internetový armádní magazín

Liděr - nové torpédoborce pro ruské vojenské námořnictvo ???

21.10.2014 19:00

Ruské vojenské námořnictvo hodlá údajně objednat stavbu dvanácti pokročilých raketových torpédoborců, šest pro severní a šest pro tichomořskou flotilu. Torpédoborce se mají stavět podle projektu Liděr, ale jejich přesnější technické parametry nejsou známé. První loď by mohla být ruským vojenským námořnictvem získána mezi lety 2023 až 2025.

 

U lodí Liděr je zatím mimo jiné otevřena i otázka jejich pohonu. Připravena má být varianta s konvenčním pohonem i varianta s pohonem jaderným. Větší šance k realizaci má druhá, tedy jaderná varianta, protože ruské vojenské námořnictvo počítá s nasazením lodí v různých oblastech světa, ale nedisponuje potřebným množstvím vhodně rozmístěných základen k doplňování paliva. Tuto variantu podporuje též fakt, že původní sovětský producent lodních plynových turbínových pohonů v Nikolajevu zůstal na Ukrajině a nový ruský vývoj si vyžádá ještě nějaký čas. Militarybox, CC BY-NC-SA

 

 

Diskusní téma: Liděr - nové torpédoborce pro ruské vojenské námořnictvo ???

Datum: 24.10.2014

Vložil: Petr

Titulek: Re - nové torpodoborce

V článku je jedna nepřesnost - Rusové staví nejen nové korvety, ale i fregaty a rozdíl ve výtlaku i možnostech fregat a torpedoborců třeba v evropském pojetí není až tak velký. Dále je si nutné uvědomit, že jsou schopni stavět jaderné ponorky o výtlaku cca 10 000t. A pokud by chtěli použít jaderný pohon - mají tím pádem vše už doma vyrobeno i vyzkoušeno. A je si potřeba uvědomit, že jejich lodní výzbroj je světová třída.

Datum: 22.10.2014

Vložil: TZ

Titulek: LIDER

No nevím,je to takový plán, který je pro Rusko těžko realiyovatelný

Datum: 22.10.2014

Vložil: Xawier

Titulek: Re: LIDER

Proč si to myslíš?

Datum: 22.10.2014

Vložil: TZ

Titulek: Re: Re: LIDER

1. Ekonomicka situace
2. Rozpad subdodavatelu
3.Vetsina lodenic zustala na ukrajine,takze nejsou k dispozici,kvalitni zazemi neni pro stavnu k dispozici.Je treba ho nejdrive vybudovat.
4. Kvalitni personal,odbornici,vedci-chybi vedecko technicka zakladna.
5.Do roku 2020-25 nepostavi vetsi plavidlo nez korvetu-jina situace je s ponorkami-tyto projekty jso zive od dob SSSR,proto Rusko neni schopno postavit letadlove nosice i kdyby meli dostatek financi,torpedoborec je to stejne.

Datum: 22.10.2014

Vložil: Pepe

Titulek: Re: Re: Re: LIDER

Spousta lidí pořád považuje ty Rusáky za nějaké pitomce. Oni přece přesně vědí co jim ekonomická situace dovolí. Rusko je zemí tvrdého kapitalismu, a i když tam ve zbrojním průmyslu fungují jakési centrální linie řízení, už to dávno není systém - "soudruzi rozhodli", "soudruzi naplánovali". Plavidla třídy Liděr rozhodně nejsou nějaké kolosy, které by si Rusko i při částečně zhoršené ekonomické situaci nemohlo dovolit.

Datum: 22.10.2014

Vložil: Mike

Titulek: Re: Re: Re: Re: LIDER

No ale ma pravdu, ty kapacity proste chybi, a prez noc se to taky nenauci poradne delat, to je tak vsude. Ted nemaj kapacity, lidi co by s tim meli zkusenosti, ze zapadu jim to taky asi tezko dodaji(technologii), tyhle veci se proste nerozbehnou za rok... No uvidime.

