internetový armádní magazín

Česko-ruské vítězství v tendru NATO

26.06.2017 17:50

Český státní podnik LOM Praha spolu s ruskou obchodní společností Rosoboronexport zvítězil ve výběrovém řízení NATO na opravu a modernizaci čtyř víceúčelových vrtulníků Mil Mi-17V5 ozbrojených sil Afghánistánu. Informace vešla ve známost na konci letecké výstavy v Le Bourget.

Oprava a modernizace čtyř afghánských vrtulníků má proběhnout v podniku LOM Praha v průběhu let 2017 a 2018.

Společnosti LOM Praha a Rosoboronexport úspěšně spolupracují na opravách a modernizacích vrtulníků sovětského a ruského původu v zájmu třetích zemí dlouhodobě. Společné vítězství ve výběrovém řízení NATO není úplně překvapující. Militarybox, CC BY-SA

                                        vrtulník Mi-17V5 afghánských ozbrojených sil

                                                          (foto: U.S. Army / PD)

 

 

Diskusní téma: Česko-ruské vítězství v tendru NATO

Datum: 28.06.2017

Vložil: Militarybox

Titulek: česko-ruské

Omlouváme se všem, kterým není použití výrazu "česko-ruské" příjemné, nebo se jim zdá v případě přidělení zakázky pro LOM jako neadekvátní. Mrzí nás, že použitý výraz vyvolal spíše "boj o slovíčko", ale na druhou stranu aspoň došlo k nějaké diskusi, v které nepřevládalo jen osočování a nálepkování (jak to často bývá). Normálně bychom asi dali přednost použití pouze výrazu "české", ale hlavním zdrojem informace byl právě ruský Rosoboronexport, který označil přidělení zakázky za vítězství "rusko-české", a tento výraz jsme jako našinci korigovali na "česko-ruské". Jak to Rusové se svou zásluhou na získání zakázky mysleli nebudeme komentovat, protože do jádra věci nevidíme.

Datum: 01.07.2017

Vložil: Skeptik

Titulek: Re: česko-ruské

Kdyby se přítomní, místo ideologických keců, věnovali raději zjištění faktu, pak by si Militarybox mohl tuto omluvu odpustit.
1) 63 kusů Mi-17B5 do Afghánistánu dodal Rosoboronexport a to na základě vítězství v tendru Pentagonu
2) tendr na jejich opravu, vyhlášený NATO proběhl již loni a skutečně ho vyhrála společná nabídka Rosoboronexportu a LOM Praha
3) v Le Bourget tento týden proběhlo již pouze formální podepsání smlouvy

Protože nabídka do tendru byla společná Rosoboronexport jakožto původní dodavatel vrtulníků a výrobce originálních náhradních dílů a LOM Praha jakožto firma že členského státu NATO, pak titulek "Česko-ruské vítězství v tendru NATO" je naprosto v pořádku.

Datum: 26.06.2017

Vložil: Rase

Titulek: -

LOM Praha dostal tu zakázku logicky, přeci jen v této oblasti je velice vysoko, má zkušenosti a zázemí. Není mi ale jasné, co tam dělá Rosoboronexport a celkově Rusové. Nede jenom o dodání dílů, které jinak LOM Praha nemůže jinde získat ? Celkově nechápu ten nadpis a přijde mi zavádějící. Nevyhrála tu soutěž LOM Praha a Rusové jen dodají ony součástky (jako subdodavatelé). Nenapadá mě totiž, jak se rusové mohli zasloužit o tohle "vítězství".

Datum: 26.06.2017

Vložil: Xawier

Titulek: Re: -

Zřejmě je to tak, jak píšeš. Bez součástek dodaných přes ně by to nešlo...

Datum: 26.06.2017

Vložil: Cateye

Titulek: Re: -

Všude ve světě platí, že výrobce, respektive jeho oficiální zastoupení uděluje certifikáty pro autorizované opravy, což platí i v tomto případě.

Datum: 27.06.2017

Vložil: Nesher

Titulek: Re: Re: -

jenže LOM ty certifikáty, přímo od Mila už dávno má. Spíše je to taková forma "výpalného" aby Rusové nedělali problémy s dodávkami ND, což se občas děje.

