internetový armádní magazín

Moderní obrněné automobily 4x4 - česká stopa

23.09.2017 19:35

V současnosti lze spolehlivě říci, že zbrojní průmysl Ruské federace překonal krizové období devadesátých let, stabilizoval se a upevnil svou pozici na světovém zbrojním trhu. Současně ale platí, že v některých sektorech vážně zaostal a nyní musí rychle dohánět náskok západních zemí. Týká se to mj. obrněných automobilů, které v dnešních asymetrických konfliktech hrají mimořádně důležitou úlohu. V reakci na požadavky domácích ozbrojených sil i zahraniční poptávku proto začaly ruské firmy pracovat na nové generaci obrněných vozidel.

Ozbrojené síly USA i SSSR byly v období studené války vybudovány především pro klasický regulérní konflikt, v němž je jasně odlišena fronta a týl. To se odráželo i v konstrukci různých typů osobních, nákladních i specializovaných automobilů, které v naprosté většině postrádaly pancéřování, jelikož se prostě nepředpokládalo, že by se dostaly do bojové zóny, a tudíž že by se staly cílem nepřátelské palby. Tuto konstrukční filozofii typicky odráží na americké straně vozidlo HMMWV a na ruské terénní automobil UAZ-469, dobře známý i z československé a poté i české armády. Velice často se hovoří o tom, že změna tohoto přístupu na americké straně přišla zejména kvůli konfliktům v Afghánistánu a Iráku, kde neobrněné vozy HMMWV zaznamenávaly neúnosné ztráty; první reakcí byla výroba verzí s improvizovaným pancéřováním a následovalo urychlení snahy získat nástupce velice užitečného, ale nynějším požadavkům již nevyhovujícího HMMWV. Poněkud méně se ovšem zdůrazňuje, že obdobné zkušenosti získala ještě dříve sovětská armáda v Afghánistánu a ruská v Čečensku. Lehké terénní vozy UAZ-469 i nákladní automobily značek ZIL, KAMAZ a Ural byly stejně snadnými terči jako americká vozidla. Ve výzbroji armády SSSR a posléze Ruska však stejně jako v západních armádách prostě chyběla technika z kategorie, která se nyní označuje jako MRAP (Mine Resistant, Ambush Protected). Jsou to obrněné automobily, které zajišťují osádce nejen ochranu před střelnými zbraněmi, ale i před minami a dalšími výbušnými nástrahami. Obrněné automobily jako takové samozřejmě k dispozici byly, ale oblíbený BRDM-2 byl příliš specializovaný a nemohl plnit úkoly, jaké se od univerzálních vozů kategorie MRAP očekávají. Příliš neuspěl ani jinak atraktivní obrněnec KAMAZ-43269, známý hlavně pod vojenským označením BPM-97 Vystrel. Jedním z důvodů byla i malá ochrana proti výbušným nástrahám. Za jakési symbolické ukončení „staré éry“ lze považovat nedávné oznámení ruské armády, že již nadále nehodlá kupovat vozy značky UAZ. V produkci jejich zdokonalených verzí řady Skorpion pokračuje firma Zaščita, zdá se však, že ruská armáda řekla této legendě definitivní „sbohem“.



Více zde: http://www.militarybox.cz/news/nove-ruske-obrnene-automobily/

V současných asymetrických ozbrojených konfliktech začínají stále více hrát mimořádnou úlohu obrněné automobily. Ozbrojené síly mnoha států proto v poslední době vznášejí požadavky na nová vozidla této kategorie, a to v konfiguracích podvozku 4x4, případně 6x6.

Dá se říct, že se ve světě našlo již velké množství výrobců (těch starých a známých, ale i zcela nových neznámých), které na tento trend zareagovalo a přišlo na trh se svými více, či méně vydařenými produkty.

Je potěšující, že i v české kotlině se našly společnosti, kterým se po dlouhých letech místního nezájmu o vše v zelené barvě podařilo naskočit na trendovou vlnu a dokázaly přijít s vlatními projekty nebo se významně zapojit do mezinárodní spolupráce.

Nebude asi na škodu, když si tuto českou stopu částečně přiblížíme:

 

AJBAN 440A od VOP CZ

Na začátku roku 2017 byla dohodnuta spolupráce mezi státním podnikem VOP CZ a společností NIMR Automotive ze Spojených arabských emirátů. Společnost NIMR Automotive je dceřinou firmou státní společnosti Emirates Defence Industry Company (EDIC) a je předním výrobcem vojenských vozidel na Blízkém východě. Byla založena v roce 2000 a zaměřuje se na výrobu lehkých 4x4 a středních 6x6 kolových modulárních vozidel.

