internetový armádní magazín

Aero F/A-259 Striker - hypotetický nástupce Alcy

23.07.2018 06:40

Česká společnost Aero Vodochody představila na nedávné letecké výstavě v britském Farnborough hypotetického nástupce svého lehkého bitevního letounu L-159 Alca. Jeho označení je F/A-259 Striker. Do vývoje stroje určeného především pro blízkou leteckou podporu, protipovstalecké operace, průzkum a hlídkování se zapojila i velmi známá izraelská společnost Israel Aerospace Industries (IAI).

Letoun F/A-259 Striker má využívat moderní letecké technologie a má vynikat širokou škálou bojových schopností, skvělou manévrovatelností a díky integrovaným nádržím v křídlech i poměrně velkým doletem.

F/A-259 Striker má schopnost operovat z nezpevněných přistávacích ploch. Má sedm závěsných bodů pod křídly a trupem pro různé zbraně, přídavné palivové nádrže a další vybavení a na přání může být vybaven radiolokátorem typu AESA, přilbovým zaměřovačem pilota nebo systémem nočního vidění pro jehož použití je pochopitelně upraven i kokpit letounu. Dalším volitelným prvkem pro letoun může být systém tankování paliva za letu pomocí ráhna.

U F/A-259 Striker je předpokládána maximální rychlost 0,82 Machu, rychlost stoupání 3170 metrů za minutu a dostup 13 106 metrů.

Dohodu s firmou Israel Aerospace Industries o spolupráci na letounu F/A-259 Striker uzavřela společnost Aero Vodochody v dubnu letošního roku. Obě firmy se budou společně snažit prosadit stroj do amerického programu OA-X (Observation/Attack-X), protože zde vidí velkou šanci. Podle obchodních specialistů týmu bude Američanům vyhovovat právě jednomotorový proudový stroj a výrobky Aera jim nejsou neznámé. Úspěch v americkém programu by znamenal možný prodej až stovek strojů a nutnost vybudování výrobní linky v USA. Militarybox, CC BY-SA

                                                                            XXXXXXX

                                                                      F/A-259 Striker

                                                     (foto: materiály společnosti Aero / FU)

 

 

Diskusní téma: Aero F/A-259 Striker - hypotetického nástupce Alcy

Datum: 23.07.2018

Vložil: Cateye

Titulek: Vzkaz Aeru

Dejte na ty konce křídel lyžiny se Sidewindery a uvidíte jak stoupne zájem... :)

Datum: 23.07.2018

Vložil: veterán 47

Titulek: Striker

Čo sa týka amerického programu OA-X, ako vždy v minulosti podobné súťaže, aj túto najpravdepodobnejšie vyhrá firmy sídliaca priamo v USA, napriek tomu, že Aero Vodochody majú amerického majiteľa.
Aero pri vývoji L-159 Alca vychádzalo oprávnene zo všeobecnej popularity L-39 a jeho verzie L-39 ZA. Vo svete však o bojové lietadla tejto kategórie nieje záujem. Tých pár lietadiel ktoré išli do Iraku platila vláda USA, samotný Irak dal prednosť nákupu repasovaným Su-25. Malá nosnosť a absencia palubnej hlavňovej výzbroje Alcu odstavujú na druhú kolaj. Blízku palebnú podporu podstatne lepšie zabezpečujú okrem spominaného Su-25, predovšetkým bojové vrtuľníky ako sú napríklad AH-64 či Mi-24/35.

Datum: 23.07.2018

Vložil: Pepe

Titulek: Striker

Já to říkám pořád - Albatros byl skvělý, a proto lze na něm stavět až do dnešních dnů. Dnes již na to nemáme peníze ani mozky.

Datum: 23.07.2018

Vložil: Jirka4form

Titulek: Striker

Věřme tomu, že Striker v USA prorazí, bylo by to rozhodně hezké, ale bude to každopádně těžké. Striker může zabodovat pouze dobrým poměrem cena : výkon, protože ostatní účastníci OA-X nejsou a nebudou žádná ořezovátka a špičkové systémy jsou u nich normální a na druhou stranu vyloženě nízká cena nebude pro Američany nejdůležitější parametr.

Datum: 23.07.2018

Vložil: Alex1

Titulek: Re: Striker

Při nejhorším využije Aero tento projekt při modernizaci L-159 českého letectva, a den, kdy taková modernizace bude nutná se blíží.

Datum: 25.07.2018

Vložil: veterán 47

Titulek: Re: Re: Striker

Skorej než modernizácia pripadá do úvahy prestavba L-159 na cvičné stroje jak tých čo používa AČR, tak aj tých nepredajných, ktoré sú uložené. Pomôcť predaju iným zahraničným zakazníkom by mohlo, aj odstránenie části vybavy, ktorá podlieha schváleniu vládou USA a jej nahradenie inou napr. z Izraela. Ale čo potom sňou? USA ju zrejme naspäť nekúpia. Bolo by to však lepšie, ako čakať než sa olietajú tie použivané a takto spotrebovať aj tie uložené. Ušetrili by sa náklady na ich údržbu. Zošrotovať ich by bola škoda, lebo AČR dá zrejme prednosť cvičným L-39NG, ktoré budú mať zrejme aj väčšiu šancu uplatniť sa vo svete.

Datum: 26.07.2018

Vložil: Cateye

Titulek: Re: Re: Re: Striker

Máte poněkud neaktuální informace, protože žádné uložené kusy L-159 už nejsou k dispozici. Výrobce dokonce musel pro přestavbu dvoumístných strojů objednaných AČR rozjet částečnou novovýrobu, protože už není z čeho brát.
Taktéž už poměrně dlouho nemá Aero amerického majitele jak uvádíte v příspěvku o něco výše.

Datum: 30.07.2018

Vložil: veterán 47

Titulek: Re: Re: Re: Re: Striker

Tých uložených o ktorých Vy neviete je viac než dosť, dokonca viac než je schopná spotrebovať AČR. Vláda USA financovala nákup L-159 Alca pre Irak, ktorý však požadoval aj čásť úplne nových čo mu bolo aj vyhovené. Aeru sa vrátili aj tie, ktoré boli predané do Španielska ako protihodnota pri nákupe dopravných lietadieľ pre AČR.
Nebudem hádzať hausnumera, ale v hangároch stojí nepredaných, ešte pár desiatok L-159 Alca.
V jednom máte pravdu. Od roku 2006 je majiteľom Aera skupina cyperská ale v podstate slovensko-česká, spoločnosť PENTA.
To však na situácii s L-159 nič nemení.

Vyhledávání

Array