internetový armádní magazín

Finsko zahájilo program výběru nových bojových letadel

22.10.2015 19:50

Finsko oficiálně zahájilo program HXF, jehož cílem je na konci desetiletí vybrat pro domácí vojenské letectvo nový víceúčelový bojový letoun, jako náhradu v současné době používaného amerického typu Boeing F/A-18C/D Hornet. Podle finských zdrojů výběrový program v současné době počítá s účastí letounů Boeing F/A-18E/F Super Hornet (největší favorit), Eurofigter EF-2000 Typhoon, Dassault Rafale, Saab JAS-39E/F Gripen a Lockheed Martin F-35A Lightning II. Tyto letouny byly vybrány na základě provedené širší analýzy budoucích potřeb a možností finských ozbrojených sil. Výzvy výrobcům všech uvedených letadel k předložení nabídek by měly být rozeslány do konce února příštího roku. S provedením výběru Finové počítájí nejpozději v únoru 2019, s podepsáním smlouvy o dodávkách v roce 2021 a s dosažením počáteční provozní připravenosti první série dodaných letadel v roce 2025. Militarybox, CC BY-SA

                                                        F/A-18C finského letectva

                                                (foto: Gerard van der Shaaf / CC BY)

 

 

Diskusní téma: Finsko zahájilo program výběru nových bojových letadel

Datum: 23.10.2015

Vložil: Paly

Titulek: Severania

No Fini sa zachovali slušne-medzinarodne,šancu ma každy,ide o to kto ponukne najviac spoluprace pre domacu ekonomiku.Ak Poľsko vybere F-18 tak sa možno aj Fini dajú zlákať,bude to nižšia cena podiel na výrobe atd,Typhon je aj v Rakúsku-neutralna krajina-jeho nová varianta má lepšiu výzbroj pre vzdušny boj.Fini sa musia rozhodnúť či USA alebo EUROPA.

Datum: 23.10.2015

Vložil: ZH

Titulek: HXF

Finové jsou masírovaní Američany a NATO, ale být na jejich místě hrál bych daleko neutrálnější úlohu a prosperoval z dobrých vztahů se Západem i Ruskem. Řada finských firem (např. Nokia) může za svůj rozvoj za posledních padesát let poděkovat Rusům, protože v Rusku vydělaly peníze, které jim následně umožnily prosadit se v západní Evropě a jinde ve světě. Teď provozují americké F/A-18C/D, proč tedy v budoucnu neprovozovat ruské MiGy-35 jako byly dříve provozovány MiGy-21. Ruská hrozba pro země jako je Finsko je jenom mýtus vytvořený v Pentagonu, jenom karta ve složité hře o svéry vlivu.

Datum: 24.10.2015

Vložil: Míša

Titulek: Re: HXF

Mýtus? Ukrajina? Abcházie? Rozmístění Iskanderů i když žádná protiraketová obrana nad Evropou neexistuje je taky mýtus? Navíc ta veliká Ruská demokracie, kde se nemůžeš schromažďovat a političtí oponenti mizí se Ti jeví jako stabilní země? Sry, možná by to chtělo otevřít oči. Pokud je ještě vidět po těch litrech vodky.


.... doporučujeme tímto směrem ve výměně názorů nepokračovat ... redakce

Datum: 24.10.2015

Vložil: ZH

Titulek: Re: Re: HXF

Ano, je to mýtus. Rusové se ve velké většině případů svými činy pouze brání vnějšímu tlaku někoho, kdo jim nasliboval hory, doly, klídek a pohodu, ale potichoučku by se chtěl zmocnit jejich zdrojů. Ano, je třeba otevřít oči, ale je třeba se jimi dívat kolem sebe, nejen do jedné výkladní skříně s šidítky.


.... doporučujeme tímto směrem ve výměně názorů nepokračovat ... redakce

Datum: 24.10.2015

Vložil: cecil

Titulek: Re: Re: HXF

Je to mýtus. Celé to kolem Gruzie, Ukrajiny, Krymu, údajného ohrožení Pobaltí, nebo dokonce Finska a Švédska, sestřelení malajského dopravního letadla a hospodářské sankce je šaškárna vyvolaná Američany. Poté co Kreml opustil ožralý Jelcin, který jim otevíral všechny dveře se situace pro ně asi "nevyvíjí vůbec dobře". Američané tak dostali strach, že Rusové jim přerostou přes hlavu a opět budou chtít být velmocí, a proto musí dělat a vymýštet různé podpásovky a hajzlárny, protože "oni" se přece nebudou o svět s nikým dělit.


