internetový armádní magazín

Francie bude modernizovat sto tanků Leclerc

07.08.2018 23:00

Francouzské ministerstvo obrany uzavře smlouvu na modernizaci 100 tanků AMX-56 Leclerc na nový standard XLR. Technologický demonstrátor tanku Leclerc tohoto provedení byl představen na výstavě Eurosatory 2016. Zakázka na jeho vývoj v hodnotě 330 milionů EUR byla podepsána v březnu 2015. 
První dva prototypy XLR mají být dokončeny v letošním roce, dodávky pak mají být zahájeny v roce 2020.
Leclerc XLR má bojovou hmotnost 57 tun a je poháněn motorem Hyperbar SACM V8X-1500 o výkonu 1118 kW, který je spojen s automatickou převodovkou  ESM 500. Maximální rychlost tanku je 72 km/h a maximální dojezd kolem 615 km.

Leclerc XLR je vybaven novým modulárním pancéřováním věže i korby. Výzbrojí tanku je stále 120mm kanón GIAT CN 120-26 a spřažený 12,7mm kulomet. Kanón má automatické nabíjení se zásobníkem v zadní části věže o kapacitě 22 kusů munice. Doplňkovou výzbrojí je velitelský kulomet ráže 7,62 mm v dálkově ovládané stanici.

Leclerc XLR je vybaven komplexem nové elektroniky zahrnujícím systémy spojení a přenosu dat (Contact / Atos), navigační systémy GPS, rušičky radiových signálů Barage, varovné systémy použití jaderných, chemických a biologických zbraní, varovné systémy ozáření laserem Galix s vrhači dýmových granátů a další.

S tanky Leclerc XLR se počítá do čtyřicátých let tohoto století, pak by měly být nahrazeny novými stroji. Militarybox, CC BY-SA

                                                      demonstrátor tanku Leclerc XLR

                                                         (foto: Nexter Systems / FU)

 

 

Diskusní téma: Francie bude modernizovat sto tanků Leclerc

Datum: 08.08.2018

Vložil: Alex1

Titulek: Leclerc

Myslím, že Francouzi připravili i verzi s kanonem 140 mm, mohli se trošku rozmáchnout a nasadit ho do modernizace.

Datum: 08.08.2018

Vložil: Bors

Titulek: Re: Leclerc

Jo, myslím, že šlo spíše o studijní věc. Ten kanon asi nebyl, nebo není moc vhodný pro tanky. Moc velký zpětný ráz, velké namáhání uložení věže, velké namáhání pohonného systému tanku při střelbě, instalace úsťové brzdy na konci hlavně, která po výstřelu značně zvedá prach a znemožňuje následné zamíření běžnými přístroji.

Datum: 08.08.2018

Vložil: Rase

Titulek: Re: Leclerc

byl to zkušební prototyp s upravenou věží. Jen zkoušeli jak to bude fungovat. Tehdy byl stočtyřicítkou osazen i Leopard a Abrams. V Rusku podobně zkoušeli na standardním tanku kanón ráže 152 mm atd.
ps. francouzi ten prototyp nedávno oprášili, dali mu nový nátěr a stylový název T4 "Terminateur". Nevím kde je teď, ale nedávno stál před budovou STAT - Section Technique de l'Armée de Terre, v Satory ve Versailles.

Datum: 08.08.2018

Vložil: Bors

Titulek: Leclerc

Škoda, že se tyto tanky již seériově nevyrábí, taková stovka by se jich určitě hodila AČR. Je celkem překvapivé, že to Francouzi s výrobou zabalili tak brzy a nesnažili se prodávat stejně jako Němci Leopard 2. Teď je doba, že by se kupci na tanky určitě našli.

Datum: 08.08.2018

Vložil: Alex

Titulek: Re: Leclerc

Myslím, že dôvod ukončenia výroby bol zrejmý - bol to komerčný prepadák. Okrem Francúzov a ešte jednej-dvoch krajín ho nekúpil nikto.

