internetový armádní magazín

Výroba čínských letadel L-15 na Ukrajině

20.11.2015 18:10

Podle zpráv uveřejněných před několika dny na ukrajinském internetu, podepsala Ukrajina předběznou dohodu s Čínou o montáži čínských cvičných a lehkých bitevních letounů Hongdu L-15 Falcon na Ukrajině, v leteckém závodě Odesaviaremservis v Oděse.

Jednání o produkci čínských letadel na Ukrajině probíhají již asi od roku 2010 a předpokládalo se, že bude zahájena někdy v roce 2016. Vzhledem k vývoji situace na Ukrajině  i vývoji ukrajinsko-čínských vztahů se však termín produkce s největší pravděpodobností posune.

Ukrajinské vojenské letectvo nutně potřebuje nová cvičná a bitevní letadla a čínský L-15 Falcon od společnosti HAIG (Hongdu Aviation Industry Group) se může zdát jako velmi vhodný typ.

Hongdu L-15 Falcon existuje v nadzvukové verzi LIFT. Ta je schopna dosahovat rychlosti až Mach = 1,4, dostupu více než 16 tisíc metrů, stoupavosti téměř na úrovni stíhacích letounů F-16 Fighting Falcon a zbraňové únosnosti 3 tuny. Tato verze používá dvojici ukrajinských motorů s přídavným spalováním Progress AI-222-25F s tahem 41,2 kN, v budoucnu však může být osazena i silnějšími AI-222-28F (44,1 kN) nebo AI-222-30F (49 kN), čímž by mohly uváděné výkony ještě narůst. Militarybox, CC BY-SA

                                                         Hongdu L-15 Falcon (LIFT)

                                                       (foto: Xu Zheng / CC BY-SA)

 

 

 

Dřívější zpráva 14.11.2014 : Ukrajina má zájem o montáž čínských letounů L-15

 

Diskusní téma: Výroba čínských letadel L-15 na Ukrajině

Datum: 23.11.2015

Vložil: Cateye

Titulek: Ani ryba, ani rak

Jak píše David, Ukrajinci by si měli dobře rozmyslet co vlastně chtějí. L-15 by mohla být vhodná pro kondiční trénink, jako naše Alcy, ale v případě konfliktu větší intenzity s technologicky vyspělým protivníkem, není schopná zastoupit plnohodnotné bojové stroje. Vyvstávají otázky integrace výzbroje, resp. jejího nákupu, viz. stejný problém u nás. Westernizace avioniky, nebo nějaký ukrajinský kočkopes? Atd...
Navíc by se měli poučit z problémů které mají rusové s jeho ideovým vzorem, kterým je Jak-130. Ukazuje se jako zbytečně sofistikovaný pro základní a rozřazovací výcvik, takže v Rusku horečně volají po zavedení ekvivalentu L-39.

Datum: 21.11.2015

Vložil: David

Titulek: Ukrajina

Zajímavé. Osobně jsem si myslel, že vzhledem k současnému příklonu Ukrajiny k západu, resp. EU bude tento projekt zrušen.
L-15 považuji za velice vydařený letoun. Ale je to jen lehký bitevník, řekněme na úrovni L-159. Su-25 se nemůže rovnat. Jenže dopadne to asi opravdu tak, jako v ČR - tedy že v ukrajinské armádě bude i coby náhrada za Su-25. Plnohodnotný bitevník si Ukrajina nemůže dovolit, ostatně vedle Su-25 (který Rusko nedodá) jediným skutečným bitevníkem je A-10, který již má své odslouženo.
Ale především se čím dál více otevírá jiný problém - čím Ukrajina nahradí své nadvukové stroje, tj. MiG-29, Su-27 a Su-24, které jsou notně opotřebované. Vzhledem k současné bezpečnostní situaci Ukrajiny a zároveň ekonomické situaci země to bude hodně obtížný úkol.

Datum: 22.11.2015

Vložil: Misa

Titulek: Re: Ukrajina

Sučko 25 je za zenitem, velike, snadno se trefi, nemoderni, pouziva primarne nerizenou muninci na kratkou vzdalenost a palebna sila kanonu je na urovni lehkych bitevniku. A10 byl dalece vhodnejsi stroj pro tento ukol,palebna sila, nizka rychlost a dobra manevrovatelnost jako u ni splnuji prave lehke bitevniky. Krom te palebne sily. Sam jsem docela zvedav, jak svoji roli v Iraku bude zvladat Alca, sice uz ma krku 15let, ale stara taky neni tak moc.

Datum: 22.11.2015

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Re: Ukrajina

Přesně naopak! Su-25 mají před sebou ještě dlouhou kariéru. A srovnávat ho s A10 je docela úsměvné. Každý ten letoun má své výhody i nevýhody, ale hlavně úplně jiný způsob bojového nasazení... O Alce ani nemluvě.