Datum: 27.06.2017

Vložil: Rase

Titulek: Re: Re: Re: -

no právě, ono jinak ten titulek evokuje, že je LOM Praha nějaký "česko-ruský" podnik, což doufám není. Díly na Mily může nakupovat v Číně nebo něco i na Ukrajině, ale z Ruska jsou jen nejdostupnější. To že ukrajinci mají dodávat motory pro turecký tank Altay, z něj taky nedělá "turecko-ukrajinský" tank. Tady je to to samé, rusové prodávají a LOM Praha nakupuje

Datum: 27.06.2017

Vložil: Flanker.27

Titulek: Re: Re: Re: Re: -

Při "kvalitě" ukrajinských dodávek z poslední doby snad něco takového nikoho nenapadne...

Datum: 27.06.2017

Vložil: Zapor

Titulek: Re: Re: Re: Re: -

Ono to bude ještě trochu jinak. Originální náhradní díly jedině z Ruska, kopie a často nelicenční a nekvalitní díly lacino z Číny případně nějaký handl z Ukrajiny možná ještě - made in ussr. Obdobná situace jako když si dáte do svého luxusního BMW laciný polský díl, který nebude mít ani patřičnou životnost a dokonce může způsobit i další poškození, nehledě na to, že onen díl je neznačkový a nelicenční, oné značce může poškozovat renomé atd., toto si dnes přece všechny světové firmy a nejen firmy hlídají. To je normální situace a Mil, je přeci samozřejmě ruská značka. Rusové přeci byli výrobci a dodavatelé oněch vrtulníků a dost možná mají i smluvně ošetřeno, že s případným subjektem na servisem a modernizacemi musí ruská strana souhlasit a mít nějaké záruky, což dnes není nic mimořádného a na druhé straně v rámci NATO je LOM Praha pro rusy nejmenší zlo. Často pak vzniká jaké si dvoustranné konsorcium za společným cílem. O co tedy jde, o to slovo "ruský" v názvu, tedy řeší se politicky zabarvený nesmysl.

Datum: 28.06.2017

Vložil: jel

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: -

Mají pravdu, dnes má dodavatele z jiné země každá druhá větší zakázka, takže např. vše co má motor cummins a allisonku což je velice častá kombinace pohonu u vojenských i civilních strojů, bude automaticky prodávat a servisovat produkt Česko-americký?

Datum: 28.06.2017

Vložil: Mirra

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: -

správně by to tak být mělo, viz případ s Aerem kdy jsme museli kvůli prodeji do Iráku žádat o povolení USA (kvůli motoru) a Británii, kvůli vysílačce nebo čidlu, teď přesně nevím. Ale většinou tam dodavatel dílů dá nějaký dodatek který další prodej může výrazně zkomplikovat.

Datum: 28.06.2017

Vložil: Cateye

Titulek: Re: Re: Re: -

Jenže ty certifikáty, jednak nejsou navždy a především nejsou univerzální na celé portfolio typů od Mila.

Datum: 28.06.2017

Vložil: Nesher

Titulek: Re: Re: Re: Re: -

Ty certifikáty jsou platné a týkají se Mi 8,17,171 a Mi 24/35.
Takže to, že se toho Rusové účastní nikoliv jako pouzí dodavatelé ND, ale členové konsorcia má prostě jediný důvod, výpalné pro ruskou strnu, aby se neděly obstrukce při dodávkách ND jako se to dělo nedávno když LOM dělal generálku keňským a bulharským strojům. LOM k opravě či modernizaci Rusy nepotřebuje, ostatně pochybuji, že by VZ (pod jehož bezpečnostní dohled LOM patří) dovolila, aby se u zakázky placené z NATO ochomýtali ruští technici.

Datum: 29.06.2017

Vložil: Cateye

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: -

Pokud si dobře pamatuji, tak smlouva o autorizovaných opravách mezi LOM a Rusy byla nastavena od začátku tak, že každá jednotlivá zakázka bude společně konzultována a schvalována výrobcem. Jednoduše proto, že různorodost jednotlivých sérií, byť od jednoho typu vrtulníku, resp. jeho varianty, je natolik velká, že předané know how nemusí LOM stačit...

Záznamy: 1 - 14 ze 14

Vyhledávání