internetový armádní magazín

Argentina koupí francouzské Super Étendardy

22.05.2017 18:35

Podle argentinského tisku se Argentina rozhodla pro nákup několika starých francouzských stíhacích bombardérů Dassault Super Étendard. Jejich přesnější počet zatím nebyl zveřejněn, stejně tak jako i částka, kterou je Argentina za jejich získání ochotna obětovat.

Argentinské námořní letectvo má v současnosti v inventáři jedenáct strojů Super Étendard. Ty byly koupeny v polovině sedmdesátých let a zúčastnily se bojů o Falklandy v roce 1982. Letuschopných je údajně pět až šest letadel. Od roku 2015, kdy byly odepsány letouny řady Mirage, jsou Super Étendardy jedinými argentinskými nadzvukovými letouny.

V minulých letech se Argentina mnohokrát snažila získat nějaké nadzvukové stroje, ale bez výsledku. Největším kamenem úrazu v jednání vždy asi byl dosti neutěšený stav argentinské státní pokladny, který nedovoloval žádné "větší akce". Asi nejzajímavějšími nabídkami letadel, které Argentina v minulém období dostala byly stroje Kfir z Izraele a stroje MiG-29SMT z Ruska.

S letouny Super Étendard mají být ve Francii koupeny i nové motory pro dvacítku bitevníků Pucara. Tyto stroje jsou v současnosti také mimo službu. Militarybox, CC BY-SA

                                                                   Super Étendard

                                                         (foto: Martin Otero / CC BY)

 

 

Diskusní téma: Argentina koupí francouzské Super Étendardy

Datum: 25.05.2017

Vložil: Rase

Titulek: -

Tak 11 Super Étendardů by mělo být pořád ve "službě" argentinského letectva, tak tento nákup je spíš jen doplněním stavů. Původně měli 14.

Datum: 24.05.2017

Vložil: David

Titulek: Argentina

Několikrát se zde zmínila paralela s rokem 1982, možnost nové války o Falklandy. Na něco takového by Argentina musela být mnohem lépe připravená! Nejen její letectvo je v špatném stavu, obdobně zastaralé je i argentinské námořnictvo. Většina jeho jednotek je starších než třicet let, nedostává se jim údržby atd. Také pozemní vojsko i přes některé modernizační programy stále zaostává. Pokud by Argentina chtěla skutečně dobýt Falklandy, musela by několik roků opravdu intenzivně zbrojit. Politickou vůli k něčemu takovému v Argentině nevidím. Takže nějaké úvahy o druhé válce o Falklandy jsou passé.

Datum: 24.05.2017

Vložil: vombat

Titulek: Re: Argentina

Souhlas. Nyní je to prakticky vyloučeno. Nicméně ve vzdálené budoucnosti po zásadní lokální změně situace konflikt vyloučit nelze. Argentina totiž neuznává britskou nadvládu nad Falklandy. Své mocenské nároky na ně zakotvila v nové ústavě z roku 1994. A i když ústavu občas někdo interpretuje různě :) Tak v tomto případě by to mohl být ten válečný film. Místo konverzační komedie...

Datum: 25.05.2017

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Argentina

Dobře, to chápu. Ale jak píšu, na nějaký takový konflikt by argentinská armáda musela být připravená, aby byla schopná Brity porazit. A to nyní není - a nic nenasvědčuje, že by v nejbližších letech byla. A totéž se týká i vzdálené budoucnosti. Argentinská armáda by musela celou řadu let intenzivně zbrojit, také argentinská ekonomika by musela patřičně růst. Nic z toho v Argentině nevidím

Datum: 25.05.2017

Vložil: vombat

Titulek: Re: Re: Re: Argentina

Samozřejmě mátu pravdu. Já myslel budoucnost značně vzdálenou. Tu do které nikdo nevidíme. V ní jsou Falklandy možným válečným ohniskem. Ono totiž nejde jen o Británii a Argentinu.

Většina jihoamerických států nelibě nesla že se USA za války postavilo na stranu Británie. Tento postoj postupně zesilnuje. V únoru 2010 Argentina protestovala proti těžebnímu průzkumu v oblasti Falkland, nedávné průzkumy ukazují, že se v oblasti nachází až 60 miliard barelů ropy. Stanovisko Argentiny podpořily i další jihoamerické státy.