.... doporučujeme tímto směrem ve výměně názorů nepokračovat ... redakce

Datum: 25.10.2015

Vložil: Cateye

Titulek: Re: Re: HXF

Máte pravdu, chtělo by to otevřít oči a zesměšňováním jiných ze sebe nedělat hlupáka, protože ta vaše údajně neexistující protiraketová obrana nad Evropou uskutečnila před třemi dny úspěšný test...

http://zpravy.idnes.cz/usa-znicily-balstickou-strelu-nad-evropou-fjv-/zpr_nato.aspx?c=A151022_115911_zpr_nato_inc

Datum: 25.10.2015

Vložil: Míša

Titulek: Re: Re: Re: HXF

Redakci beru na vědomí, tak když to odkloním od politiky, tak test byl námořní, tz., nelze to zaměňovat se statickou základnou. Zítra ty loďky zase budou jinde i kdyby jako provokace v Černým moři.

Datum: 25.10.2015

Vložil: Míša

Titulek: Re: Re: Re: Re: HXF

Já jinak Amíkům nevěřím, o to méně Rusku. Jsem zkrátka Evropan a nevím na čí kocábce plujete vy, já na té naší.

Datum: 26.10.2015

Vložil: Cateye

Titulek: Re: Re: Re: Re: HXF

Ano, že to byl námořní test je jaksi uvedeno v odkazu, takže mi to nemusíte opakovat. Ale to nic nemění na faktu, že PRO nad Evropou už v tuto chvíli reálně existuje a navíc celý systém má být založený i na statických základnách, jako je třeba radar v Turecku, nebo pozemní baterie raket SM-3 v Polsku a Rumunsku. Takže jakkoliv se nechci pouštět do úvah jestli je ruská reakce adekvátní, nebo ne, staví to vaše nepravdivé tvrzení úplně do jiného světla.

Datum: 27.10.2015

Vložil: Míša

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: HXF

Pokud není pochopeno mnou uvedené statické a námořní( pohyblivé), je již marné něco uvádět, Snad se rusům podaří pokrýt svými hlavicemi celý oceán, treba s Vámi i jinými nadšenci se jim to brzy podaří.

Datum: 26.10.2015

Vložil: bog

Titulek: Re: HXF

MiG-35 určite nebude. Tamojšia vláda poslúcha vošington. Každopádne nech si vyberú čo chcú, pre ruské "invazívne" vojská to ohrozenie nebude.
Veď jenkimu už záhadne padli do mora dve F-18ky a tak sa začal z Perzského zálivu pakovať.

Datum: 27.10.2015

Vložil: SD

Titulek: MAGOR

Jasně, blázne. Už vidím Finy, pro které je Rusko nepřítel a právě se tam proti Rusku zakopávají. Když rusáky v zimní válce ničili jak blbé husy po celých divizích. Už Vidím Finy, jak si budou kupovat ruský zastaralý šrot. My nepotřebujeme Rusko a jeho nekvalitní výrobky na které nejsou schopni zajistit ani pořádný servis.

Také Finsko nepotřebuje s žádnou chudou zemí kooperovat.
At si Rusko vytváří pakty s Uzbekistánem, Arménii a podobnými perspektivními partnery a můžou začít dialog o Mig35.. Evropa žádný šrot nepotřebuje, myslím třeba PakFa o Mig35,Su30 se nikdo ani nebaví. Evropa má High tech průmysl, takové úrovně , že Rusové nerozumí ani pravému významu tohoto slovního spojení.

Datum: 30.10.2015

Vložil: AusPow

Titulek: Re: MAGOR

Tohle jsou jen přihlouplé ideologické řeči. Viděl jsem to několikrát na vlastní oči v Německu, ve Švýcarsku, v Izraeli i v Austrálii, jak ten technologicky vyspělý západ s "High tech" průmyslem velmi rád a s potěším nahlíží pod pokličku ruských technologií a je vděčný za každou možnost získat ruské vědce, konstruktéry a techniky. Možná znáte ten medializovaný příběh od firmy Boeing, kdy jeden získaný ruský konstruktér dokázal jen s tužkou a logaritmickým pravítkem vyřešit zadaný problém dřív, než pět američanů vybavených počítačem.

Datum: 03.11.2015

Vložil: bog

Titulek: Re: Re: MAGOR

poprosím bližšie informácie

Datum: 27.10.2015

Vložil: EU pro Řepu

Titulek: Re: HXF

Řepo- Finsko si vezme F35 nebo Typhoon nebo cokoliv moderního a ne starý Mig
co mu kouří z motoru jak kamnům v ruských panelácích, protože ti dosud nepochopily, že díra v obýváku a dřevo u televize, vodka, brambory nepatří do moderního státu, ale do rozvojové země...

