internetový armádní magazín

Spojené arabské emiráty mají zájem o Su-35S

09.11.2015 20:15

Podle zpráv z výstavy Dubai Airshow 2015, která se koná ve dnech 8. až 12. listopadu 2015, zahájily Spojené arabské emiráty a Rusko jednání o možných dodávkách ruských víceúčelových bojových letounů Suchoj Su-35S vojenskému letectvu SAE. 

Není to poprvé, kdy se Spojené arabské emiráty zajímají o nákup ruských víceúčelových bojových letounů postavených na platformě T-10S / T-10M, která se stala základem velmi úspěšných strojů rodiny Su-27. Již v roce 1990 došlo k jednání o letounech označených jako Su-37MR (Multi-Role), představujících speciální exportní provedení tehdy připravované víceučelové modifikace Su-27, letounu Su-27M / Su-35 s několikaka úpravami a rozsáhlými bloky francouzské avioniky. K dohodě tehdy však nedošlo a letectvo SAE dalo přednost francouzským letounům Dassault Mirage 2000-9 (označení Su-37, již bez písmen MR, bylo později použito pro prototyp T-10M-11 - Su-35 s motory s měnitelným vektorem tahu).

                                                                    Su-35S

                                                         (foto: Doomych / PD)

 

Současné Su-35S jsou již (na rozdíl od Su-37MR) sériovým víceúčelovým bojovým strojem generace 4++, využívajícím aerodynymiky Su-27 a avioniky letounu páté generace, který již byl objednán ruským vojenským letectvem v počtu  96 kusů.   

Dodávka několika desítek moderních Su-35S by učinila letectvo SAE jedním z absolutně nejsilnějších v regionu. Spojené arabské emiráty jsou velmi bohatá země a podobný nákup si mohou dovolit. Případná dohoda o letounech Su-35S by byla významným mezníkem ve vztazích SAE a Ruska. Militarybox, CC BY-SA

 

 

Diskusní téma: Spojené arabské emiráty mají zájem o Su-35S

Datum: 11.11.2015

Vložil: Pepe

Titulek: Su-35S pro SAE

Kdyby Spojené arabské emiráty opravdu koupily Su-35S, byl by to obrovský průlom do současných poměrů vyzbrojování na Blízkém a Středním východě. Asi by jsme se dočkali dalších zajímavých nákupů letadel dalšími zeměmi (např. Íránem ... ). O Su-35S se údajně zajímá i Kuwajt, a jeho rozhodnutí by mohlo být výrazně ovlivněno právě rozhodnutím Spojených arabských emitátů.

Datum: 10.11.2015

Vložil: paly

Titulek: škola hrou

Francuzi a ich arogancia dostali lekciu z efektivity....!

Datum: 10.11.2015

Vložil: David

Titulek: Su-35 S

Trochu mne to překvapuje - i vzhledem k tomu, že SAE mají poměrně velký počet moderních verzí F-16 atd. Navíc bych čekal zájem spíše o letoun 5-té generace. Zřejmě reakce na čím dál zhoršující bezpečnostní situaci regionu (Jemen atd.), ale i na rostoucí ambice SAE

Datum: 11.11.2015

Vložil: Jirka4form

Titulek: Re: Su-35 S

Pokud májí SAE ambice vlastnit kombinaci lehčího a těžšího letounu jako např. Izrael, a nemusí řešit finanční ani politickou otázku věci, pak je volba Su-35S tou volbou nejlepší. Jasně, že mají možnost volby F-15 Silent Eagle, ale přiznejme si, že Su-35S je přeci jenom v základu novější konstrukce stále ještě disponující určitým modernizačním potenciálem, je obratnější a má možnost nosit velmi zajímavé protilodní a protiradiolokační střely.

Datum: 11.11.2015

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Su-35 S

To bych celkem bral, ale v tom případě by podle mého osobního názoru pro SAE byl lepší Su-34 než Su-35.
Ještě podotýkám, že vedle F-16 mají SAE i velké množství Mirage-2000, které mají slušnou technickou životnost

Datum: 11.11.2015

Vložil: Jirka4form

Titulek: Re: Re: Re: Su-35 S

Tak Su-34 by byla také možnost, ale pokud existuje okouzlení označením "generace 4++", tak se nic nenadělá. Závidíme to co vidíme, a chceme proto to samé, nebo pokud možno ještě něco lepšího. Jestliže SA a Izrael má F-15, tak proč nechtít Su-35S ?