Datum: 08.08.2018

Vložil: Bors

Titulek: Re: Re: Leclerc

Právě, že se málo snažili, aby se prosadili, nasadili vysokou cenu a neměli dost trpělivosti. Němci taky stabilně neprodávali Leopardy jak na běžícím pásu a navíc jejich politika omezuje vývoz zbraní takže dávají prostor konkurenci. S letadlem Rafale je to podobné, taky nebylo dlouho nic a zdálo se že to bude propadák, a dnes by mohli prodat víc než jsou schopni vyrobit.

Datum: 08.08.2018

Vložil: Alex

Titulek: Re: Re: Re: Leclerc

Snaha možno aj bola, ale rozhodla zrejme cena. Aj bohaté arabské štáty si radšej kúpili v boji overené Abramsy a Európske armády lacnejšie Leopardy. Koniec koncov, okrem starých ľahkých tankov AMX-13 Francúzi už po nich nezaznamenali žiadny zaujímavý komerčný úspech - mám na mysli AMX-30 a jeho ďalšie modernizácie. O Leclercoch ani nehovorím. Jednoducho, frantikom sa komerčne darilo v oblasti OT a BVP, ale nie v tankoch. Takže aj tu platí - "kde udělali soudruzi z Francie chybu"?

Datum: 08.08.2018

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Re: Leclerc

O prodej Leclerců Francouzi usilovali dost hodně, sjezdili každý veletrh. jenže ano, Leclerc byl hodně drahý, přišel také do doby, kdy bylo spousta přebytků po studené válce. Takže se jim podařilo prodat Leclercy do SAE - a jinak nic

Datum: 09.08.2018

Vložil: lockdown

Titulek: Re: Re: Leclerc

Vo výzbroji ich majú ešte Arabské Emiráty tie si ich zrejme mohli dovoliť ale myslím že už žiadna iná krajina...

Datum: 08.08.2018

Vložil: Rase

Titulek: Re: Leclerc

Tak Leclerc nabízený arabům, tedy s EuroPowerPackem, se mi hodně líbí. Pokud by AČR chtělo kupovat teď nový evropský tank, tak bych dal určitě přednost tomuhle Leclercu před Leopardem. Zatím to ale vypadá že budeme hledat nějaké provizorní řešení, nebo čekat na tank zcela nové konstrukce... na ten si ale ještě dlouho počkáme. Začátkem roku 2017 se mluvilo o tom, že Francouzská armáda bude prodávat 206 z nadbytečných tanků Leclerc. Prodej bude zprostředkovávat Nexter za zbytkovou cenu 4 mil. dolarů za kus. Pokud by se tedy opravdu daly získat za tuto cenu, tak si myslím že pořízení cca 100 kusů a jejich modernizace, by měla smysl i pro AČR

Datum: 08.08.2018

Vložil: Pepe

Titulek: Re: Re: Leclerc

Jsem zvědavý na řešení kolem tanků AČR. Osobně si myslím, že nás čeká nějaká provizorka. Leclercy by se mi určitě taky líbily.

Datum: 09.08.2018

Vložil: Mejla

Titulek: Re: Re: Leclerc

Rase z toho nic nebude. Do roku 2025 chce armáda utratit v modernizačních projektech 100 miliard korun, takže na tanky dojde až někdy po tomhle datu. Nemyslím, že na nás Frantíci zatím počkají :) Ale jinak jsem s Vámi zajedno. Leclerky by pro nás byli jako ušitý. Relativně malá váha, kompaktní a veskrze moderní MBT bych našim tankistům opravdu přál. Asi ještě více než obří Leo 2.