Datum: 22.10.2014

Vložil: TZ

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: LIDER

NO FAKT NEVÍM, NEJSEM ZROVNA RUSOFILEC DÍKY KOMUNISMU A TAK,ALE TAKY NEJSEM BIGMACFILEC ZA TO JEDENACTÉ ZÁŘÍ ,AFGANISTÁN,IRÁK,CHEM. ZBRANĚ,SYRII,UKRAJINU,SPÍŠ JSEM EU PITOMEC,KTERÝ VĚŘÍ ŽE EU JEDNOU BUDE SOBĚSTAČNÁ A SILNÁ SPOLEČNOST.

Zase nevím může se jim to podařit fregaty ADMIRAL SERGEJ GORSKHOV taky postavily.Ale poslední lode jsou spíše nové korvety. Uvidíme,ale já říkám spíše ,asi ne.

Datum: 22.10.2014

Vložil: Pepe

Titulek: Re: Re: Re: Re: LIDER

Rusko není zemí normálního kapitalismu, ale spíše polostátního polosocialismu. Nejdůležitější části ekonomiky (exploatace přírodních zdrojů, výroba zbraní) jsou buď zcela pod státní kontrolou nebo silně státem regulovány. Přičemž rozhodování státu je kapitalistické logice často velmi vzdálené, největší vliv na rozhodování mají v ruských státních strukturách zřejmě představitelé silových rezortů..
Rusko opravdu není a nikdy nebylo, v západním slova smyslu vyspělý stát. Jen pro ilustraci, všichni se shodneme, že základ moderního strojírenství je výroba obráběcích strojů, ruské firmy vyrábějí cca 1/3 obráběcích strojů co ty české!
Hlavní ruský zdroj peněz pochází z expolatace přírodních zdrojů a jejich vývozu. Tedy struktura ekonomiky se podobá spíše rozvojovým zemím v Africe či Jižní Americe!
Tedy se přikláním k předchozím přispěvatelům, Rusové ještě dlouho (pokud kdy) nedokáží ve velkých počtech a v přiměřené kvalitě vyrábět lodě větší než fregaty.

Datum: 23.10.2014

Vložil: Pepe

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: LIDER

Nevim proč jste si půjčil moje zde používané jméno, ale v zápalu "boje" je to asi jedno. Budete teď jako Pepe-druhý. To, že Rusko má trochu jiný kapitalismus, jsem také naznačil, takže zde nebude žádný rozpor, otázkou však je, a co je a co není normálním kapitalismem.
Kapitalismus ve své brutální základní podobě nikde na světě neexistuje. Všechny státy určitým způsobem ovlivňují ekonomiku, některé více, některé méně, a používají různé otevřenější nebo skrytější metody.
Nebudu rozporovat fakt, že hlavní ruský zdroj peněz pochází z expolatace přírodních zdrojů a jejich vývozu, ale nevidím natom zatím nic špatného. Rusové musejí pracovat s určitým dědictvím a asi není možné všechno změnit během pěti či deseti let, a nelze to postavit tak, že budou velmocí až v době, kdy budou vyrábět 18x víc obráběcích strojů než Česká republika.

Datum: 23.10.2014

Vložil: nesher

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIDER

Omlouvám se, klikl jsem na "odpovědět" na tvůj příspěvěk a nevím jak se tam obejvil tvůj nick a já si toho nevšiml. Rozhodně to nebyl úmysl.
Tady nejde o to kolik obráběcích strojů vyrábí, i když jak příklad je to docela trefné, ale o to, že se nikam neposouvají. Naopak, závislost jejich ekonomiky na exploataci přírodních zdrojů a jejich vývozu do průmyslově vyspělejších zemí stoupá. Tedy, nic se nemění, a to včetně neschopnosti promítnout výsledky zbrojního programu do civilní výroby.

