internetový armádní magazín

Slovensko směřuje k pořízení letounů JAS-39 Gripen

04.09.2014 07:45

Švédské ministerstvo obrany ve své zprávě zveřejněné 3. září 2014 uvedlo, že zástupci Švédska, České republiky a Slovenska podepsali dokument o záměrech spolupráce v rámci programu víceúčelového bojového letounu JAS-39 Gripen. Tento dokument se má stát základem budoucí spolupráce v oblasti společné kontroly a ochrany vzdušného prostoru České republiky a Slovenska. Dokument současně jasně naznačuje, že již brzy budou zahájena oficiální jednání mezi Švédskem a Slovenskem o možném přijetí švédských letounů Gripen do výzbroje slovenského vojenského letectva.

                                              dvojice letounů Gripen maďarského letectva

                                                          (foto: KGyST / CC BY-SA)

 

Slovensko plánuje vyřazení používaných stíhacích letounů MiG-29 v letech 2016 až 2017. Pokud chce zachovat schopnosti svého vojenského letectva i do  budoucnosti, musí ve stejném časovém horizontu přijmout do výzbroje nové nadzvukové bojové letouny. Již v loňském roce zástupci slovenského ministerstva obrany naznačili, že s velkou pravděpodobností bude při budoucím pořízení letounů použit stejný scénář jako v České republice. K potvrzení došlo i na jaře letošního roku, kdy bylo uvedeno, že Slovensko si může zapůjčit letouny JAS-39 Gripen podobně jako Česká republika a Maďarsko, a může tak být společně dosaženo snížení nákladů na údržbu, opravy, výcvik i pořizování výzbroje.

V současné době je švédský Saab jediným výrobcem bojových letounů na světě, který umožňuje získání letounů formou pronájmu. Ve slovenském případě, při předpokládaném pořízení šesti až osmi strojů a podobných smluvních podmínkách jaké má Česká republika, by náklady na letouny mohly dosáhnout výše kolem 250 milionů EUR. Militarybox, CC BY-NC-SA
 

Diskusní téma: Slovensko směřuje k pořízení letounů JAS-39 Gripen

Datum: 10.09.2014

Vložil: Dip

Titulek: Přitvrdil bych na obou stranách

Dohromady by tomu slušelo tak 30 strojů + stejnej počet spárek. Ale pro začátek by tomu chtělo dokoupit air to air výzbroj a ne jen na jeden vzlet. Mám na mysli AMRAAM a Meteor.

Datum: 04.09.2014

Vložil: Tomi

Titulek: Konečně, ale...

Konečně, je totiž nejvyšší čas aby si Slovensko pořídilo odpovídající vzdušné síly. Ty MIGy-29, to je ostuda a navíc jsou již uzemněny a nelétají, tudíž aktuálně je Slovensko bez vzdušné ochrany.
Jen ten počet mi nesedí. Podle standartu musí být minimálně 1/3 strojů tzv. "v servisu" (technická prohlídka a kompletní kontrola stroje) a pro hotovost QRA (Quick Reaction Alert - 24hodinová nepřetžitá hotovost s povinností do 15 min vzlétnout) jsou nutné minimálně dva stroje plus další dva stroje, které jsou v záloze. Při minimálním počtu šesti kusů tedy vychází: 2+2 stroje v pohotovosti a další 2 stroje "v servisu" a pro výcvik pilotů tak nezbývá jediný stroj.
A nedej bože kdyby došlo k nějaké nehodě, to by bylo hodně zlé. Tudíž plně podporuji pronájem Gripenů, ale minimálně alespoň těch osm strojů!!! Držím pěsti....

Datum: 05.09.2014

Vložil: nesher

Titulek: Re: Konečně, ale...

Ono to spíš vypadá na vznik česko-slovenské letky, kdy část letadel bude rotovat na Sliači. A zázemí bude společné v Čáslavi, vyjde to mnohem levněji. A při počtech 20-22 letadel je to i trvale udržitelné.

Datum: 04.09.2014

Vložil: juro78

Titulek: gripen

dobra sprava ale ten pocet sa mi nezda skor tak 12ks.8 to je fakt vysmech a dufam ze budu aj tie 2 spartany namiesto an26 a aw vrtulniky!

Datum: 04.09.2014

Vložil: Mike

Titulek: Vysmech

6-8 letadel... to jsem smesne pocty. I kdyz je Gripen jako moderni platforma co se tyce udrzby, nakladu jinde nez dvoumotorove Mig-29, stejnak je rekl bych tak 30% letadel mimo, takze tu mame 4-6 letadel combat ready. Tohle neni zadne letectvo ale aeroklub. Jak smutne.

Datum: 04.09.2014

Vložil: Viper

Titulek: Rozumné...

Považuji toto řešení za více než rozumné... Dobrý příklad pro Pobaltí, Slovinsko, Chorvatsko...

Vyhledávání