internetový armádní magazín

Houfnice Krab a Diana na MSPO-2015

06.09.2015 18:45

Polský zbrojní průmysl předvedl na vojenské výstavě MSPO-2015, která se konala ve dnech 1. až 4. září 2015 hned dvě 155mm samohybné kanónové houfnice na pásovém podvozku. Oba výrobky jsou výsledkem spolupráce se zahraničními firmami, a i když nechceme nijak snižovat polský podíl, ten je spíše charakteru udání něčeho ne zrovna moc vydařeného. 

Společnost HSW (Huta Stalowa Wola) prezenzovala novou verzi své houfnice Krab, která se nyní nově pyšní podvozkem jihokorejské firmy Samsung Techwin, původně vyvinutým pro jihokorejskou houfnici K9 Thunder. Tento pásový podvozek v počtu 120 kusů byl HSW získán na základě okolnostmi vynucené smlouvy s Jihokorejci na konci roku 2014, a to v celkové hodnotě asi 300 milionů dolarů. Tento podvozek je osazen německým motorem MTU-881 KA 500 o výkonu asi 746 kW. Jihokorejci dodají do roku 2018 společnosti HSW 36 podvozků přímo, výroba dalších pak bude probíhat na základě licence v Polsku. 

Samohybná kanónová houfnice Krab využívá v licenci vyráběné věže britské houfnice AS90 od firmy Vickers. Původně pro houfnici připravený polský pásový podvozek UPG (Uniwersalna Platforma Gąsienicowa) vyvinutý společní OBRUM, vyráběný Bumar Labedy a osazený polským motorem S12U o výkonu 634 kW se však ukázal jako nevyhovující. Výkon motoru S12U nebyl pro celkově 55 tun těžký stroj dostatečný a prostor v korbě neumožňoval jeho výměnu za německý MTU. Navíc byly v pancéřových deskách již vyrobených podvozků nalezeny vlasové trhliny. Bylo tedy urychleně rozhodnuto o přechodu na jiný podvozek.

Firma Bumar Labedy se však snahy uplatnit svůj podvozek UPG po neúspěchu u houfnice Krab nevzdala a ve spolupráci se slovenskou společností KONŠTRUKTA Defence připravila novou houfnici pojmenovanou Diana, kterou nyní právě předvedla na MSPO-2015 na stánku slovenského partnera. Výrobek cílí na zahraniční trhy, především na Indii, která stále hledá novou houfnici pro svou armádu.

Houfnice Diana dostala lehce upravený podvozek UPG označený jako UPG-NG, ale stále osazený motorem S12U a slovenskou věž pocházející ze slovenské kolové samohybné houfnice Zuzana 2. Přímý vývoj houfnice Diana a stavba jejího prototypu údajně trvala pouze cca dva měsíce, což je velmi krátký čas.

Bojová hmotnost polsko-slovenské Diany je menší než u houfnice Krab a nepřesahuje 50 tun, její délka je 11,8 m, šířka 3,5 m a výška po střechu věže 3,69 m. Militarybox, CC BY-SA

                                                                       XXXXXX

                                                                  houfnice Diana

                                                    (foto: Ministerstvo obrany SR / FU)

 

 

Diskusní téma: Houfnice Krab a Diana na MSPO-2015

Datum: 08.09.2015

Vložil: Pepe

Titulek: Diana

Ta Diana vypadá pěkně, je však pochopitelně otázkou zda bude k užitku. Dneska se výrobci snaží různě spojova a křížit, tak aby mohli vždy něco nabídnout - takže firma A nabízí s firmou B výrobek na kolech a s firmou C na pásech apd. Ať vyhraje v tendru ten nebo onen, nakonec všichni mají nějaký vývar.

Datum: 07.09.2015

Vložil: David

Titulek: DIANA

Pochybuji, zda Diana dosáhne úspěchu. A nejde jen o to, že používá podvozek, který byl v případě SHD Krab vyhodnocen jako nevyhovující. Ale i SHD Diana jako takové mi stále ještě připadá jako příliš rozměrné a příliš těžké. Pochybuji, že by Diana uspěla v indickém tendru a různé další rozvojové země budou volit spíše nějaké lehčí a levnější řešení

Vyhledávání