Datum: 22.11.2015

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Re: Ukrajina

Souhlas. Ruské stroje v současnosti prodělávají poměrně výraznou modernizaci, takže Su-25 v Rusku bude sloužit ještě nejméně 10, ale spíše více let. Su-25 se navíc v posledních letech hodně rozšířily do různých afrických států. Tudíž su-25 má ještě docela slušnou perspektivu.
A k tomu srovnání s A-10- samozřejmě, letouny to jsou odlišné. Ale oba to jsou specializované těžké, pancéřované a tedy odolné bitevníky s těžkou výzbrojí. Tedy jiná kategorie než L-159, L-15 a další typy, odvozené od cvičných letounů

Datum: 23.11.2015

Vložil: Míša

Titulek: Re: Re: Re: Re: Ukrajina

Ale společným jmenovatelem je výborná obratnost, s nízkou rychlostí při operacích jsou hlavním kladem jak již vyřazované A10, tak zařazované L-159. Proto si myslím, že by se mohlo ukázat, co je podstatnější. Zda-li odolnost(taky záleží kam se trefí), nebo naopak menší silueta(jestli jí trefí). To ani neukáží naše domněnky, jako spíš praxe a tak jsem zvědav, co o nich prohlásí Irácké letectvo.

Datum: 23.11.2015

Vložil: Cateye

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Ukrajina

Ono to z vašich slov vyznívá jako by Su-25 byla nějaká líná mrcha. Že je opak pravdou nejlépe asi doloží fakt, že se z nich v osmdesátých letech stavěly akrobatické speciály pro DOSSAF.
Nízká rychlost ale není klad, je to nezbytný kompromis pro úkoly které má bitevník plnit a v takovém případě je vysoká odolnost nezbytná. Mám L-159 rád, ale právě praxe ukazuje že A-10, nebo Su-25 přežívaly fatální poškození díky dvěma motorům a zálohovaným systémům a tohle ALCA bohužel nemá...

Datum: 23.11.2015

Vložil: Mates

Titulek: Re: Re: Re: Re: Ukrajina

Ona ta modernizace Su-25 nakonec kvůli financím není žádný zázrak,jde spíše o nepatrné vylepšení a prodloužení životnosti,navíc i v Rusku jsou úvahy nahradit Su-25 bitevní verzí Jaku-130.

Datum: 24.11.2015

Vložil: Míša

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Ukrajina

Jak jsem psal, čas ukáže. Počkám si na resumé Iráckých sil. Používají jak sucka, tak i Alcy, výsledky ukáží Jasná fakta.

Datum: 21.11.2015

Vložil: jsk

Titulek: takže maximální stoupavost je

315m/s?

Datum: 21.11.2015

Vložil: Militarybox

Titulek: Re: takže maximální stoupavost je

Která verze F-16 disponuje stoupavostí 315 m/s ? Podle testů, které prováděli Američané s Němci v devadesátých letech (porovnávání s MiG-29), nebylo to více než 300 m/s (neznáme přesně verzi a použitý motor). "Papírový" údaj u letounů F-16A prvních výrobních bloků hovoří o stoupavosti kolem 250 m/s. Podobný "papírový" údaj u L-15 LIFT hovoří o stoupavosti lepší než 200 m/s se současnými motory se společných tahem 82,4 kN.
Ukrajinské (nebo čínské) hodnocení parametru stoupavosti v porovnání s F-16 může tedy být mírně nadnesená, ale nějatý propastný rozdíl tam však asi opravdu nebude - to je náš názor.

Datum: 21.11.2015

Vložil: Mates

Titulek: re

Ta nadzvuková verze nemůže rozhodně mít stoupavost jako F-16.

Datum: 21.11.2015

Vložil: Míša

Titulek: L-15

Vypadá jak z bláznívý střely, ale dle výkonů si myslím pošle lehce Su-25 do muzea. Beztak jak jej sleduju z kampaně v Sýrii, používá jen 4pumy, čili budu čekat oponování o nosnosti(prý se s přetíženým Suchojem ani nedalo lítat-od expilota z Pardubic) a případné odolnosti(tam asi Sůčko vyhraje), ale to je asi to jediné, kde se tento starej typ ještě chytá

Datum: 21.11.2015

Vložil: Luky

Titulek: Re: L-15

Akorát Su25 přežije dost ošklivé poškození a je silně pancéřován ;) Tohle sestřelíš dávkou z 2x23

Datum: 22.11.2015

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Re: L-15

Přesně! Ale hlavně ty letadla mají úplně jiný způsob použití. To je jak tvrdit, že Fabia je lepší než traktor, protože je pohodlnější a rychlejší:))

Datum: 22.11.2015

Vložil: Nemo

Titulek: Re: Re: Re: L-15

Seděl jsi někdy v dnešním traktoru? Lepší vybavení jak Fábie!!!

Datum: 24.11.2015

Vložil: Ariel

Titulek: Re: Re: Re: Re: L-15

Ano seděl, někdy to připomíná až "kokpit letounu". Stroj (traktor) určeny na práci je často vybavován naprosto zbytečným, nevyužitelným a samozřejmě drahým vybavením. Cíl je nahnat cenu co nejvýš, aby měli mezinárodní koncerny co největší zisky.... tím pádem další prostředky pro sponzorování válečného dobrodružství za ropou, což zaplatí chudý český "inteligentní" rolník a na oplátku se na jeho poli usadí migranti. Aneb současná západní politika.

Záznamy: 1 - 17 ze 17

Vyhledávání