Její spolupráce s  VOP CZ má mnohem hlubší základy, jelikož česká společnost je již řadu let dodavatelem pancéřových kabin na vozidla řady Ajban. Jedná se o velmi úspěšný projekt a tak spolupráce s VOP CZ byla rozšířena i na obchodní zastoupení především pro země Visegrádské čtyřky. Do konce roku 2022 by mohlo být vyrobeno více než 1000 vozidel v celkové hodnotě kolem 500 milionů dolarů, což je více než 12,7 miliardy korun. Společnost VOP CZ se rovněž zaobírá i úpravou vozidel značky NIMR pro evropský trh. Byla upravena pohonná soustava pro startování za nízkých teplot a zvýšen byl i výkon klimatizace. Tyto úpravy splňují vojenskou normu STANAG 2895, která vyžaduje zajištění provozuschopnosti v teplotách -32° C až +55° C. Vozidlo má být odlehčeno a splňovat standard MIL-STD 416F. Společnost VOP CZ má rovněž možnost vozidla libovolně upravovat na specializované verze, dle požadavků zákazníka. Zajímavostí je i fakt, že na výrobě prototypu vozidla se podílela společnost Talosa z Kopřivnice.

Pokud se podíváme na technické parametry vozidel NIMR 4x4, tak základem je jednotná platforma AJBAN o nosnosti 9 tun. Nástavba je volitelná a může být tvořena otevřenou konstrukcí, nebo pancéřovou kabinou chránící osádku před palbou z ručních zbraní tak i před výbuchem IED.

                                                                 NIMR Ajban 440A

                                               (foto: VOP CZ / tiskové materiály / FU)

 

Typ s označením Ajban 440A představuje chráněné čtyřmístné čtyřdveřové vozidlo se speciální úpravou zajišťující zvýšenou odolnost proti minám a IED. Nejvyšší možná ochrana korby Ajban 440A dosahuje stupně 4 dle normy STANAG, tedy poskytuje ochranu před municí ráže 14,5×114 mm vystřelené z 200 m, ochrana podvozku 3a a 3b – tedy 8 kg nálož kdekoliv pod vozidlem. Vozidlo je vybaveno americkým vznětovým motorem Cummins ISBe 300 o objemu 6,7 l s výkonem 221 kW a americkou automatickou šestistupňovou převodovkou Allison 3000SP. Maximální rychlost je 110 km/h, dojezd 700 km. Osádku vozidla tvoří čtyři osoby.

                                                                      NIMR RIV

                                               (foto: VOP CZ / tiskové materiály / FU)

 

Společnost NIMR nabízí kromě pancéřových vozidel AJBAN 4x4 i lehké otevřené automobily NIMR RIV a AJBAN LRSOV. Vozidlo NIMR RIV pro speciální jednotky se může pochlubit motorem o výkonu 225 kW, osmistupňovým automatem a maximální rychlostí až 180 km/h.

Na podvozkové platformě HAFEET 6x6 nabízí NIMR vozidla pro logistické účely a na platformě JAIS pak víceúčelová taktická obrněná vozidla 4x4 nebo 6x6. Ta vycházejí z vozidla RG35, na něj koupil NIMR licenci v roce 2015 od jihoafrické společnosti Denel (BAE Systems).

 

AJBAN 440A

osádka: 4

hmotnost: 10750 kg

užitečné zatížení: 1200 kg

délka: 5600 mm

šířka: 2350 mm

výška: 2350 mm

rozvor: 3300 mm

max. rychlost: 110 km/h

dojezd na silnici: 700 km

balistická ochrana: stupeň 4

protiminová ochrana: stupeň 3a/3b

 

NIMR RIV

osádka: 4

hmotnost: 4000 kg

užitečné zatížení: 1500 kg

délka: 5250 mm

šířka: 2000 mm

výška: 1850 mm

rozvor: 3280 mm

max. rychlost: 180 km/h

dojezd na silnici: 1000 km

 

