internetový armádní magazín

Indické námořnictvo bude hledat náhradu za palubní Tejas

04.12.2016 11:45

Indické vojenské námořnictvo pravděpodobně nebude moci používat na svých letadlových lodích domácí lehké víceúčelové bojové letouny Tejas. Jejich poměr tahu k hmotnosti je totiž v rozporu s požadavky. Stroje Tejas nebudou schopny startovat z palub letadlových lodí s podvěšenou výzbrojí nebo plnými nádržemi. Indické vojenské námořnictvo tak bude nuceno se poohlédnout po jiných palubních letounech v zahraničí. Půjde o dosti problematickou záležitost, protože možnost výběru je minimální a navíc letouny budou požadovány již v horizontu pěti až šesti let, v době kdy bude dokončena letadlová loď Vikrant.

Letecké křídlo na letadlové lodí Vikrant mělo být podle původních plánů tvořeno ruskými stroji MiG-29K/KUB, protiponorkovými a průzkumnými vrtulníky a asi čtrnácti letouny Tejas v palubní verzi. Militarybox, CC BY-SA 

                                    LCA Tejas při zkouškách startu s pomocí "ski jumpu"

                                                       (foto: Indian Navy / CC BY)

 

Diskusní téma: Indické námořnictvo bude hledat náhradu za palubní Tejas

Datum: 04.12.2016

Vložil: Suchar

Titulek: "start skokem"

Nejjednodušší a logické řešení je nakoupit více MiGů-29K, obzvláště když má být Vikrant vybaven "skokanským můstkem". F/A-18 stejně jako Rafale M bez pomoci katapultu není schopen z letadlové lodi odstartovat vůbec, takže nepřipadají v úvahu, na rozdíl od ruských strojů. MiG-29 je schopen operovat již z lodi o výtlaku 35-40 tisíc tun, což je další jeho výhoda. LCA Tejas se potýkal neustále s nějakými problémy a byl to spíše takový indický "vlastenecký" projekt např. jako MBT Arjun, projekty které reálně nedosahují stanovených výkonů a kvalit, navzdor tomu co píše tisk. Sami Indové jsou si toho vědomi, takže si zvolili za tažný typ ruský MiG-29K, stejnak jako tankáni T-90S/SM.

Datum: 05.12.2016

Vložil: Aviatik

Titulek: Re: "start skokem"

Mohu se zeptat, kde jste se dočetl, že F/A-18 nebo Rafale M nejsou schopny provozu z lodí kategorie STOBAR, tj. bez katapultu?

"Although the Rafale normally operates in CATOBAR configuration, it is designed to have the capacity to launch as a STOBAR (short take off) aircraft"
https://thediplomat.com/2015/04/what-does-indias-carrier-aviation-future-hold/

"It was clearly shown that F-18E/F at maximal allowed gross weight can takeoff from an STOBAR carrier within reasonable Wind Over Deck (WOD) requirements."
https://cppcms.com/files/skijump/

Datum: 05.12.2016

Vložil: Suchar

Titulek: Re: Re: "start skokem"

To jest spíše teorie a marketing případného prodeje, ne současná praxe ani jednoho typu. Rafale M je ještě tak trochu neskladný pro takovouto loď. Natankovaný a vyzbrojený F-18E/F reálně z lodi se skokanským můstkem o výtlaku cca 40 000 tun a délkou cca 260 metrů ( z toho vzletové dráhy ??) no nevím, na to mají v USA tak nějak "Harrier", možná z nějaké případně větší lodičky bych to riskl. Jinak pro informaci již první verze pozemního MiGu-29 dokázali odstartovat na 250m ploché pozemní dráhy (tedy bez pomoci můstku) pro představu.....

Datum: 04.12.2016

Vložil: Aviatik

Titulek: Hornet nebo Rafale

Tak pokud chtějí Indové ještě jiný palubní letoun než MiG-29K, navíc během relativně krátké doby (takže odpadají "papírové" typy jako je Sea Gripen), mají na výběr jen mezi F/A-18 a Rafale M, které by vzhledem k jejich dvoumotorové konfiguraci neměly mít takový problém s poměrem tahu k hmotnosti.

Vyhledávání

 

 

 

 

army shop E-ARMY Liberec