Datum: 23.10.2014

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIDER

Nechci se tady nějak moc hádat o ekonomice. Je faktem, že za Putina se zvýšila závislost ekonomiky na surovinách, zejména na ropě. Ale díky vysokým cenám surovin má stát čím dál víc peněz - a ty může vložit do zbrojení. Neříkám, že všechno je efektivní. Ale ten nárůst schopností jak armády, tak zbrojního průmyslu je evidentní. Dnešní Rusko je prostě jiné než Sovětský svaz, al také jiné než Rusko let devadesátých. Stát pracuje mnohem moderněji, efektivněji. Ten posun tam je

Datum: 23.10.2014

Vložil: nesher

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIDER

Ale to není nijak v rozporu s tím co tvrdím, Rusko nadále závisí na těžbě surovin (btw cena ropy díky americké domácí těžbě v poslední době klesá), jediný segment ekonomiky, který je v některých oblastech schopen konkurence je zbrojní průmysl. Stále přetrvává velká energetická náročnost výroby a totální neschopnost prosadit se v konkurenčním prostředí s civilní produkcí. To, že např. většinu komponent pro nejdůležitější oblast ekonomiky (těžbu ropy a plynu) musí Rusko dovážet je myslím celkem průkazné. Ruská ekonomika se svou skladbou podobá spíše rozvojovým zemím (např. Brazílii) než západním zemím.

Datum: 23.10.2014

Vložil: TZ

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIDER

Dnešní Rusko je právě stejné, jako sovětský svaz. Cena surovin rapidně klesá, pokud jde o ropu a plyn. USA se stala největším vývozcem plynu a drtí rusy a ropa jde taky dolů. To že něco mají, je jen pozůstatek vědecko-výzkumného základu z SSSR, kdy vědci měli stejné platy jako dělníci i méně, nahnali je do gulagů do podzemí, vyhrožovali i rodině a špičkoví vědci dělali za pusu. Poté se SSSR rozpadl a nastala stagnace ve výzbroji a výzkumu. Kolem roku 1999 se Rusko začalo zvedat z bláta, začalo oživovat staré projekty a na ty teď mají hlavně díky exportu zbraní méně rozvinutým zemím /Čína, Indie../ ,které navíc hradí velké množství ruských výdajů na pořizování staro-nové techniky a dílčím způsobem se starají a hlavně postaraly v oněch krušných letech, že ruské zbrojařské-vrtulníkové,letecké,tankové a jiné výrobní podniky mohly přežít na minimum v chodu, co se týká výzkumu a vlastní existence/J20 ,Z10… /.
Takže co bude dělat Rusko, až staré zbraně nepůjde modernizovat a nepůjde vyvíjet zdokonalené verze. Nevím. Ve výzkumu moderních, perspektivních zbraní za USA A EU silně zaostává. Tak jen zastrašují a melou něco o Putinovy-agentu KGB-co dělal průmyslovou špionáž ve východním Německu. Další skupiny co kradly sidewindery v autech a posílali je na díly do Ruska, kde vznikl slavný Archer-první verze dokonce nedokázali ani pořádně zkopírovat.
Liděr je pro dnešní potřeby starý,takže je nutné ho přiblížit současným a také /perspektivním-pro Rusy nerealné/- požadavkům-tak o tom si

Datum: 23.10.2014

Vložil: TZ

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIDER

můžou jen zdát nebo točit videa.

Datum: 24.10.2014

Vložil: Militarybox

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIDER

Nechceme zbytečně zasahovat do diskuse, ale jen malá technická poznámka: V SSSR vznikla generace PLŘS na základě okopírování amerického Sidewinderu, ale "slavný Archer" (R-73, AA-11 Archer) má s Sidewinderem již málo společného, a v době jeho zavádění do výzbroje VVS SSSR měl minimálně desetiletý vývojový náskok před ostatními nejmodernějšími krátkodosahovými PLŘS.

Datum: 24.10.2014

Vložil: Peter

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIDER

...TZ spolu s USA,
snívajte ďalej realita je niekde úplne inde!