MPVT X2 od TALOSA

Společnost TALOSA z Kopřivnice, se v segmentu obrněných automobilů 4x4 prezentuje vozidlem MPVT X2. Společnost byla založena v roce 1995, jako dceřiná společnost TATRA a.s.. Její výrobní prostory jsou i nadále v areálu mateřské společnosti v Kopřivnici. Později převzala od Tatry část technologie výroby motorů a i vysoce kvalifikované motoráře. Společnost se pak postupně profilovala jako spolehlivý výrobce prototypových dílů motorů, převodovek, diferenciálů, kolových jednotek, přídavných převodů a kompletních motorů TATRA V8 pro autokros. Výroba prototypových dílů i celků pohonu vozidel je nyní hlavní aktivitou společnosti, která nabízí vše od úvodní studie proveditelnosti, včetně stanovení základních technických parametrů a výrobních nákladů, až do zavedení vozidla do sériové výroby.

Společnost TALOSA v roce 2001 vyrobila na objednávku se značkou NIMR (svoji úlohu zde sehrála společnost Bin Jabr Group Ltd., která zase dostala objednávku od MO SAE) prototypové vozidlo TIGER 4x4, jehož další vývoj můžeme sledovat v Rusku u společnosti GAZ, která také "měla v projektu své prsty". V roce 2006 pak TALOSA postavila se stejnou značkou model NIMR 4x4, z něhož se později úpravami stal AJBAN.

Vozidlo TALOSA MPVT X2 je technicky AJNANU velmi blízké, je jen otrochu menší a lehčí. Má motor o výkonu 220 kW, šestistupňovou automatickou převodovku, maximální rychlost 110 km/h a dojezd 490 km.

 

Vozidlo MPVT X2

osádka: 4

hmotnost: 9200 kg

užitečné zatížení: 1800 kg

délka: 5000 mm

šířka: 2220 mm

výška: 2035 mm

rozvor: 3200 mm

dojezd na silnici: 490 km

balistická ochrana: ARMOX 500T (stupeň 3-4 ?)

protiminová ochrana: stupeň 2a/2b

 

PERUN od SVOS

V roce 2017 představila společnost SVOS Přelouč, nové obrněné vozidlo nazvané Perun, původně označované jako Arm 7-Soft Top. Co se týče podvozku, tak ten není při prezentacích příliš zmiňován, ale patrně po nezdaru projektu většího obrněného vozidla Vega s podvozkem Tatra zvolila firma jiné řešení. Byl vyvinut rámový podvozek, užitný vzor č. CZ 30682 U1 2017 s originálním řešením individuálního zavěšení kol. Všechna kola jsou zde řiditelná, což vozidlu dává unikátní manévrovací schopnosti. V případě potřeby může řidič kola zadní nápravy uzamknout v základní poloze. Karoserie Perunu je svařená z ocelových plechů a může být zesílena pomocí přídavných bloků.

                                                                  SVOZ PERUN

                                                  (foto: Karel Šubrt / CC BY-SA 4.0)

 

Potřebnou balistickou odolnost mají i sklopná čelní skla. Pohon zajišťuje německý motor MTU 6R 106 TD21 o maximálním výkonu 240 kW. Použitá automatická převodovka je také německá - typ ZF 6HP602 S Plus. Bojový prostor vozidla je členěn na stanoviště řidiče, spolujezdce, střelce z hlavní zbraně a dvou členů osádky, tedy až pro pět osob. V představené konfiguraci se jedná o otevřené vojenské bojové terénní vozidlo předurčené pro plnění specifických úkolů speciálních sil. Určitou obchodní výhodou vozidla je, že se již stalo vítězem tendru na nové taktické vozidlo pro potřeby 601. skupiny speciálních sil AČR. Zajímavé je, že cena bez DPH za čtyři objednaná vozidla Perun, včetně logistické podpory a příslušenství, byla jen cca 78 milionů Kč. Jediná konkurenční nabídka (pocházející od VOP CZ) měla hodnotu 133,5 milionu Kč. Vozidla Perun budou dodána do listopadu 2018.

