internetový armádní magazín

ASCOD nebo CV90 - pásové obrněnce pro českou armádu

26.05.2015 11:45

Na výstavě IDET 2015, která se konala v minulém týdnu v Brně vystavily společnosti BAE Systems a General Dynamics své pásové obrněnce řady CV90 a ASCOD. Nešlo rozhodně o náhodnou záležitost, ale důkaz toho, že Armáda ČR připravuje vyhlášení výběrového řízení na pásová bojová vozidla pěchoty, která mají ve výzbroji její 7. mechanizované brigády nahradit zastaralé sovětské stroje BVP-2. Obě jmenované společnosti se svojí prezentací snažily zaujmout představitele české armády, ale i veřejnost a vybudovat si tak co nejlepší výchozí postavení.

Pokud jde o budování postavení a získání "lepší startovní pozice" do budoucího tendru, je na tom asi lépe společnost General Dynanics, které se již dříve podařilo navázat spolupráci s významnou českou firmou EXCALIBUR ARMY, která určitě uplatní své znalosti místních podmínek pro dosažení úspěchu se společně nabízenými vozidly řady ASCOD.

                                                       vozidlo ASCOD ve verzi OT (APC)

                                                         (foto: Z. Novotný / CC BY-SA)

 

                                                          interiér vozidla ASCOD

                                                    (foto: Z. Novotný / CC BY-SA)

 

Vozidla ASCOD (Austrian-Spanish Cooperative Development) jsou zatím známá především ve své podobě bojových vozidel pěchoty pojmenovaných Pizarro a Ulan z výzbroje španělských a rakouských ozbrojených sil. Tato vozidla s bojovou hmotností 30 až 33 tun začala být dodáváva k jednotkám (španělským) v roce 1998 a v roce 2001 (rakouským). Dnes existují vylepšené verze bojových vozidel pěchoty nosící označení ASCOD II (Pizarro II) a také odvozené obrněné transportéry, které lze na přání upravit do řady podob. Vozidla ASCOD dnes patřící do výrobního portfolia americké firmy GD ELS se také stala základem pro vývoj nových britských obrněných vozidel řady SV (Special Vehicle).

                                                  bojové vozidlo pěchoty CV9030

                                                   (foto: Z. Novotný / CC BY-SA)   

 

                                                            interiér vozidla CV9030

                                                      (foto: Z. Novotný / CC BY-SA)

 

Konkurenční vozidla řady CV90 (Combat Vehicle 90) jsou původně dílem švédské firmy Hägglunds, kterou převzal britský koncern BAE Systems. Vozidla CV90 byla vyvinuta na přelomu 80. a 90. let podle velmi přísných požadavků švédských ozbrojených sil, které je také ve verzi bojového vozidla pěchoty CV9040 přijaly v roce 1993 do své výzbroje. Později vznikly exportní varianty bojových vozidel pěchoty CV9030, CV9035 a také obrněný transportér CV90 Armadillo. Bojová hmotnost jednotlivých verzí CV90 se dosti liší a pohybuje se v rozmezí od 23 do 35 tun.

Vozidla ASCOD a CV90 jsou v celé řadě měřítek srovnatelná a mohou mít i srovnatelné šance uspokojit potřeby Armády ČR. Do hry o zakázku na nová BVP mohou pochopilně vstoupit i další hráči s jinými nabídkami, ale favorité byli představeni. Militarybox, CC BY-SA

 

 

Diskusní téma: ASCOD nebo CV90 - pásové obrněnce pro českou armádu

Datum: 27.05.2015

Vložil: AusPow

Titulek: BVP

Pochvala pro MilitaryBox. Oba typy jsou více okouzlující ve verzích APC než IFV. Osobně bych upřednostnil CV90, ale myslím si, že bude vybrán ASCOD. Tlaky na patřičných politických a vojenských místech jsou důležitější než technické parametry a lidé od EXCALIBUR ARMY to dobře vědí. Když jim to nevyjde s Šakalem, tak jim to vyjde s ASCODEM.

Datum: 27.05.2015

Vložil: Mates

Titulek: re

No Kurganěc než se dostane do výzbroje už bude taky starší model.Teoreticky by byl vývoj BVP zeměmi V4 zajímavá možnost,ale reálně nemožné..jediný kdo má opravdu zájem o kvalitní armádu je Polsko,které zas nepřistoupí na podmínky ostatních.Nicméně myslím,že náhrada BVP stejně ještě pár let nebude realizována.

Datum: 26.05.2015

Vložil: Xawier

Titulek: A co...

Armata?:) No dobře,dobře-politicky neprůchodné... Jsem ale přesvědčený o dvou věcech. Jednak příští BVP pro armádu ČR by se mělo vyrábět u nás (i když třeba jen licenčně) a pak si myslím,že uvedená vozidla jsou poplatné době devadesátých let. Dnes je trend někde jinde! Viz. právě Kurganěc-25 a zmíněná britská vozidla řady SV (Special Vehicle)...

Datum: 26.05.2015

Vložil: Jirka4form

Titulek: BVP

Jsou to moc pěkná vozítka, modernější a lepší než BVP-2, ale byl bych spíše pro vývoj nového optimalizovanějšího BVP zeměmi V4. Čtvrt století je prostě čtvrt století.

Datum: 28.05.2015

Vložil: David

Titulek: Re: BVP

Když uvážím, jak se v Polsku nedařil vývoj nového BVP (BWP-2000, poté program Anders - oba projekty byly nakonec zrušeny), silně pochybuji o možnosti nějakého společného vývoje. Ten by navíc trval jistě poměrně dlouho, vyžadoval by spoustu financí. Takže bohužel určitě ne

Datum: 28.05.2015

Vložil: Jirka

Titulek: Re: Re: BVP

No spíš tady nejde až tak o vývoj.Tohle je nejjednodušší na tom všem oproti té hlavní věci .Nejtěžší je se domluvit na výrobě.Problém je třeba v tom,že Poláci by nejraději vše vyráběli sami s největším zapojením svého průmyslu.V tom je ten největší problém.

Datum: 28.05.2015

Vložil: Jirka

Titulek: Re: Re: Re: BVP

Myslím si, že Ascod není vůbec špatný stroj.Potvrdil to i vyber UK.Pokud by se vyráběl u nás a byl i na export.Tak by to nemuselo být vůbec špatné

Datum: 29.05.2015

Vložil: Jirka4form

Titulek: Re: Re: BVP

Poláci jsou poněkud problematičtí, protože si vžycky chtějí urvat nepřiměřeně velký kus - to by se muselo překonat. To, že se v Polsku vývoj BVP nezdařil je otázkou malého objemu prostředků vložených do projektu (1) a špatné specifikace, a také toho, že navázaní "západní" partneři měli pramalý zájem na existenci nějakého polského BVP (2).

Záznamy: 1 - 8 ze 8

Vyhledávání