Datum: 24.10.2014

Vložil: TZ

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIDER

A kde,zajima me vas zajem

Datum: 31.10.2014

Vložil: flanker.27

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIDER

Nerad se zapojuji do flamu, ale:
J20 ,Z10… závislost na Rusku stále vysoká - motory zatím Čína stále vlastními silami nevyrobí ve stejné kvalitě a konstrukci Z-10 vytořili pro Čínu Rusové. Myslím, že to pro ně se ztrátou pdbtišť a uplatnění zatím není tak horké.

Datum: 22.10.2014

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Re: Re: LIDER

1. Tak o ekonomické situaci se tu můžeme dohadovat dlouho. Faktem je, že oproti jiným projektům jako Pak-Fa,Pak-Da atd. jsou nové torpédoborce muška...
2. V tomto nelze než souhlasit. Faktem ale je, že Rusko si je tohoto problému vědomo a usilovně na něm pracuje. Nevidím důvod, proč by do roku 2020 nemělo být víceméně soběstačné. A v tom mále co nebude, bude kooperovat např. s Čínou atd.
3. Většina loděnic? No nestraš!:)) Na zázemí pro budování takto velkých lodí v Rusku se usilovně pracuje a do roku 2020 budou k dispozici-to je všeobecně známo (Rusko odepsalo Ukrajinu již před minimálně pěti lety a podle toho se také již několik let zařizuje).
4. To je nesmysl a naivita, bohužel nejen laické veřejnosti, z které Rusko dlouhodobě těží. Rusko dnes chrlí špičkové zbrojní systémy, které nemají ve světě konkurenci a ty nevyvinuli odborníci kteří nejsou:)) Navíc většina systémů je již vyvinuta a stačí je implementovat na trup torpédoborce.
5. A co třeba projekt 22350, nebo 11356?:) Na ty jsi zapomněl?

Určitě to nebudou mít bez problémů, ale nepochybuji o tom, že v roce 2025 bude nový ruský torpédoborec plavat...

Datum: 23.10.2014

Vložil: TZ

Titulek: Re: Re: Re: Re: LIDER

Že nové torpedoborce jsou muška to bych se teda hádal.Zaplatit výzkum,nakoupit chybějící součástky co Rusko není schopno produkovat,vytvořit sit subdodavatelů,vybudovat servisní zázemí,loděnice...To je tak náročný projekt,že nějaké zdokonalené SU-čko co nebude mít ani 70 procent kompozitu,ale kovové slitiny a které je hrazeno také Indii je nic o PAK DA podobně.

Datum: 23.10.2014

Vložil: TZ

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: LIDER

A ARMATA -takové tanky na západě mají už dávno.

Datum: 24.10.2014

Vložil: Pepe

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIDER

A které to jsou?

Datum: 24.10.2014

Vložil: TZ

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIDER

Myslim tim univerzalni tank jako leopard,abrams,chelenger,leclerc,zadne tankove specialy pro vedeni talnich utoku,mnoho tankovych platforem,ktete jsou neekonimicke na provoz a modernizaci a pritom zadny tank srovnatelny se zapadnimi typy.Armata nebude zadny supertank,ale ekonomicka platforma s jedmim typem servisniho zazemi a shodnych dilu.

Datum: 22.10.2014

Vložil: Terminator

Titulek: Liděr - perspektiva

možná to bude znít blbě, ale skoro vždy, když si každý myslel, že Rusko je již na kolenou a neschopné, tak Rusko naopak překvapilo. Myslím, že v současné době se toto děje právě také. Samé sankce a skoro všude se dočítám, že Rusko bude mít nový tank, nové letadlo, novou soupravu vojáka a jiné a jiné. Nikdy bych tento stát nepodceňoval

Datum: 22.10.2014

Vložil: David

Titulek: Re: Liděr - perspektiva

Obecně podceňování Ruska je častou chybou. Dopuštějí se jí přitom i ti, jestřábové, kteří by vzhledem k současnému dění Rusku vyhlásili válku. Rusko postupně obnovilo svou vojenskou sílu - a zdaleka se nejedná jen o námořnictvo, v případě letectva je ten pokrok ještě vyšší. A vzhledem k vysokým cenám surovin a vyšší ochotě Ruska investovat do zbrojení to bude dále zesilovat