Datum: 09.08.2018

Vložil: Rase

Titulek: Re: Re: Re: Leclerc

co jsem pochytil, tak první série Leclerců měla docela problémy, nevím ale v čem. Problematickým měl být žravý motor, což ale řeší náhrada za EuroPowerPack, tedy za německý MTU. Myslím že lehká modernizace a klidně i nový motor, by byly potřeba tak jako tak. Výsledek by byl pořád velice konkurenceschopný a vhodný. Zda budou volné i kolem roku 2025 je otázkou, jisté je, že MO musí začít hledat náhradu ještě před tímto datem. Výcvik a dodání taky nebude hned. Ohledně tanků pro AČR nejsem moc optimista :-)

Datum: 10.08.2018

Vložil: Mejla

Titulek: Re: Re: Re: Re: Leclerc

Zůstává pořád stejná otázka: použít některý ze stávajících strojů + modernizace a nebo dlouhé čekání na nový eurotank. A také jak dlouho se ještě dají látat naše T72? Těm lidem co jsou odpovědní za plánování a akvizice opravdu nezávidím:)

Datum: 09.08.2018

Vložil: Erazim

Titulek: Re: Leclerc

Bors - "taková stovka by se jich určitě hodila AČR"
Nech sa páči - dve stovky sú k dispozícii v rezerve, ktorú fr. armáda neplánuje vôbec využiť či modernizovať.

Alex - "bol to komerčný prepadák"
no neviem- vyrobilo sa ich osem stoviek, polovica sa exportovala. Tretí najúspešnejší západný exportný tank...

Bors - "nasadili vysokou cenu"
Ano, ale - Leclerk bol najpokrokovejšia západná konštrukcia. Takže logicky sa to odrazilo na cene. Pozri si kórejský K2 (a jeho cenu).

Alex - "Aj bohaté arabské štáty si radšej kúpili v boji overené Abramsy"
VŠETKY nákupy Abramsov (možno s jednou výnimkou) boli politicky motivované a takto podporené US vládou. Nemá to nič s "bojovým overením," či TTD...

Datum: 09.08.2018

Vložil: Alex

Titulek: Re: Re: Leclerc

Alex - "bol to komerčný prepadák"
no neviem- vyrobilo sa ich osem stoviek, polovica sa exportovala. Tretí najúspešnejší západný exportný tank...

Súhlasím ale aj nesúhlasím - je iba vecou názoru čo je a čo nie je komerčný prepadák.
Opticky to možno nie je komerčný prepadák pretože až 50% produkcie t.j. cca 400 kusov bolo exportovaných. Ale iba do jednej jedinej krajiny SAE. Ak by však tých 400ks predali napr. do štyroch krajín po 100ks, tak by som subjektívne netvrdil že to bol prepadák, pretože ho kúpili až 4 štáty. Ja iba porovnávam predaje Leopardov a Leclercov - Leclerc sa predal iba do jednej krajiny, Leopard do XL krajín. A ak to zoberiem z čiste ekonomického hľadiska, Leclercov bolo vyrobených cca 800ks, Leopardov 3480 (zdroj Wiki). Ak by tieto čísla porovnal praktický podnikový ekonóm z priemyslu, tak by nemal čo riešiť.
Každopádne je mi ľúto podľa môjho názoru neúspechu Leclerc, pretože sa "narodil" v čase, keď drvivá väčšina európskych krajín už kúpila Leopard 2 a trh už bol jednoducho nasýtený takže ho v Európe nemali komu predať. Ostal im iba trh na Blízkom východe prípadne inde. Komerčný výsledok je taký aký je. Bohužiaľ, pretože vždy som inklinoval ku "ľahkej" francúzskej škole ako ku monštrám typu Challenger a Abrams.

Datum: 10.08.2018

Vložil: Erazim

Titulek: Re: Re: Re: Leclerc

Ano. Rozumiem tvojmu uhlu pohľadu a v tomto zmysle máš pravdu.
Len by som chcel podotknúť, že faktory nasýtenosť trhu prebytkami Leo 2, pokročilosť konštrukcie a teda cena zohrali svoju úlohu.
Napriek tomu by som k úspechom pridal ešte K2 - ktorého technologickým vzorom Leclerc bol.
Sumárne - aj keď nie kvantitou, ale kvalitou Leclerk úspechom je...

Záznamy: 1 - 17 ze 17

Vyhledávání