internetový armádní magazín

Satoshi Anabuki - japonské stíhací eso 2. světové války

21.04.2012 13:00

Satoshi Anabuki - japonské stíhací eso 2. světové války - se narodil 5.12.1921. Stejně jako mnoho jiných mladých mužů z jeho generace, i on projevil zájem o létání a prošel armádním přípravným letovým programem mládeže. V dubnu roku 1938 byl Satoshi Anabuki přijat do armádní letecké školy v Tokiu. Po jejím absolvování a dalším výcviku byl v říjnu 1941 přidělen jako stíhací pilot k 3. Chuatai (letce) 64. Sentóki Sentai (stíhacímu pluku) na Formose.

                               

                                                                 Satoshi Anabuki 

                                                         (foto: Henry Sakaida / PD)

 

Před vstupem Japonska do války byl převelen k 50. Sentóki Sentai vybavenému pomalými, ale velmi obratnými letouny Nakajima Ki-27 (Nate). S touto jednotkou se Anabuki účastnil leteckých operací proti americkým silám na Filipínách. Dne 22. prosince 1941 získal první vítězství nad protivníkem, kterým byl letoun Curtiss P-40. Své konto si Anabuki rozšířil 9. února 1942 sestřelem dalšího amerického stroje P-40. Krátce poté byl povýšen do hodnosti četaře a vrátil se s jednotkou zpět do Japonska. Zde došlo k přezbrojení jednotky na nové a lepší letadla Nakajima Ki-43 (Oscar).

 

V červnu 1942 je jednotka 50. Setkóki Sentai převedena do Rangúnu, v Barmě. To přinášelo téměř každodenní kontakt s letouny Royal Air Force. V této době Anabuki získává pověst chytrého stíhacího pilota, který disponuje vynikajícími dovednostmi a až fanatickou statečností. Od června 1942 do října 1943  sestřelil celkem osmadvacet letadel R.A.F. a třináct letadel amerických sil. Dne 26. ledna 1943 zničil Anabuki svůj první Consolidated B-24 Liberator, mohutný a těžce ozbrojený čtyřmotorový bombardér.
Důležitým momentem v kariéře Anabukiho byl 8. říjen 1943. Ten den byla jeho jednotka pověřena odražením náletu amerických letadel na Rangún. Satoshi Anabuki se sám střetl s třinácti letouny protivníka a sestřelil postupně dva bombardéry Consolidated B-24 Liberator a dvě doprovodné stíhačky Lockheed P-38H Lightning. Poté se mu už nedostávalo munice a byl navíc raněn, ale rozhodl se zaútočit na další Liberator a urazit mu ocasní plochy svým letounem Ki-43-II. Liberator se po tomto zvláštním útoku odebral ukončit svou pouť do džungle. Celá akce pro Anabukiho skončila nouzovým přistáním na pláži poblíž Rangúnu, kde byl zachráněn. Stal se prvním japonským pilotem, který sestřelil pět letadel během jedné bojové akce. Dostalo se mu za to veřejného uznání a velení letectva usoudilo, že pilot takových kvalit by měl být využit jako instruktor. Počátkem roku 1944 je Anabuki převelen do Japonska, do školy stíhačů, kde jeho úkolem bylo předávat své dovednosti novým pilotům. Byl pověřen též přelétáním nových letadel Nakajima  Ki-84 k operačním jednotkám na Filipíny. Vrámci těchto předávacích letů se Anabuki mnohokrát střetl se stíhačkami U.S NAVY a podařilo se mu sestřelil několik letounů Grumman F6F Hellcat. Tím se jeho konto leteckých vítězství rozrostlo na padesát. 

Po pádu Filipín nastaly úkoly při obraně japonských ostrovů. Anabuki se do těchto obranných akcí zapojil na strojích Nakajima Ki-84 a Kawasaki Ki-100. Jeho posledním sestřelem se stal v červnu 1945 obří Boeing B-29 Superfortress.

Po válce bylo Japonsko zbaveno vojenských sil a bylo mu zakázáno vlastnit vojenská letadla. Tato politika se však změnila v důsledku korejské války.  V roce 1950 vzniklo nové japonské letectvo a Anabukimu bylo dovoleno se opět zapojit do služby. 

Satoshi Anabuki zemřel v roce 2005.

 

 

Satoshi Anabuki

Sestřely

- 22.12.1941, Ki-27 ........................ P-40

- 9.2.1942, Ki-27 ........................... P-40

- 25.10.1942, Ki-43 ....................... P-40

- 10.12.1942, Ki-43 ....................... Hurricane

- 20.12.1942, Ki-43 ....................... Hurricane

- 20.12.1942, Ki-43 ....................... Blenheim

- 23.12.1942, Ki-43 ....................... ?

- 23.12.1942, Ki-43 ....................... Blenheim

- 24.12.1942, Ki-43 ....................... 3 x Hurricane

- 30.12.1942, Ki-43 ....................... Blenheim

- 14.1.1943, Ki-43 ......................... Hurricane

- 16.1.1943, Ki-43 ......................... P-40

- 17.1.1943, Ki-43 ......................... Hurricane

- 19.1.1943, Ki-43 ......................... 2 x Hurricane

- 24.1.1943, Ki-43 ......................... Wellington

- 26.1.1943, Ki-43 ......................... B-24

- 30.1.1943, Ki-43 ......................... B-25

- 28.2.1943, Ki-43 ......................... Blenheim

- 28.2.1943, Ki-43 ......................... Hurricane

- 30.3.1943, Ki-43 ......................... 2 x Hurricane

- 31.3.1943, Ki-43 ......................... 3 x Hurricane

- 4.4.1943, Ki-43 ........................... 2 x Hurricane

- 20.4.1943, Ki-43 ......................... P-36

- 21.4.1943, Ki-43 ......................... 2 x P-36

- 28.4.1943, Ki-43 ......................... P-40

- 4.5.1943, Ki-43 ........................... Hurricane

- 15.5.1943, Ki-43 ......................... 4 x P-40

- 22.5.1943, Ki-43 ......................... 2 x Hurricane

- 29.5.1943, Ki-43 ......................... Hurricane + Spitfire

- 8.10.1943, Ki-43 ......................... 3 x B-24 + P-38

- ?             , Ki-84 ......................... 4 x Hellcat

- červen 1945, Ki-100 .................... B-29

 

(další možné sestřely - 9.2.1941 - P-40, 2.3.1943 - Hurricane, 24.3.1943 - B-25, 29.3.1943 - Hurricane, 20.4.1943 - Hurricane, 8.10.1943 - P-38, 1944 - 2 x Hellcat)

 

 

 

                                                                                          Autor článku:  ing. Zbyněk Novotný

 

 

Vyhledávání

Array