internetový armádní magazín

Posílení konstrukce letounů F-22A Raptor

08.07.2015 12:40

Podle amerických zdrojů se firma Lockheed Martin pustila do nápravy některých strukturálních nedostatků v současné době nejmodernějších amerických letounů určených k vybojování vzdušné převahy, a vůbec prvních sériových strojů tzv. páté generace - F-22A Raptor.

Rekonstrukční práce na posílení pěti zásadních konstrukčních elementů musí být provedeny u 162 letadel, aby byla dodržena plánovaná životnost draku deklarovaná na 8 tisíc letových hodin. Program modernizace konstrukce (SRP) letadel F-22A Raptor je rozvržen do roku 2021 a přijde celkem na 1,7 miliardy dolarů. Práce na každém letounu údajně trvají déle než čtyři měsíce (131 den) a v současné době probíhají na devíti strojích současně. Podle zdrojů je zvláštní pozornost věnována také opravě stelth nátěru přívodů vzduchu k motorům.

Současně s nápravou strukturálních nedostatků probíhá na letounech F-22A Raptor i modernizační program Increment 3.2, který mimo jiné zahrnuje i úpravy nutné pro možnost použití nejnovějších řízených střel pro vzdušný boj - AIM-9X Sidewinder a AIM-120D AMRAAM. Militarybox, CC BY-SA

                                                                  F-22A Raptor

                                                           (foto: L. Turner / PD)

 

 

Dřívější zpráva 21.2.2013 : Modernizace amerických F-22A Raptor

 

 

Diskusní téma: Posílení konstrukce letounů F-22A Raptor

Datum: 11.07.2015

Vložil: Luky

Titulek: ...

Mě jen fascinuje,že na jednu hodinu letu je třeba 30 hodin technických příprav,nebo údržby....

Datum: 09.07.2015

Vložil: AusPow

Titulek: F-22A

Raptor je určitě špička v oblasti nízké zjistitelnosti, to lze Američanům věřit (uváděné hodnoty RCS jsou však k smíchu a jsou nejspíš výplodem nějakého "paka", který se probudil po pekelném flámu), jinak však toto éro v dnešní době již nepředstavuje nic vyloženě vyjímečného a nepřekonatelného. Na základě dostupných informací si osobně myslím, že v souboji jeden na jednoho s Su-35S by měl pouze jeden jediný pokus uspět, pak by prohrál.

Datum: 09.07.2015

Vložil: sd

Titulek: fighter

F22 znamená absolutní špičku a dlouho tomu tak i bude díky hight tech
modernizacím

Datum: 22.07.2015

Vložil: veterán 47

Titulek: Re: fighter

F 22 sa bez modernizácii nezaobíde. Veľké nebezpečenstvo pre všetky stroje typu F 22 znamená rozvoj opto-elektronických systémov. Ožiarovanie bráneného perimetru vysokou energiou následne vyvolá zvýšenie teploty v náteroch pohlcujúcich radarové lúče použivaných u takýchto strojov a podľa známeho fyzikalného zákona o zachovaní hmoty a energie, ktorý sa jednoducho nedá obísť, dosť podstatne zníži jeho neviditeľnosť. Som si istý že obe strany už na takýchto systémoch pracuju, lebo už samotný aerodynamický ohrev je v tomto smere významny.

Datum: 08.07.2015

Vložil: veterán 47

Titulek: najväčšie sklsmanie

F 22 je asi najväčšie sklamanie USAF v histórii. Z budúceho vládcu nebies bol postupne a potíchučky odstavený hádam až na III. kolaj. Obrovský drahý, trpiaci početnými nedostatkami do takej miery, že museli byť riadne zoškrtané úlohy pre ktoré bol postavený, preto jeho pôvodne planovaný počet bol zníženy asi na sedminu. Aby sa zalepili oči daňovým poplatníkom tak bol nasadený do boja proti IS kde PVO praktický neexistuje.

Datum: 09.07.2015

Vložil: jsk

Titulek: Re: najväčšie sklsmanie

Ale houby, F22 je a ještě dlouho bude absolutní špičkou stíhacích letadel určených pro vybojování a udržení nadvlády ve vzduchu. 149 combat coded strojů bohatě stačí proti komukoliv. Stroje kategorie F-15 nebo Su-35 prostě nemají šanci. Bojová připravenost je cca 70%, tedy daleko více než např. u Su27 nebo MiGu29.
RCS Su-27 je cca 15m2, PAK-FA 1.5m2, F22 0.0001 m2...