Datum: 22.10.2014

Vložil: nesher

Titulek: Re: Re: Liděr - perspektiva

Stejně tak, ne-li více je chybné Rusko přeceňovat.
Neříkám, že nedokážou postavit kvalitní zbrojní systém, ale co byl jejich problém a amyslím, že stále je, to, že ten kvalitní zbraňový funguje sám o sobě. Nidky zatím nedokázali integrovat jednotlivé systémy do jednoho komplexního, v tom jsou Američané mnohem dále.
A i u těch systémů, které mají relativně na úrovni, velmi často něco kulhá. U leteckých systémů je to např. avionika. Např. Indové, kteří si SU 30 velmi pochvalují jako první vyměnili velkou část avioniky za západní (FR, IS)
A co se námořnictva týče, tak tam jednoznačně vítězila kvantita nad kvalitou. Rusové měli lodí vždy hodně, ale v porovnání se západní konkurencí to žádná sláva nikdy nebyla.

Datum: 23.10.2014

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Re: Liděr - perspektiva

Dobře, ale právě v tomhle se Rusové nejvíc změnili a poučili. Nesnaží se již chrlit kvanta zbraní - amnohem víc sázejí na kvalitu. Částečně získali západní know-how- tomu je teď konec, ale jistě to budou dál rozvíjet. Jistě, USa jsou stále ještě lepší - ale ten náskok se pomalu snižuje

Datum: 23.10.2014

Vložil: nesher

Titulek: Re: Re: Re: Re: Liděr - perspektiva

Tak např. v námořních silách nejen že ta mezera nezmenšuje, ale ještě více probhlubuje.
Dnes jsou jen dva státy jejichž námořní síly se v oblasti výcviku, taktiky a moderního vybavení USN alespoň přibližují, GB a Japonsko.
A i v pozemních silách jsou US daleko vpředu, jen si srovnej strukturu obrněné brigády či divize US Army a RA, např. schopnosti Američanů co se průzkumných, spojovacích a velích systémů týká jsou s Rusy zcela nesrovnatelné. Stejně tak je americká armáda i lépe vycvičená (rozdíl mezi profesionální a poloprofesionální armádou) a v neposlední řádě mnohem vyšší výkon ekonomiky jasně ukazují, že k žádnému snižování mezery mezi USA a RF nedochází.

Datum: 27.10.2014

Vložil: vlado

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Liděr - perspektiva

Tak musim sa zapojit aj ja do diskusie ekonomiku by som velmi nevitahoval lebo usa je najvecsi dlznik na svete a tie lode nestavaju za svoje :D a tak podla mna sa podari loder postavit ale v spolupraci činy ale nebudu vo velkom mnozstve dovod nemaju to zapotreby kedze americka armada ma vo svete ciac ako 500 zakladni preto maju take velke lodstvo rusko sa skor orientovalo na obranu pred lietadlovimi lodami pekny priklad je Petr Veliky=efektivita a ekonomickost, zapad tlaci do novich zbrani neskutocne miliardy priklad. F35,LCS1 a LCS2 totalny prepadak ty co to sleduju vedia preco :) Ked dobre vidim ty ides porovnavat leopard ktory zacal sluzbu 79 level up sa pocita az v 2015 Challenger 2 ktory zacal 98 z armatou :D a usa ma lepsi vycvik vojakou ako rusko ? historia podmienky a mentalita tvrdi nieco ine :)

