internetový armádní magazín

Indové chtějí informace o nabídkách jednomotorových bojových letadel

11.10.2016 10:55

Indické ministerstvo obrany rozeslalo žádosti o poskytnutí informací o možnosti získání nových bojových letounů s jedním motorem k náhradě flotily stíhacích letounů MiG-21 a stíhacích bombardérů MiG-27 indického vojenského letectva. Požadovaný jednomotorový typ by měl být provozně jednodušší a levnější než Dassault Rafale a měl by být licenčně vyráběn v Indii u některé soukromé společnosti. S výrobou by měl do Indie přijít též široký transfer technologií.

Podle indického tisku byly žádosti o poskytnutí informací předány prostřednictvím indických velvyslanectví ve Washingtonu, Stockholmu a Moskvě leteckým výrobcům v jednotlivých zemích. V případě USA a Švédska je směřování na typy F-16IN Block 70 firmy Lockheed Martin a JAS-39 E/F Gripen NG společnosti Saab celkem jasné, v případě Ruska tomu však tak není. V Rusku v současnosti není vyráběn ani nabízen ani jeden jednomotorový typ bojového letounu.

Na základě získaných odpovědí na žádosti o informace hodlá indické ministerstvo obrany vyhlásit řádné výběrové řízení.

Indický tisk poukazuje na fakt, že hledání nového bojového letounu indickým letectvem je výsledkem celkově nevydařeného výběrového řízení MMRCA, které nakonec přineslo pouze nákup 36 letadel Rafale, a také poměrně dosti problematického vývoje domácího stroje Tejas. Ten pro indické vojenské letectvo představuje velké zklamání. Militarybox, CC BY-SA

                                                              XXXXXXXXX

                       JAS-39E Gripen NG v barvách indického letectva - představa grafika

                                                        (foto: Saab / FU)    

  

Diskusní téma: Indové chtějí informace o nabídkách jednomotorových bojových letadel

Datum: 11.10.2016

Vložil: Vorošil

Titulek: myšlenka

Rusové asi znají indický Tejas jako své boty, protože jim s tím kruplem pomáhají, a toto letadlo očividně má i některé aerodynamické prvky, které pocházejí od ruských konstruktérů. Co kdyby Rusové milý Tejas vzali, v určitém měřítku zvětšili, zdokonalili, použili systémů vyráběných pro MiG-35 a PAK FA a dovnitř naroubovali jeden motor Izd.117 z Su-35S? Možná trošku fantastická myšlenka, ale vzniklo by nové rusko-indické Mirage jak vyšité.

Datum: 11.10.2016

Vložil: David

Titulek: Tejas

Domníval jsem se, že vývoj LCA Tejas se Indům podařilo dotáhnout - sice po třiceti letech, ale přeci jenom. pokud ho nyní opravdu odmítnou, tak se hodí maximálně do muzea. škoda, to éro se mi celkem líbilo
Za takové situace by nejlepším řešením opravdu byl malý, lehký a relativně levný Gripen -a to především z pohledu samotného indického letectva. Navíc jak ukazuje i příklad AČR, přechod z MiG-21 na Gripen by mohl být snadný

Datum: 11.10.2016

Vložil: Rase

Titulek: Re: Tejas

Když to přeženu a vztáhnu ke Gripnu E/F, tak Tejas je spíš na úrovni vylepšeného Viggenu :D Pochybuju ale, že by se Indové jen tak vzdali projektu Tejas. Spíš pro nové letouny (Gripen nebo něco podobného) vytvoří samostatnou kategorii a zase nakoupí jen pár desítek strojů.

Datum: 11.10.2016

Vložil: Militarybox

Titulek: Re: Re: Tejas

Indická přání jsou na hranici reality a fikce. Přistupují k jejich naplnění s představou, že se jednoho rána seberou a vyrazí na indickou tržici se záplavou požadovaného zboží a jednoduše si ukážou prstem, které přesně chtějí. Skutečnost je však trošku jiná a podstatně složitější. Oni chtějí jednomotorový levnější stroj, ale nejlépe střední třídy, něco jako Mirage 2000. Takových však ve světě není. Pokud pomineme čínský J-10 Vigorous Dragon, tak připadá v úvahu pouze F-16. O letounu F-16 však tvrdí, že jim nevyhovuje, protože ho mají ve výzbroji Pákistánci. Jak tedy dál? Má smysl vypisovat podmínky nějakého tendru, když je již předem jasné, že neexistuje nikdo, kdo by je spnil? Opět to celé zavání krachem. Buď sleví na střední třídě, pak vede cesta reálně pouze ke Gripenu, nebo zapomenou na cenové představy a zamíří k F-35. Protože však to jsou "artisti", nebylo nic divného, kdyby se tendru na jednomotorový letoun mohli zúčastnit Rusové s dvoumotorovým MiG-35.

Datum: 11.10.2016

Vložil: ehm ...

Titulek: Re: Re: Re: Tejas

Kawasaki F-2
Kai T-50

Datum: 11.10.2016

Vložil: Militarybox

Titulek: Re: Re: Re: Re: Tejas

No, pokud máte na mysli japonský stroj Mitsubishi F-2, tak jde stále o klon F-16 i když hodně vzdálený. Japonsko tento letoun vzhledem k dodržování určitých zásad nikdy nikomu vážně nenabídlo, a v současné době se již stejně nevyrábí. Obnova výroby by tento letoun, který s velkou pravděpodobností vychází dráž než poslední modifikace F-16, ještě dále prodražila.
A KAI T-50? Tento stroj je někde jinde a nemůže naplnit indické představy. Je ještě o něco málo menší, lehčí a rozhodně méně výkonný než Tejas.

Datum: 12.10.2016

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Re: Tejas

Bohužel, něco obdobného lze pozorovat i v jiných indických vojenských programech. Celkově mi indický přístup k akvizicím připadá poněkud nekoncepční - do jisté míry v protikladu promyšlenému přístupu Číny. Někdy si říkám, že i Pákistán a jeho představitelé postupují prozíravěji a pragmatičtěji. Za sebe mohu dodat - bohužel

Datum: 11.10.2016

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Re: Tejas

Souhlasím. Tejas i ve verzi Mk.2 bych dal na roveň maximálně tak Mirage 2000-5 Mk.2. A ty pokud vím mají... Řekl bych, že jim spíš jde o získání technologií...

Datum: 11.10.2016

Vložil: Rase

Titulek: Saab

Rozhodně držím palce Gripenu, přeci jen po vítězství v Brazílii by to byla další velká zakázka. Snad je chování indů, při programu MMRCA, neodradilo.
Zadání na jednomotorový stroj, je pro Mig i Suchoj dobrá facka. Přeci jen Mig-35 asi opravdu měl být jednomotorový. Je konstrukčně možné Mig-35 osadit jedním větším motorem ? Mají rusové vhodný motor ?

Datum: 11.10.2016

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Saab

To je nereálné! To by znamenalo novou aerodynamiku a vývoj by nebyl o moc levnější, než vývoj zcela nového modelu.

Dřív, nebo později ale budou muset v Rusku vyvinout nový ekvivalent F-35 a jako motor bych čekal to, co vznikne z Izdělije 30 pro Pak-Fa. Ale to se bavíme o horizontu někdy kolem roku 2030, což je pro Indy asi pozdě...

Vyhledávání