internetový armádní magazín

Hledá se náhrada indických MiGů

13.06.2017 15:00

Indickým vojenským letectvem provozované letouny řady MiG-21 a MiG-27 budou muset již brzy odejít do důchodu. Jejich životnost vyprší kolem roku 2025, takže hledání jejich náhrady musí nabrat na obrátkách.

Podle indického tisku se velení indického vojenského letectva v minulých dnech rozhodlo uspořádat rychlé srovnávací testy dostupných jednomotorových stíhaček - Lockheed Martin F-16 (F-16V Viper) a Saab JAS-39 Gripen (JAS-39E Gripen). Tyto testy mají v určitém směru navazovat na již dříve provedený výběr vhodných jednomotorových bojových letadel, který skončit fiaskem, protože se nepodařilo určit dva finalisty.

Indické ministerstvo obrany má již delší dobu v plánu koupit pro vojenské letectvo minimálně 120 nových jednomotorových bojových letadel, která by aspoň částečně nahradila masu starých sovětských MiGů. Na nová letadla se počítá s částkou kolem 20 miliard dolarů. Militarybox, CC BY-SA

                                       MiG-21 Bison indického vojenského letectva

                                                          (foto: Sheeju / PD)

 

 

Diskusní téma: Hledá se náhrada indických MiGů

Datum: 14.06.2017

Vložil: Mates

Titulek: re

Napadlo mě úplně to samé.V Tejasu mají prakticky hotový bojový letou,který je celkem ideální náhradou Migu-21.Navíc v situaci,kdy páteř letectva tvoří výkonné Su-30 je lehký Tejas ideální doplněk,oproti tomu taková F-16 či Gripen jsou již drahé stroje,aby jich bylo možné koupit v počtu přes 100 kusů..

Datum: 14.06.2017

Vložil: David

Titulek: Náhrada za MiGy

Že by další indická anabáze, další obdoba programu MMRCA? Nevím, náhradou MiGů-21 přeci měl být domácí Tejas. Jeho vývoj se sice "maličko" na cca třicet let protáhl a výroba se teprve rozebíhá, ale přeci jen tu ten letoun je. Podle mne by bylo lepší se na Tejas více soustředit, třeba za pomoci zahraničního partnera. Ale obávám se, že místo toho se rozeběhne nějaký velkolepý program, aby nakonec vyšuměl do ztracena nebo jen vyústil v nákup menšího počtu letounů

Datum: 14.06.2017

Vložil: Arten

Titulek: Re: Náhrada za MiGy

Lenže Tejas môžeme dnes plným právom označiť za neúspešný projekt. Verzia Mk.1 nespĺňa množstvo požadovaných/resp. očakávaných parametrov, objednalo sa len pár desiatok strojov a HAL vyvíja kompletne prekopanú verziu Mk.2...
No a keďže IAF nechce ani nemôže čakať ďalších xy rokov, tak jedinou schodnou cestou je licencia zvonku.
(A ináč toto mali urobiť hneď a nie vyvíjať Tejas - rovno vstúpiť do vývoja Gripenu a zabezpečiť si technologický prenos a výrobu u seba. Dnes by mali špičkový ľahký bojovník aj všetko čo očakávali od domáceho vývoja...)

Datum: 15.06.2017

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Náhrada za MiGy

Indům své zkušenosti pro dokončení vývoje Tejasu nabízel i SAAB. To byla podle mě cesta - mít vlastní výrobek, ale kvalitní, obsahující prvky západního, technologicky pokročilého Gripenu.
A jen tak mimochodem - Tejas byl objednán zatím v počtu 83 ks, když nepočítám onu úvodní, vysoce nepodařenou sérii. To je už dostatečné množství na to, aby si s tím více pohráli

Datum: 15.06.2017

Vložil: Arten

Titulek: Re: Re: Re: Náhrada za MiGy

Neviem čo presne obsahovala ponuka SAABu, ale Tejas aj teraz obsahuje záp. avioniku, motor a pod. skor je to problematicky navrhnute a "poskladane" lietadlo.
Pokial si pamatam ta objednavka co pises je ale prave na tu druhu verziu, ktora je este len vo vyvoji.

Datum: 16.06.2017

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Re: Re: Náhrada za MiGy

SAAB nabízel pomoc při dokončení vývoje.Předpokládám, že zkušeností díky Gripenu atd. mají dost. To by podle mě byla cesta.

Vyhledávání