derby, široké spektrum protizemních řízených bomb a raket a proti lodím může stroj nést protilodní ŘS AGM-176 Griffin atd). Všechny tyto úpravy povýší tento víceúčelový stroj na 4. generaci stíhacích letadel!
Jen s tou cenou jsem se trochu sekl - Argentina totiž v roce 2014 poptávala až 18 letadel Kfir Block 60 za cenu cca 500 mil USD (tzn cena 1 stroje činí zhruba 28 mil USD). Je pravda, že u Kolumbijských Kfirů se objevily údajně vážné nedostatky v hydraulických a elektrických soustavách a navíc se údajně objevily potíže i s jejich motory J79-J1EQD, ale je otázka, jak kolumbijci dbali o jejich údržbu a navíc náročné kolumbijské klimatické podmínky strojům ještě ubraly.
Takže suma sumárum i když Kfir (česky LVÍČE) pochází z poloviny 70. let (v roce 1975 byla do služby zařazena verze C1), jeho verze Block 60, která se poprvé objevila v roce 2012, představuje moderní a výkonný stroj, který je navíc i cenově dostupný!!!

Datum: 09.01.2017

Vložil: David

Titulek: Argentina

Moc nechápu, proč se Argentinci tak zdráhají. Pochybuji, že by na současném trhu bylo možno sehnat něco levnějšího - vždyť i takový čínský FC-1 je dražší. Samozřejmě, najdou se i levnější řešení, jako je nákup olétaných F-16 Rumunskem. Jenže takové letouny mají životnost jen několik roků - a pokud jsou provozovány i nadále, pak postrádají efektivitu, dochází k vysokým ztrátám (stačí si vzpomenout na české MiG-21) - a musí být zas nahrazeny dalšími letouny. Takže zdánlivě úsporné řešení vede jen k dalšíma dalším nákladům.
Izraelci si s modernizací Kfiru opravdu pohráli, ostatně mají v tomto směru bohaté zkušenosti. Nedošlo k pouze papírovému vylepšení parametrů, jak to někdy při modernizacích chodí, zato byly použity prvky, které se již osvědčily. A hlavně byla prodloužena životnost. Těm deklarovaným 40 letům moc nevěřím, ale 20-25 let by ty letouny mohly sloužit. A to je již dostatečně dlouhá doba, aby se taková akvizice vyplatila.
Podotýkám jen, že Brazílie kupuje nové Gripeny, Chile má desítky F-16. oproti tomu Argentina je dnes bez nadzvukového letectva. Za takové situace nějaké zbytečné otálení může mít nebezpečné důsledky

Datum: 10.01.2017

Vložil: alexa123

Titulek: Re: Argentina

Lepšie si to David nemohol vystihnuť. Za také peniaze by ho mohlo objednať aj slovenské, bulharské, srbské, ... letectvo - určite by sa im to vyplatilo.

Datum: 11.01.2017

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Argentina

Mimochodem - Izraelci Kfir Bulharsku nabízeli -a to poměrně intenzivně. Ti jej odmítli - nevím z jakých důvodů. Přitom silně pochybuji, že by dokázali najít nějakou lepší náhradu za své dosluhující Migy-29, kterých navíc mají už jen pár

Datum: 08.01.2017

Vložil: Tomáš

Titulek: Kfir Block 60

Kfir block 60 je vynikající stroj především v porovnání cena/výkon! Skrátka na tro, co umí jsou více než levné (Izrael je prodává za cca 20 mil USD). Všechny dnes nabízené Kfiry pocházejí ze zakonzervovaných zásob IAF, ale následně jsou renovovány a modernizovány pokročilou avionikou (radar EL/M-2052; datalink Link 16; atd.). Navíc Izrael tyto stroje nabízí se 40ti letou zárukou životnosti!!! Zkrátka je to konstrukčně již sice zastaralý stroj, avšak maximálně modernizovaný představuje ideální stroj pro země třetího světa!!!

Datum: 09.01.2017

Vložil: Blabla

Titulek: Re: Kfir Block 60

Asi opravdu jediné výkonné stroje, které mohou za hubičku koupit....

Vyhledávání