Datum: 09.07.2015

Vložil: Skeptik

Titulek: Re: Re: najväčšie sklsmanie

1. věta ... naprostý souhlas
2. věta ... Neřekl bych že "nemají šanci" spíše, že bez významné početní převahy nebo bez podpory pozemních nebo leteckých jednotek s detekcí F-22 jsou jejich šance poměrně malé. Přirovnal bych to k šancím MiGu-21 proti F-4
3. věta ... Tězko se to hodnotí, když relevantní data jsou přisně tajná. Zaznamenal jsem jen infotmaci, že hodiny pozemní přípravy F-22 jsou trojnásobkem času potřebného pro přípravu F-15 a ta je delší než doba údržby Su-30MKI.
U MiGů-29 v Žatci jsem byl jen několik měsíců, a nepamatuji, že by provozuschopnost byla < 90%. I když byla nižší než u jednodušších MiG-21.

Datum: 09.07.2015

Vložil: jsk

Titulek: Re: Re: Re: najväčšie sklsmanie

2. MiG 21 mohl být uspěšně naváděn ze země a za jistých podmínek měl daelko větší šanci proti F4 než F22 proti SuX..F22 je prostě jiný level, i když přesná data jsou pochopitelně tajná..
3. 70% F22 je kdykoliv schopno nasazení, u MiGu 29 tento údaj neznám, nicméně resurs motorů RD-33 prvních sérií byla prý jen 200 hodin, nyní má být 500 hodin (tolik měly první F100-PW-100 před 40ti lety..). Sám V. Vašek kdysi řekl "MiG29 je výborný stroj, když všechno funguje" Indové mají např. velké problémy udržet svá sůčka v provozuschopném stavu...ale tohle bývá většinou klasifikovaná ifnoramce a těžko soudit.
Ještě oznámka k ceně F22: 150 melounů (bez nákladů na vývoj) je velmi dobrá cena..

Datum: 09.07.2015

Vložil: Pospa

Titulek: Re: Re: Re: Re: najväčšie sklsmanie

Jediné, co jsem v tomto směru zaregistroval bylo společné cvičení myslím že německých pilotů na Eurofighteru a američanů na F-22. A z komentářů pilotů resp. z útržků výsledků cvičení vyplývalo, že v blízkém souboji se Eurofighter američanovi plně vyrovná. Je ale pravda, že na větší vzdálenost bych asi vsadil na F-22...

Datum: 09.07.2015

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Re: najväčšie sklsmanie

Jeden velkej blábol! :D Hlavně tomu, jak děti vždycky fantazírují o RCS aniž by vůbec věděli která bije, se musí člověk smát....

Datum: 13.07.2015

Vložil: veterán 47

Titulek: Re: Re: najväčšie sklsmanie

Kto sa venuje týmto témam by si mal hlavne uvedomiť jednú vec a to je pokiaľ mám niečo čo je dobré tak sa to dobré snažim maximálne využiť a neustále modernizovať, ako je to u strojov klasických, čo sa u F 22 deje minimálne. Neviditeľnosť je vec pofidérna mnohí zabudajú v tomto smere na kozmické sladovacie prostriedky, ktoré v prípade konfliktov úzko spolupracujú so vzdušnými i pozemnými systémami. Navyše moderné prostriedky REB výrazne znižujú výhodu F 22 a to až na vzdialenosť dosahu OES čo dnes je za optimálnych podmienok cca 50+ km. Ten údaj RCS je asi z SIFI románu, doporučujem si to jednoducho prepočítať.

Datum: 26.07.2015

Vložil: veterán 47

Titulek: Re: Re: najväčšie sklsmanie

Samotné USAF určite dobre vedia, prečo nerozmiestnili F 22 na európskom kontinente, kde je PVO RF podstatne na vyššej úrovni ako napr. na ázijskom kontinente. Príčinu najlepšie poznajú oni sami akými nedostatkami F 22 trpí a navyše je tu faktor, že by sa dal oveľa ľahšie otestovať. Špióni predsa nikdy nespia.

Záznamy: 1 - 12 ze 12

Vyhledávání