Datum: 27.10.2014

Vložil: nesher

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liděr - perspektiva

Ano, tvrdím, že výcvik i opereční postupy ozbrojených sil USA jsou na mnohem vyšší úrovni než v případě RF. Prostě mezi technologicky nejpokročilejší a navíc full profesionální armádou a podstatně méně technologicky vyspělou poloprofesionální armádou je rozdíl.
To, že USA dluží spoustu peněz ještě neznamená, že výkon ekonomiky USA není násobně větší než té ruské.
O armatě se neustále tvrdí, že to má být nějaký super tank aniž by ho kdokoli z diskutujích kdy viděl. Osobně se domnívám, že to bude celkem normální tank a navíc jsem přesvědčen, že bez ohledu na její případné kvality, Rusové nedokáží vybudovat natolik kvalitní informační systém, který by v reálném čase dokázal propojit všechny složky v rámci mechanizované brigády či divize. O těžkém zaostávání v průzkumných systémech ani nemluvě.
Navíc moje příspěvky špatně čtete, já neříkám, že se jim nepodaří něco postavit, ale nebude toho mnoho a i kvlaita bude kulhat. S Čínou bych moc nepočítal, ve stavbě hladinových lodí jim Rusové nemají co nabídnout.

Datum: 02.11.2014

Vložil: vlado

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liděr - perspektiva

Ano ekonomika usa je vecsia ako ruska ale nie ako cinska alebo BRIC takze usa zivi tie zakladne z penazi ktore nema a hadaj kde sa bude ako prve redukovat ked si povedia veritelia ze chcu peniaze spet samozrejme nehovorim o bublinach typu bridlicoveho plynu a manipulacia z ropu :) za dalsie nezmiselne tlacia miliardy do neuspesnych projektov ono je pravda ze usa ma full funkcnu armadu ale aj musi ked vedie agresivnu politiku vies vela krat sa ukazalo v historii ze rusko dobieha sraty velmi rychlo ked ma spravne vedenie.

Datum: 22.10.2014

Vložil: Xawier

Titulek: Liděr

Liděr je již celkem starý projekt. Jsem si téměř jistý, že nové ruské torpédoborce budou vypadat výrazně jinak. I když z něho budou částečně vycházet...

Datum: 22.10.2014

Vložil: David

Titulek: Re: Liděr

Tak ono se stačí podívat na původně plánovaný vzhled Liděra a tento obrázek a je zřejmé, že se to stále mění a vyvíjí. Ale to je přeci u bojových systémů i vzhledem k jejich dlouhému vývoji obvyklé

Datum: 22.10.2014

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Re: Liděr

Ano, to jsem se snažil říct:)

Datum: 22.10.2014

Vložil: Mike

Titulek: Souhlas s jsk

V dnesni dobe, kdy Rusko stagnuje a vyhlidky nema buh vi jake...
Za dob SSSR byly mnohem vetsi, s tim ze vysavali Vychodni blok, dneska kdy hrozi odstrihnuti od penez ze zapadu... no nevim.
Znam vyhody jaderneho pohonu, ale o kolik je to ekonomicky drazsi? At uz vyroba nebo provoz?

Datum: 22.10.2014

Vložil: jsk

Titulek: Většina ruských projektů zůstane

na papíře, rusko na to prostě nemá.
...........................

(Část příspěvku smazána redakcí. Urážky a hodnocení úrovně národů, států a jejich vrcholných představitelů nemáme rádi a nedovolíme je zde publikovat.)

................

Jinak Liděr je konvenční plavidlo, otázka je zda dosáhne alespoň úrovně třídy A. Burke..

Datum: 22.10.2014

Vložil: TZ

Titulek: Re: Většina ruských projektů zůstane -JSK

Zdravím JSK, moc mě zajímá váš názor,který vám smazali.Prosím pokud budete mít čas a náladu zašlete mi váš komentář v plném znění na Lukasplay44@gmail.com.

Datum: 21.10.2014

Vložil: David

Titulek: Nové torpédoborce

Tak faktem je, že torpédoborce typu 1155 Udaloj a 956 Sovremenyj již zastarávají. Ostatně, o nových torpédoborcích se mluví v Rusku již od osmdesátých let, již v dobách SSSR. Ale podle původních plánů měly tyto lodě nahradit i křižníky 1164, takže těch lodí je patrně potřeba více než jen dvanáct. Je tedy otázkou, kolik jich bude. Ale současné Rusko se svým čím dál vyšším zbrojením patrně bude mnohem ochotnější realizovat i takovýto náročný program

Záznamy: 1 - 38 ze 38

Vyhledávání

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 PODPOŘTE MILITARYBOX