 

Vozidlo PERUN

osádka: 5

Hmotnost: 10400 kg

užitečné zatížení: 2600 kg

délka: 6030 mm

šířka: 2300 mm

výška: 2600 mm

max. rychlost: 110 km/h

dojezd na silnici: 700 km

balistická ochrana: stupeň 2

protiminová ochrana: stupeň 2a/3b

 

T-KAT od Tatra Defence

V roce 2016, představila společnost Tatra Defence obrněné vozidlo T-KAT, které je vlastně faceliftem vozidla Sand Cat od izraelské společnosti Plasan, které bylo navrženo v roce 2005. Základem je podvozek vozidla Ford F-550 s motorem Ford V8 6,7 l o výkonu 224 kW (300 hp) a šestistupňovou automatickou převodovkou TorqShift. Konstrukce vozidla je do značné míry modulární, což umožňuje jeho individuální přizpůsobování potřebám koncového uživatele a současně značně usnadňuje případné opravy či výměny poškozených nebo zničených dílů. Vozidlo je zmíněno v tomto výčtu kvůli tomu, že zástupci společnosti Tatra Defence, uvádějí možnost nahrazení podvozku Ford, vlastním "tatrováckým" s nosnou centrální rourou. Patrně byl ale upřednostněn jiný projekt, a to projekt vozidla HUSAR.

 

Vozidlo T-KAT

osádka: 8 - 11

hmotnost: 8845 kg

užitečné zatížení: 2000 kg

délka: 5500 mm

šířka: 2000

rozvor: 3459 mm

max. rychlost: 120 km/h

balistická ochrana: stupeň 3

 

HUSAR od Tatra Defence

V roce 2017 představila společnost Tatra Defense Vehicle, společně s polskou společností HCP nové obrněné vozidla Husar. Oproti jiným dosud zmiňovaným vozidlům je postavené na typickém tatrováckém podvozku od Tatra Trucks, jehož principem je použití centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami sešroubovanými v jeden celek. Systém vzduchového odpružení všech polonáprav dovoluje snadno měnit světlou výšku vozidla. Není uvedeno, kdo navrhl pancéřovanou nástavbu, ale upravena byla společností Tatra Defense Vehicle. Připomeňme, že společnost již dříve představila vozidlo T-KAT, které je faceliftem vozidla SandCat od izraelské společnosti Plasan. Ta nejspíš navrhla pancéřovou nástavbu i na vozidlo Husar. Vozidlo pohání americký motor Cummins o objemu 6,7 a výkonu 210 kW (286 hp). Amerického původu je rovněž automatická převodovka.

                                                                       HUSAR

                                               (foto: Jurij Gogolev / Autocentre / FU)

 

V základní verzi Husar uveze šest osob s vybavením. Balistická ochrana je na stupni 3 dle normy STANAG. Protiminová ochrana je na stupni 2a/2b. Prázdná hmotnost vozidla je 11 900 kg a bojová 13 500 kg. Maximální zatížení je ale až 15 000 kg. V případě zájmu je možno vyvinout různé specializované varianty odvozené od původního konceptu vozidla Husar.

 

Vozidlo HUSAR

osádka: 6

hmotnost: 11900 kg

bojová hmotnost: 13500 kg

užitečná nosnost: 1600 kg

délka: 5600 mm

šířka: 2550 mm

výška: 2700 mm

dojezd na silnici: 500 km

dojezd v terénu: 300 km

balistická ochrana: stupeň 3

protiminová ochrana: stupeň 2a/2b

 

 

 

                                                                  Autoři článku: Radomír Sedláček a ing. Zbyněk Novotný

 

 

Diskusní téma: Moderní obrněné automobily 4x4 - česká stopa

Datum: 25.09.2017

Vložil: David

Titulek: Obrněné automobily

Když se na to srovnání podívám, tak bych řekl, že každé vozidlo je pro trochu jiný účel. Husar a Nimr -to jsou vozidla pro lehkou pěchotu, ty si konkurují. Ale takový Perun je opravdu speciálka, pro speciální jednotky.

Datum: 27.09.2017

Vložil: Radomír Sedláček

Titulek: Re: Obrněné automobily

To jsou, ale je dobré je porovnat vedle sebe, pro lepší představu. Cílem článku bylo ukázat vedle sebe všechna obrněná vozidla 4x4, která se alespoň z části vyrábějí v ČR.

Datum: 23.09.2017

Vložil: Jirka4form

Titulek: ...

1. NIMR Ajban, 2. Tatra Defence Husar

Datum: 23.09.2017

Vložil: Pepe

Titulek: článek

za 100 bodů. Zde člověku dojde, jak se české firmy neumí prodat. U NIMRU je spousta fotografií, videa, info. U těch ostatních je akorát dost naprděné, asi se bojí, že by je podle fotky na internetových stránkách mohla okopírovat nějaká firma ze Sierry Leone.

Záznamy: 1 - 4 ze 4

Vyhledávání

 

 

 

 

 

 

B O N U S