Možný konflikt ve vzdálené budoucnosti bych tedy viděl tak že na jedné straně by byla vnitřně oslabená Británie a na druhé straně politicko-ekonomická aliance jihoamerických států. Jestli kdy vůbec,snad,možná má vypuknout druhá válka o Falklandy bude s největší pravděpodobností této povahy.

Vzhledem k tomu že i Británii by mohl chtít někdo pomoct. Tak je to potenciální rozbuška k ...No to už opravdu fantazíruji...PS: Je zajímavé že některé články o supermoderních zbraních nemají ani jeden příspěvek. No a tady nerozpoutají div ne 3 světovou Super Étendardy z druhé ruky :) ...

Datum: 25.05.2017

Vložil: Skeptik

Titulek: Re: Argentina

Taky souhlas, ale Never say never.
A pokud by k tomu došlo, pak by ty Etendardy nemusely být tak nesmyslná akvizice ... tedy pokud se kupují i s Exocety.

A kdy taková situace může nastat? Nevím. Co třeba pokud se po Brexitu pokusí Skotsko s podporou EU odtrhnout a GB na udržení celistvosti nasadí armádu ... tedy scénář Donbas.
Fakt tak nepředstavitelné?

Datum: 26.05.2017

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Argentina

Nechci se tady až tak pouštět do politiky. Ale berte to tak, že ono to může být přesně obráceně. Británie se po brexitu bude snažit jít svou cestou - a zároveň si zachovat postavení velmoci. Méně se soustředí na Evropu - a víc se zaměří na své bývalé kolonie atd. Za takové situace budou Falklandy pro Brity znamenat ještě víc než dnes, budou více dbát na jejich ochranu. A pochybuji, že by Argentinci šli proti zjevné převaze

Datum: 23.05.2017

Vložil: Skeptik

Titulek: Není to až tak nesmyslný krok

Ne, že bych předpokládal, že by dnešní Argentina riskla opětovné obsazení Falkland ... a vypuzení těch cca 3.000 Britů co na nich žijí. Ale pokud by se o to v blízké budoucnosti rozhodli, mohly by ty Etendardy hrát rozhodující roli. Nejsou to stíhačky, ale úderné letouny ... protilodní letouny.
Obsazení Falkland by nebyl problém ... stejně jako to nebyl problém v roce 1982.
V roce 1982 lodě, které útočily na Falklandy více méně ochránily Harriery z HMS Hermes a Invincible. Ty ale dnes nejsou, stejně jako není žádná provozuschopná britská letadlová loď. GB dnešních dní je pouze karikaturou kdysi mocného Impéria a na Falklandy je to setsakra daleko ... a po moři.
Etendardy s Exocety by tedy mezi britskou flotilou bez stíhacího krytí nejspíš udělaly pořádnou paseku. Britové by se k opětovnému obsazení Falkland vůbec nemuseli dostat. Tedy pokud by nepomohly USA zapůjčením LL.

Datum: 23.05.2017

Vložil: vombat

Titulek: Re: Není to až tak nesmyslný krok

No a kdy má vlastně vstoupit do plné služby HMS Queen Elizabeth? Kdyby Argentina obsadila Falklandy tak by se to asi urychlilo...

Datum: 23.05.2017

Vložil: vombat

Titulek: Re: Není to až tak nesmyslný krok...Je

No ona Británie je na moři stále relativně silná pochybuju že by Argentinské Super Étendardy měli šanci proti raketovým torpédoborcům Royal Navy určeným primárně pro prostorovou PVO Třída Daring (typ 45) Šest moderních stealth kousků...

https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99%C3%ADda_Daring_(typ_45)

Datum: 24.05.2017

Vložil: Cateye

Titulek: Re: Není to až tak nesmyslný krok

Situace oproti roku 1982 je poněkud odlišná, protože z Falkland operuje letka Eurofighterů, která několikanásobně převyšuje schopnosti současného argentinského​ letectva. Navíc jejich Étendardům chybí to hlavní - protilodní rakety...

