internetový armádní magazín

Ukrajina dokončila dodávku letadel MiG-21bis do Chorvatska

23.07.2015 15:15

Ukrajina v tomto týdnu dokončila s více než ročním zpožděním dodávku dvanácti zrekonstruovaných stíhaček MiG-21bis do Chorvatska. Slavnostní prezentace letounů včetně jejich letové ukázky proběhla v Záhřebu ve středu 22.7.2015.

Ministerstvo obrany Chorvatska podepsalo smlouvu na modernizaci MiGů-21 s ukrajinskou společností Ukrspecexport v červenci roku 2013. Hodnota kontraktu dosáhla výše 17,5 milionu EUR. Podle smlouvy ukrajinský podnik provedl kompletní opravu a modernizaci sedmi chorvatských letounů a zajistil dodávku pěti dalších strojů, které byly v majetku podniku Oděsaviaremservice a původně patřily vojenskému letectvu Jemenu.

Dodávka zrekonstruovaných MiGů do Chorvatska měla být dokončena do poloviny roku 2014. To se však nestalo. První stroj byl předán 12. dubna 2014 a druhý o čtyři dny později, tedy 16. dubna. Dalších pět strojů se dostalo do Chorvatska v květnu, ale tyto nebyly ihned přijaty pro námitky chorvatské strany vůči kvalitě provedených prací a musely být poopraveny v Chorvatsku ukrajinskými techniky. Posledních pět MiGů bylo doručeno 16. července 2015.
Podle dostupných zpráv, chorvatské ministerstvo obrany bude po ukrajinské straně požadovat zaplacení pokuty za opožděné dodání letadel. Militarybox, CC BY-SA
                                                                    XXXXXXX
                                             
modernizovaný chorvatský MiG-21bis
                                                     (foto: MO Chorvatska / FU)

 

Diskusní téma: Ukrajina dokončila dodávku letadel MiG-21bis do Chorvatska

Datum: 27.07.2015

Vložil: Mates

Titulek: re

Co si matně vzpomínám,tak letouny Mig-21BIS byly dodávány spřáteleným zemím zhruba kolem roku 1980 plus mínus.Takže je otázka jak dlouho můžou ještě létat..nicméně rumunské Lancery jsou verze MF a létají dodnes.Zajímavý článek je o chorvatských Migách v novém L+K,kde se píše,že Ukrajinská firma vyhrála výběrové řízení nad Rumunským Aerostarem díky nereálně nízké ceně.Navíc modernizace neobsahuje žádné západní systémy,které jsou k provozu nutné.takže v Chorvatsku bude třeba letouny dodělat.Velkou měrou se na mizerii v jejich letectvu podílejí staré struktury,které mají navrch oproti mladým příslušníkům letectva.

Datum: 26.07.2015

Vložil: Terminator

Titulek: MiG

Může mi někdo rozumně vysvětlit, proč se modernizují, tedy většinou Migy 21 a ne Migy 23, řekl bych, že těch také bylo vyrobeno mnoho, to je přeci modernější letadlo. Nebo je to jen mezi kus mezi Mig 21 a Mig 29 ???

Datum: 26.07.2015

Vložil: Cateye

Titulek: Re: MiG

Třiadvacítky jsou mnohem náročnější na údržbu, tudíž i nákladnější na provoz. U nás jsme je díky tomu také vyřazovali mnohem dříve než MiG-21.

Datum: 27.07.2015

Vložil: re

Titulek: Re: Re: MiG

Třiadvacítky mají životnost pouhých 17 let,nebo 1500 hodin provozu,navíc v cenroplánu je uložená palivová nádrž,která začínala ke konci životnosti prosakovat a tato závada byla v našich podmínkách neopravitelná.Další důvody byla ztráta všech dvoumístných strojů a tím nastal problém s výcvikem.Navíc u nás všechna opravárenská zařízení byla zařízena na Mig-21,oproti tomu třiadvacítky opravoval podnik v Dráždanech,pár kusů tedy i Aero Vodochody.Byla sice možnost revizí v Trenčíně,ale tou prošly jen dvě spárky myslím.Je jasné,že v případě zájmu by třeba zrovna na Ukrajině byla možnost provést modernizaci třiadvacítek,ale prostě ten zájem nebyl,jednadvacítek bylo u nás dost a navíc Třiadvacítka je prostě provozně dražší,i když nabízí nesrovnatelně vyšší bojovou hodnotu.

Datum: 27.07.2015

Vložil: Míša

Titulek: Re: Re: Re: MiG

Celkově soulhasím až na poslední bod, když vemu v potaz původní verze, tak 23ka samozřejmě byla lepší po bojové a elektronické stránce. Dnes po modernizaci a výměně základních aparatur za moderní, které jsou menší a lehčí se již tato výhoda maže, pod 21ku by teoreticky bylo možné navěsit i Amramy(samo po výměně lokátoru a závěsníků a celkové digitalizaci, která neproběhla) tím překoná mezityp Mig 23, který byl koncepčně jen krátkou výplní mezi 21-29. Ovšem vidět dnes tuto krásnou 23tku bych si přesto přál, třeba zase nějakej nadšenec něco po Evropě rozlítá.