Datum: 10.11.2015

Vložil: Míša

Titulek: Tohle je ....

.... argument konečně oproti diskutujícím excelentní. Teď zase vyvrací můj názor o totální převaze F-15 a evropských strojů. Pokud se prosadil zde, kde je možné vzít obě varianty(východ, západ), pak zase asi tak špatný nebude.

(upraveno redakcí)

Datum: 10.11.2015

Vložil: Blabla

Titulek: Re: Tohle je ....

No asi bych mírnil nadšení. Nikdo se zatím nikde neprosadil. I kdyby, převážná část avioniky by byla západní - viz Suchoje RMAF. Mne spíše zaujalo, že celá větev vývoje Su-27M+Su-35+Su-37 skončila ve skartovačce a zbylé prototypy buď havarovaly, nebo slouží jako pomníky, nebo leží za hangáry... Současná Su-35S je pouze "vhodně" přejmenovaná modernizace původní Su-27. Žádný triplan, žádné supervýdobytky, dokonce brzdu na hřbetě zaslepili... Spíš to vidím na zájem o F-15 Silent Eagle, jehož výroba je opět v kurzu (prvním zájemcem je Izrael)...

Datum: 10.11.2015

Vložil: kkookta

Titulek: Re: Re: Tohle je ....

.....

(jenom nadávka - smazáno redakcí)

Datum: 11.11.2015

Vložil: Blabla

Titulek: Re: Re: Re: Tohle je ....

:-) nezzaakokoktetej sese ..........

(upraveno redakcí)

Datum: 11.11.2015

Vložil: kkookta

Titulek: Re: Re: Re: Re: Tohle je ....

nápodobně ..........

(upraveno redakcí)

Datum: 10.11.2015

Vložil: AusPow

Titulek: Re: Re: Tohle je ....

Souhlasím s Vámi, že je potřebné mírnit předčasná nadšení. Jednání s projevem zájmu se často vedou, ale v řadě případů nijak nedopadnou. Tento případ může být klidně podobný, tedy nedopadnout nějakým nákupem. Dále však již nesouhlasím. Vývoj letounu Su-27 a jeho následných derivátů je naopak obrovský úspěch, a na sovětské poměry a zvyklosti absolutní vyjímka. Je to letoun, jehož vývoj v opraveném provedení T-10S v minimální možné míře ovlivnila socialistická polovičatost, improvizovaná řešení a technický a politický šlendrián. To, že se modely Su-27M/35/37 neprosadily bylo věcí nulového státního financování v době, kdy nebyly k dispozici jiné finanční zdroje a konstrukční kancelář a továrna to nebyla schopna utáhnout. Současná Su-30SM obsahuje většinu těch minulých, jak vy říkáte, supervýdobytků - triplan, vektorovatelné trysky atd. Su-35S je již jaksi trošku navíc a slušelo by mu jiné označení - řekněme Su-41. Přebírá základní aerodynamiku Su-27 (jak je i uvedeno v článku), ale má i řadu areodynamických změn. Předkřídlo i hřbetní brzda byla vypuštěna, protože bylo zvoleno jiné řešení řízení a brždění s podstatně nižšími radiolokačně demaskujícími příznaky. Su-35S je naprosto rovnocený letounu F-15 Silent Eagle. V některých oblastech je mírně horší, ale v některých oblastech naopak lepší. Rozhodně poskytuje lepší poměr "cena : výkon" než jakýkoliv jiný současný bojový letoun na světě.

Datum: 11.11.2015

Vložil: Blabla

Titulek: Re: Re: Re: Tohle je ....

Vaše argumenty uznávám, realitu od PR keců odliší až ochota zákazníka vytáhnout a rozevřít peněženku... necháme se překvapit. Příznivý poměr cena/výkon je ale dán (uměle?) nižší cenou, nikoliv kvalitou. Jako bonus - pokuste se dohledat, kolik ruských elektronických systémů pro letouny 4++ generace vychází z licenční či okopírované produkce... Např. Sapsan a Solux - licenční Thales Damocles...

Datum: 11.11.2015

Vložil: up

Titulek: Re: Re: Re: Re: Tohle je ....

