internetový armádní magazín

Kawasaki P-1 bude bojovat o evropské trhy

26.04.2018 16:50

Japonská firma Kawasaki se chce prosadit v Evropě se svým protiponorkových letounem P-1. Chce tento letoun opakovaně nabídnout vládám Německa a Francie a zamezit tak vývoji dalšího podobného hlídkového a protiponorkového letounu společností Airbus. Pokud by se podařilo získat pro letoun P-1 vládu jedné země, ta druhá by se s velkou pravděpodobností přidala, protože obě deklarují zájem společného postupu. Kawasaki s cílem prosadit se také usiluje o spolupráci s francouzskými společnostmi Dassault a Thales. Taková spolupráce by zcela jistě pomohla otevřít cestu do Evropy.

Společnost Airbus nedávno uvedla, že studuje možnost vytvoření letadla pro námořní hlídkování a protiponorkový boj na základě svého stroje Airbus A320neo. Podobné zprávy existují také od firmy Dassault, která je údajně připravena pustit se do úpravy velkého třímotorového business jetu Falcon 8X.

Firma Kawasaki záhájila vývoj svého protiponorkového letounu P-1 v roce 2001. Jednalo se o součást programu, ve kterém byl současně vyvíjen i transportní letoun, později označený jako C-2. První prototyp P-1 se dostal  do vzduchu v září roku 2007. Od srpna 2008 do března 2010 byly japonskému ministerstvu obrany postupně předány čtyři prototypy k testování. Do operační služby byl typ P-1 přijat v roce 2013.

Kawasaki P-1 je v současnosti pravděpodobně nejlepším protiponorkovým letounem na světě. Jedná se o vyložený speciál, kterému se letouny vzniklé úpravou civilních dopravních strojů mohou v řadě směrů jen stěží rovnat.

Kawasaki P-1 je proudový čtyřmotorový dolnoplošník. Mezi jeho hlavní vybavení patří AESA radar Toshiba HPS-106 a v zádi umístěný velmi citlivý detektor magnetických anomálií. K pátrání po ponorkách slouží i z letounu shazované sonobóje. Výzbroj letounu do celkové hmotnosti asi 9000 kg může být tvořena hlubinnými pumami, minami, torpédy a protilodními řízenými střelami.

Hlavním konkurentem P-1 je americký P-8 Poseidon, který již má řadu zákazníků. Militarybox, CC BY-SA

                                                                    Kawasaki P-1

                                               (foto: Tim Felce Airwolfhound / CC BY-SA)

 

Diskusní téma: Kawasaki P-1 bude bojovat o evropské trhy

Datum: 28.04.2018

Vložil: Petr

Titulek: porovnání konkurentů

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_P-1

https://cs.wikipedia.org/wiki/Boeing_P-8_Poseidon

stačí porovnat dolet a cenu :)

Datum: 28.04.2018

Vložil: Petr

Titulek: Re: porovnání konkurentů

a transfer japonských technologii by taky určitě nebyl špatný

Datum: 26.04.2018

Vložil: Alex

Titulek: .

Európskej časti NATO stačilo kúpiť licenciu na rozpracovaný AN-70, dôkladne ho "prekopať a upraviť" podľa vlastných požiadaviek a vo svojej kategórii mohli mať super lietadlo s kapacitou cca 40 ton. Výsledkom je neskutočný zmätok A-400 s menšími výkonmi ale zato s podstatne väčšou cenou.

Datum: 26.04.2018

Vložil: Alex

Titulek: Re: .

Sorry, asi som sa vyjadril dosť nepresne. Na príklade AN-70 som iba chcel povedať, že je v prípade málosériového protiponorkového lietadla lepšie kúpiť už hotový produkt, ako vyvíjať resp. upravovať vlastné nepreverené a neodskúšané lietadlo.

Datum: 26.04.2018

Vložil: Alex

Titulek: .

Fandím im. Nevýhodou špecializovaných protiponorkových lietadiel je ich malá sériovosť. Rentabilnosť lietadiel začína na počte cca 100-200 vyrobených kusov. To má Európa kvôli cca 50 kusom investovať ťažké miliardy len kvôli tomu aby tie lietadlá boli vyvinuté a vyrobené v Európe? Anglický Nimrod je jasným dôkazom toho, že je to ekonomický nezmysel.

Vyhledávání