Datum: 27.10.2015

Vložil: KOV

Titulek: Re: HXF

Však Finko v minulosti s Ruskem spolupracovali a dopadlo to tak, že jich museli několik set postřílet v zimní válce. Dokonce ta spolupráce byla natolik intenzivní, že občané vyvraždili i vlastní občany Komunisty a jsou s tímto činem očividně spokojeni dodnes.

Datum: 27.10.2015

Vložil: bog

Titulek: Re: HXF

:D mimovládky sa činia.... tipujem to na jedného plateného idiota

Datum: 23.10.2015

Vložil: David

Titulek: Finsko

V případě Gripenu v jeho neprospěch hovoří jeho nižší únosnost, je to prostě letoun poněkud jiné kategorie než F-18. A tak si myslím, že Finsko vybere nějaký těžší stroj - již kvůli obavám ze současné politiky Ruska. Docela jsem také zvědav, kolik těch letounů bude

Datum: 23.10.2015

Vložil: Pepe

Titulek: Re: Finsko

Proč? Švédům stačí Gripen a jsou ve velmi podobné situaci, proč by tedy nestačil Finům?

Datum: 25.10.2015

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Finsko

Už při výběru F-18 byl zdůrazňován dolet a vysoká únosnost, proto také F-18 tehdy vyhrál nad jinými typy. Proč to Finové zdůrazńují, nevím. Ale řekl bych, že i kvůli trochu jiné zeměpisné situaci, menšímu počtu letadel a možná i potřebě působit odstrašujícím dojmem

Datum: 25.10.2015

Vložil: Dip

Titulek: Re: Re: Finsko

Švédové těch Gripenů mají taky jak naděláno... Finské letoctvo pokud se nemýlím je o dost skromnější tudíž ten dolet, aby mohli kontrolovat svůj vzdušný prostor, je pro ně důležitější.

Datum: 26.10.2015

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Re: Finsko

No právě. Švédi mají Gripenů více - a další desítky první verze mají ve skladech. Oproti tomu finské letectvo je početně omezeno. Takže i to může být důvodem

Datum: 27.10.2015

Vložil: Caminante

Titulek: Re: Finsko

David i Pepe přinesli aspoň trochu zajímavé podněty, na které stojí zato reagovat. Tak tedy - redakcí uvedený výčet oslovených výrobců s jejich letadly obsahuje natolik nesourodé spektrum (velikost, motorizace, generační vyspělost...)strojů, že to může vést k doměnce, že Finové možná nevědí, jakou kategorii létajícího zbraňového systému chtít. Lehký nebo těžký stroj, 4. nebo 5. generace, dočasné nebo perspektivní řešení atd. Ideální "roura" mezi uvedenými letadly není. Leda by Saab udělal Gripenovi většího brášku. Kupoval by ho skoro každý...

Datum: 27.10.2015

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Finsko

Finové již kdysi vybrali F-18 především pro jejich větší dolet a únosnost, právě tyto parametry v tehdejším výběrovém řízení byly zdůrazňovány. Proč, o tom můžeme jen dedukovat. Ale řekl bych, že současné napětí ve vztazích s Ruskem potřebu výkonného letounu ještě zdůrazní.
Podotýkám, že podle stále platných mezinárodních dohod uzavřených po 2 sv. válce (kde Finsko patřilo mezi poražené) finské letectvo může mít jen 60 bojových letounů. Nemůže jít tedy cestou většího množství menších, lehčích letounů

Datum: 23.10.2015

Vložil: Pepe

Titulek: finské letectvo

Myslím, že pro Finsko by byl nejlepší JAS-39E/F Gripen. Nabízí dobrou perspektivu (lepší než Typhoon nebo Rafale, částečně i lepší než F/A-18 Advanced Super Hornet), protože půjde konstrukčně vlastně o úpně nový stroj. Cenově bude Gripen určitě ve všech směrech vycházet lépe než předražený technologiemi našlapaný "kulhavec" F-35A Lightning II, jehož cena po možném odmítnutí Kanadou asi již výrazně neklesne.

Datum: 25.10.2015

Vložil: Dip

Titulek: Re: finské letectvo

Myslím, že Finové jsou chytří a nechtějí být ze strategického důvodu závislí na svých sousedech. To je odpověď jak na Gripen tak ruský stroje dvojnásob.

Záznamy: 1 - 26 ze 26

Vyhledávání