Proč by uměle snižovali cenu? Oproti západu ruský dělník dělá za menší peníz než jeho kolega na západě, materiál je levnější atd. Prostě rusové již několikrát dokázali že naprosto odpovídající stroj dokáží vyrobit a tudíž i prodat levněji než západ. Záleží jen na tom kolik chtějí trhnou a jak moc si chtějí namastit kapsu, pokud to bude nutné budou skromnější než západní kolegové. Např. titanové součásti nemusí dovážet, ale naopak je vyváží a kupují je od rusů v civilní sféře i Airbus a Boeing. Zkuste si ale najít kolik elektronických systémů je ruského původu, kolik a jaké druhy jsou skutečně nasazeny u letectva apod. Např. Su-30SM od svého indického kolegy Su-30MKI přebral spoustu zahraničních komponentů, které ovšem již jsou nebo budou nahrazeny jen ruskými. Tehdy rusové postavili Su-30MKI dle přání zákazníka, tedy i s neruskými systémy což je i v mnohých případech logické. Myslím že ta licenční naivita, spolupráce a tím pádem šetření prostředků postupně končí po šaškárně s Mistráli, on Hollande není de Gulle, když se udělalo bububu tak povolil.

Datum: 11.11.2015

Vložil: AusPow

Titulek: Re: Re: Re: Re: Tohle je ....

Tak pokud budem za generaci 4++ považovat Su-35S, tak tam těch klíčových elektronických systémů, které by vycházely z licenční či okopírované produkce moc nebude. Snad nějaké součástky, technologie zobrazovacích jednotek a podobně, možná něco víc, nevím. To je však záležitost vzájemně výhodné, především rusko-francouzské, nebo rusko-izraelské spolupráce v posledních dvou desetiletích, která byla částečně navozena i faktem, že část dřívější vývojové a výrobní základny zůstala v Bělorusku a na Ukrajině. Co se týče Vámi zmiňovaných elektro-optických systémů, tak zde sami Rusové uznávají, že francouzský Damocles je lepší než ruský Sapsan, ale jestli byly na Sapsanu použity francouzké technologie v této chvíli nevím.
Širší využití zahraničních systémů a komponentů u letounů řady Su-30MK pak má jasnou vazbu na přání zákazníka. Su-30MK však patří o stupínek níž než probíraný stroj Su-35S.

Datum: 12.11.2015

Vložil: Cateye

Titulek: Re: Re: Tohle je ....

Ta vývojová větev skončila, protože už je zkrátka překonaná. Všechno to víceméně vycházelo z poznatků druhé poloviny osmdesátých let a od toho přece jsou technologické demonstrátory aby ukázaly kudy cesta nevede. Nejlépe je to právě vidět na Su-35. Aerodynamickou brzdu nahradilo vychylování řídících ploch, podobně jako u F-22, přední vodorovné řídící plochy zase plně nahrazují vektorovatelné trysky, protože řídící algoritmy jsou dnes už také někde jinde. Všechno ta opatření jsou účelně směrována ke snížení RCS a potažmo k co největšímu přiblížení se páté generaci.
Rusové, až na Su-34 (který měl být podle plánu ve službě už dvacet let) a pár Su-30 (vyrobených z rozestavěných draků pro Indonésii), víceméně přeskočili éru triplanu, protože je to v současnosti už slepá cesta. Zvyšuje to hmotnost, nároky na údržbu a především RCS (sklopný LERX u T-50 je něco jiného a navíc není jisté jestli na sériových strojích opravdu bude)
Nicméně potenciální zákazník má stále možnost si nechat přední vodorovné řídící plochy namontovat i na Su-35.

Datum: 18.11.2015

Vložil: Blabla

Titulek: Re: Re: Re: Tohle je ....

No, vždyť já netvrdím nic jiného. Jen mi připadají směšné výlevy místních rusofilních adolescentů (majících težký zmatek v i/y rodného jazyka) o tom, co je a jak funguje Rusko. O tom, jak "naprosto nejlepší na světě" již za pět let letí do šrotu, o tom, jak se bojové letadlo nové generace zavede za 5 let do výroby a dosáhne bojeschopnosti.... Nemáte šajn, jak rozsáhlý je to program a co všechno je potřeba udělat (koordinovat 50 000 lidí). Hlavně neberte vážně prohlášení rusů, veškerá data a termíny jsou přísně tajné, co se dostane ven v oficiálních prohlášeních je na 95% čirá lež a PR. Dřív se tomu umění říkalo "číst mezi řádky..." To už mladší ročníky neumí.

Záznamy: 1 - 17 ze 17

Vyhledávání