internetový armádní magazín

Thajské letectvo se zajímá o náhradu letounů L-39 Albatros

20.12.2014 19:40

Královské thajské vojenské letectvo (RTAF - Royal Thai Air Force) se začalo zajímat o budoucí náhradu více než třiceti cvičných a lehkých bitevních letounů Aero L-39ZA/ART Albatros. Tento zájem neušel pozornosti italské společnosti Alenia Aermacchi, která ihned nabídla možnost dodávek svých velmi moderních strojů M346 Master, které jsou koncepčně příbuzné s ruskými letouny Jak-130. 

                                                                  M346 Master

                                                (foto: Edelman Air Show / CC BY-SA)

 

Italský letoun M346 s velkou pravděpodobností splňuje všechny thajské požadavky, je použitelný jak k pilotnímu výcviku a tak i k plnění širokého spektra bojových úkolů. Na svých devíti závěsných bodech je schopen nosit široký sortiment lehčí letecké protizemní i protiletadlové munice, včetně laserem naváděných pum řady Paveway, protizemních řízených střel Maverick a Brimstone nebo protiletadlových řízených střel řady Sidewinder. 

Thajsko zahájilo též jednání o náhradě strojů L-39 s českou společností Aero Vodochody. Podle dostupných informací by celý obchod mohl být zahájen výměnou čtveřice nejstarších a izraelskými sety nemodernizovaných letounů pořízených ještě v osmdesátých letech, kterým bude brzy končit životnost, za úplně nové letouny Aero L-159 ALCA nebo L-39 NG. O dalších letounech a možnostech jejich náhrady, či přestavby v budoucnosti na stále ještě připravovaný standard L-39 NG (Next Generation) jsou právě asi vedena jednání.

Do hry o thajské zakázky na cvičná a lehká bitevní letadla mohou pochopitelně zasáhnou i další výrobci. Militarybox, CC BY-SA

                                         letouny Aero L-39ZA/ART Royal Thai Air Force

                                                 (foto: Jakkrit Prasertwit / GNU-FDL)

 

 

Diskusní téma: Thajské letectvo se zajímá o náhradu letounů L-39 Albatros

Datum: 21.12.2014

Vložil: Cenda

Titulek: Albatros

Pokud Aero bude aktivni cenou a marketingem, tak by treba melo sanci s dvoumistnou L159 prorazit. Ale jak tak sleduju Aero, tak nula bodu neco s L159 delat a pritom to letadlo ma obrovsky potencial.

Datum: 21.12.2014

Vložil: David

Titulek: Re: Albatros

Tak o dodávkách L-159 se kdysi jednalo - a bezvýsledně. Důvodem bylo i to, že Thajsko tehdy mělo zájem o výkonnější letouny než o lehké bitevníky. To u ryze cvičných L-39 NG bych šance viděl větší

Datum: 22.12.2014

Vložil: cenda

Titulek: Re: Re: Albatros

Jenze L-39NG vzletne buh vi kdy,jestli vubec. A pak stejne co o tom vim, opakuji stejnou chybu jako v minulosti, to letadlo potrebuje sipove kridlo, tohle je marast. Myslim, ze Aero by se v prvni rade melo zamerit na modernizaci L-159 (jina avionika - ne embargovana US, motor, tankovani za letu, vyzbroj) a aktivne jej nabizet jako protipovstalecky,pruzkumny, bitevni stroj slouyici v NATO.

Datum: 24.12.2014

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Re: Albatros

Problémem zřejmě není jen využití amerických komponentů. Ona je možná chybná sama filosofie lehkého bitevníku, která se prostě neujala. L-159 nejvíce podobný Hawk-200 dosáhl jen velice omezených úspěchů. u poněkud těžšího AMX se export prakticky nerealizoval. Korejský T/F/A-50 je podstatně výkonnější. Takže ryze cvičný doumístný L-39 NG se sekundární schopností lehkého bitevníku by mohl mít více šancí na úspěch

Vyhledávání