internetový armádní magazín

Nehoda pátého prototypu letounu Suchoj T-50

12.06.2014 12:15

Dne 10. června 2014 došlo na letišti leteckého institutu M.M. Gromova v Žukovském u Moskvy (známé též jako Ramenskoe, podle nedalekého městečka) k nehodě, při které byl poškozen pátý letový prototyp ruského víceúčelového bojového letounu nové generace Suchoj T-50, nosící trupové číslo 055 (jinak prototyp T-50-5).

Letoun ten den absolvoval běžný zkušební let spadající do probíhajícího testovacího programu. Před plánovaným koncem letu, který jinak probíhal bez závad, se však začaly objevovat poruchy spojení a přenosu dat a v prostoru nad sáním pravého motoru se objevily drobné náznaky kouře. Pilot údajně signalizoval pozemní obsluze nucené přistání a podle některých zpráv pravý motor ještě ve vzduchu vypnul. Po zastavení na dráze pilot i pozemní personál pozoroval hustý černý dým a požár v pravém vzduchovém kanálu. Pilot urychleně opustil letoun i bez přistaveného žebříku a personál letiště požár uhasil.

Oficiální zprávy o incidentu jsou zatím pochopitelně velmi strohé. Společnost Suchoj oznámila, že při přistání byl zaznamenán kouř nad pravým přívodem vzduchu, a že o něco později došlo k rozvoji lokálního požáru. Zkušební pilot s letounem úspěšně přistál a zaměstnanci letiště požár uhasili. Při incidentu nebyl nikdo zraněn. Společnost Suchoj ihned sestavila speciální komisi odborníků, která bude vyšetřovat příčiny nehody. Incident by však údajně neměl mít vliv na načasování testů programu PAK FA.

Prototyp T-50-5 je nejnovějším a nejvybavenějším letovým exemplářem nového ruského letounu. Stavba tohoto stroje byla dokončena v loňském roce a jeho první let proběhl 27. října 2013. Od té doby absolvoval řadu bezproblémových letů. Nynější požár však bude znamenat jeho úplný konec, nebo minimálně dlouhé vyřazení z dalších testovacích letů.                      

 

Příčiny vzniku požáru letounu T-50-5 jsou pochopitelně zatím neznámé. Komise společnosti Suchoj bude mít za úkol shromaždit maximum informací zaznamenaných různými záznamovými zařízeními letounu a důkladně prozkoumat vlastní rozsah poškození. Ve střední části stroje nad přívody vzduchu k motorům, kde byl pozorován první kouř, se nacházejí kabelové rozvody a různá potrubí. Právě jejich poškození (elektrický zkrat) mohlo být příčinou požáru. Podle fotografií se zdá, že požár nemá spojitost s nějakou poruchou motoru, a že jeho prvotní zdroj se nacházel podstatně více vpředu. Oheň zničil střední část trupu, zcela pohltil povrchové panely na horní pravé straně a pravděpodobně i spodní straně, takže lze vidět ohořelé agregáty uvnitř stroje a pod letounem viset kabely, výstuhy a nějaké další gragmenty. Zveřejněné fotografie však ještě nemusejí dokumentovat celé poškození. Jeho přesný rozsah zjistí až vyšetřovací komise a zpráva o něm nebude pochopitelně v celém rozsahu dostupná.
"Ohňový" incident prototypu T-50-5 je první známou nehodou v programu PAK FA, která vedla k nějakému vážnějšímu poškození. Prvotní dostupná zpráva, která se objevila na internetu však toto poškození označila za malé, a i tisková služba společnosti Suchoj vydala prohlášení, které tvrdí, že škody na pátém prototypu jsou takové, že ho bude možno obnovit (jiná ruská prohlášení vyznívají zcela opačně - "Letoun je neopravitelný").

Další drobnou nepříjemností na celé události je fakt, že na letišti v Žukovském byla v dané době přítomna indická vojenská delegace. Asi by bylo přehnané vyvozovat nějaké závěry, ale shodou okolností ve stejný den indický tisk přinesl zprávu, která hodnotí současný stroj PAK FA jako "zatím příliš surový". Indové se také pozastavují nad neochotou Rusů prozradit některá tajemství spojená s PAK FA a malým indickým zapojením do probíhajích zkoušek. Militarybox, CC BY-SA

 

 

Hodinky.cz

Diskusní téma: Nehoda pátého prototypu letounu Suchoj T-50

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Vyhledávání

 

 

 

 

 

 

Modnidoplnky.cz