Datum: 27.07.2015

Vložil: Mates

Titulek: Re: Re: Re: Re: MiG

Ovsem triadvacitka po modernizaci bude zas lepsi nez modernizovana jednadvacitka,je vykonnejsi,ma vyssi unosnost vyzbroje.v Rusku se zkousel prototyp modernizovane triadvacitky s motorem AL-31 ze Sucka 27,ale zadny zajem nebyl..

Datum: 24.07.2015

Vložil: David

Titulek: Modernizace?

Tak pokud vím, tak u těch chorvatských MiGů "modernizace" byla spíše jakousi důkladnější GO. Nedá se to srovnávat s modernizací, jakou prošly indické MiG-21. A i ty Indie již postupně bude vyřazovat.Chorvati si zjevně jen chtěli prodloužit o několik let čas na rozhodnutí o novém typu

Datum: 23.07.2015

Vložil: sd

Titulek: něco

Myslím, že něco to zvládne. Průzkum, bombardování hadráků, bitevní úkoly proti zaostalému nepříteli. Chorvatsko potřebuje Gripeny jako sůl.

Datum: 24.07.2015

Vložil: David

Titulek: Re: něco

Takový letoun se hodí pro nějaký africký stát, ale těžko pro Chorvatsko, které je mnohem více exponované

Datum: 23.07.2015

Vložil: Alexej

Titulek: MiG-21bis

Ostuda pro Ukrajinu - neschopnost modernizovat něco tak obligátního jako MiG-21 v dohodnutém čase a hlavně rozumné kvalitě. Na Ukrajině v řadě případů ještě nepochopili, že dnes už nestačí něco dělat v úrovni - Made in USSR.

Datum: 23.07.2015

Vložil: alexa123

Titulek: .

Preboha živého, aká je bojová hodnota modernizovaného lietadla vyvinutého na prelome rokov 1960/70 v roku 2015? Žeby absurdná a smiešna a neviem aká iná? Asi zo všetkého trochu ale každopádne sú to vyhodené peniaze. Jediným ospravedlnením Chorvátska je to, že na novšie lietadla jednoducho nemajú peniaze.

Datum: 23.07.2015

Vložil: Jirka4form

Titulek: Re: .

Je to přesně tak jak píšete. Modernizace MiGů-21 měla význam někdy v devadesátých letech, a to na pokročilejší verze jako MiG-21-93 nebo MiG-21 Lancer. Dnes to slouží asi především k zachování určitých schopností daného letectva provozovat nadzvukové stroje.

Datum: 23.07.2015

Vložil: veterán 47

Titulek: Re: Re: .

Pripomínam diskutujúcim, že hlavný rozdiel medzi modernými lietadlami a starým Migom je elektronika a využívanie najnovších zbraňových komplexov. V podstate to znamená, že ak mi modernizácia umožní využívať modernú výzbroj, vekový rozdiel nie je až taký podstatný.

Datum: 24.07.2015

Vložil: Tarzan

Titulek: Re: Re: Re: .

absolutny suhlas!! Ak do toho ,,nahadzes,, modernu elektroniku vsetko ostatne je uz len vec aerodynamiky a toho k comu ti dotycna vec ,,staci,,. Tak ako cesko malo po vypadku rozpredaja Mig-29 polsku, resp.ich vymena za Sokol-a tak neskor vykryli urcite hluche obdobie do nakupu Gripenov, prave Mig-21 ktore vlastne ani neboli tak modernizovane ako tieto. Hoc z oneskorenim a ,,ukrajinskou sikovnostou ruk ich mechanikov,, takze Chorvatom to uplne absolutne postaci.Ak budu chciet nieco ine, rozhodne sa uz na ukrajincov neobratia a zadovazia si nieco ine.Z najvacsou pravdepodobnostou za dalsi vyber lietadla bude uz asi prozapadne orientovany. Na toto si este rad pockam, ako sa zapracuje u nich ich 5 kolona ako u nas na slovensku a zacnu si zadovazat stroje na ktore vyplieskaju fest kvalitne lowe, pricom ponechanim stareho letoveho parku ako u nas ,ktory jedine co potreboval bolo sa dohodnut s rusom a vyclenit na to podstatne mensie peniaze...lenze to uz zachadzam do hranice fantazie , ze u nas by sa take mohlo stat ze niekto aj v parlamente premysla :-)))))

Datum: 24.07.2015

Vložil: alexa123

Titulek: Re: Re: Re: Re: .

V podstate súhlasím s názorom, že ak je v starom "šrote" moderná elektronika a zbraňové riešenie tak to nie je zlé riešenie. Ale má to jeden háčik - nikto tu nepovedal, aké staré sú tie lietadlá resp. kedy im končí technická životnosť. Všetko má svoj koniec a letecký drak nie je výnimka. Modernizácia starého lietadla bol určite kompromis - "za málo peňazí veľa muziky" kým nebudú peniaze na naozaj novšie lietadlá.

Datum: 25.07.2015

Vložil: Tarzan

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: .

Predpokladam, ze Chorvati neboli az na tolko retardovany aby modernizovane lietadlo po zavedeni do sluzby sluzili 2 alebo 3 roky no nie :-)

Záznamy: 1 - 16 ze 16

Vyhledávání