Datum: 25.05.2017

Vložil: Skeptik

Titulek: Re: Re: Není to až tak nesmyslný krok

No, to je otázkou, co vše s těmi Etendardy od Francie dostanou. Jejich nákup bez Exocetů by skutečně byl nonsenc.
A k těm EF ... viz níže. Potřebují letiště ...

Jinak jak jsem psal v úvodu ... Nevěřím, ze by Argentina udeřila jako první. Je to jen teoretická úvaha.

Datum: 24.05.2017

Vložil: Omny

Titulek: Re: Není to až tak nesmyslný krok

pokud to Argentina by někdy myslela vážně se znovu obsazením ostrovů tak si musí pořídit moderní stíhačky schopné leteckého boje.....ostrovy Britové chrání Eurofightery...

Datum: 25.05.2017

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Není to až tak nesmyslný krok

To je právě ten problém. Eurofightery patří ke světové špičce. existuje jen málo lepších strojů. Ty pak jsou pro Argentinu nedostupné buď politicky, nebo finančně. jako asi jediná možnost mě napadá nákup ruských Su-30 či Su-35. A i ty jsou pro Argentinu příliš drahé

Datum: 31.05.2017

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: Re: Není to až tak nesmyslný krok

jenže těch Eurofighterů je tam pár tuším že 6, což rozhodně není nepřekonatelná překážka......stačilo by na ně pár Migů 29, které budou mít schopnost nést učinné rakety vzduch vzduch.

Datum: 25.05.2017

Vložil: Skeptik

Titulek: Re: Re: Není to až tak nesmyslný krok

Což ale platí pouze za předpokladu, že se ji podaří odrazit první vylodění - třeba z trajektu.
Bez přistávací dráhy jsou Eurofightery k ničemu.

Datum: 23.05.2017

Vložil: David

Titulek: argentina

Tak tohle jsem opravdu nečekal. Ale souhlasím s Deutschmanem. Tímhle řešením si zajistí air policing - aspoň na nějakou dobu. Mohou zároveň využít své dosavadní zkušenosti s tímto typem - to také není zanedbatelné (snížené nároky na zaškolení). Udrží si vycvičenost pilotů. A jednou se možná Argentina vzmůže na lepší, novější stíhačky.
Rozhodně si nemyslím, že stíhačky potřebují kvůli Falklandům - sice s tím čas od času nějaký politik přijde, ale po tolika letech je to passé. Spíš jde o to, že celý jihoamerický kontinent se dává trochu do pohybu, bezpečnostní klima se tak spíše zhoršuje. A Argentina má menší územní spory s Chile atd

Datum: 23.05.2017

Vložil: Omny

Titulek: ??

nevím kčemu jsou dnes tyhle beznadějně zastaralé stroje dobré. Tímhle nákupem rozhodně zpět Falklandy nezískají....

Datum: 23.05.2017

Vložil: MartinG

Titulek: Re: ??

To Super v názve je jednoducho super a to Argentíne zrejme stačí ...))

Datum: 23.05.2017

Vložil: Deutschmann

Titulek: Re: ??

Slouží to pouze k Air policing a na udržení schopností.
Nic víc.

Datum: 23.05.2017

Vložil: Blabla

Titulek: Re: ??

Nelze získat zpět území, které nikdy nevlastnili...

Datum: 24.05.2017

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: ??

já tu nechci vést nějaké historické diskuze, ale před bitvou o Falklandy s Brity ze začátku 80. let ostrov měli argentinci....a když se podíváš na mapu tak ostrovy jsou jaksi blíže Argentiny než Britannii a kolonialismus už nemáme

Datum: 27.05.2017

Vložil: Blabla

Titulek: Re: Re: Re: ??

Falklandské ostrovy patří Británii od roku 1833. Británie se o ně prala se Španělskem a to ještě Argentina nebyla. Z důvodu "nástupnictví" po Španělsku nárokuje ostrovy Argentina, což je trochu mimo logiku. Vzdálenost ve vlastnictví nehraje žádnou roli. O kolonialismus nejde.

Datum: 31.05.2017

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: Re: Re: ??

to je pouze tvůj subjektivní názor na výklad historie, já ti klidně mohu říci další názor, že Falklandy historicky patří Argentině.

Záznamy: 1 - 24 ze 24

Vyhledávání