internetový armádní magazín

Leonardo bude vyrábět bojovou verzi cvičného M-346 Master

28.02.2017 09:20

Podle zpráv z výstavy IDEX 2017, italská společnost Leonardo zahájí v příštím roce výrobu lehkého víceúčelového bojového letounu na bázi cvičného stroje typu M-346 Master.

Nová modifikace M-346 je založena na rozšíření bojových možností letounu. Díky instalovanému vybavení a radiolokační stanici Grifo-346 bude moci efektivně používat nejmodernější protiletadlovou i protizemní výzbroj. Ta bude nesena na celkem pěti podvěsných uzlech se zvýšenou nosností.

Bojový M-346 bude vybaven systémem pro doplňování paliva za letu, systémem radioelektronického boje a systémem ochrany proti řízeným střelám. V blízké budoucnosti je možno také očekávat zdokonalení jeho radiolokátoru novou aktivní fázovanou anténou, což dále umocní jeho schopnosti vyhledávání a sledování cílů.

Letoun M-346 ve své bojové modifikaci by neměl být podle výjádření představitelů výrobce drahý, a měl by být proto velmi zajímavý pro země, které si nemohou dovolit provozovat plnohodnotné stíhací nebo bitevní letouny. Militarybox, CC BY-SA

           M-346FT (Fighter Trainer) -  modifikace blízká budoucímu víceúčelovému bojovému stroji

                                                    (foto: MilborneOne / CC BY-SA)

 

 

Diskusní téma: Leonardo bude vyrábět bojovou verzi cvičného M-346 Master

Datum: 28.02.2017

Vložil: ZH

Titulek: Master

Tato letadla mohou zastat řadu úkolů výkonnější nadzvukových strojů, ale stíhačky prostě nenahradí. Pokud takový "náhradník" bude muset vyrazit za "dopravákem" letícím v 11-ti km rychlostí 850 km/h, jako dlouho mu to bude trvat než ho dožene?

Datum: 28.02.2017

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Master

:-)

Datum: 01.03.2017

Vložil: Skeptik

Titulek: Re: Master

No, to bude záviset na vzájemné poloze. Například při vstřícném kurzu ho dožene lehce

Datum: 01.03.2017

Vložil: Skeptik

Titulek: Re: Re: Master

Ale vážně, sám jsem byl velmi skeptický k použití těchto lehkých bojových letadel (včetně naší ALCA) na moderním bojišti ... a Ukrajina mi myslím dala za pravdu. Přesto že byly používány pouze prostředky PVO krátkého dosahu, přesto to postačovalo k "vymazání" i podstatně výkonějších letadel ze vzduchu.
Na druhou stranu v konfliktech jako je válka s IS a syrskými džihádisty nebo drogové války v Jižní Americe se uvedená kategorie poměrně osvědčuje.
Navíc bojové verze M-346 nebo Jaku-130 jsou výkonově jinde, než třeba ta L-159 ... max. rychlost > 1.000 km/h, kritické Machovo číslo cca 1,2 (takže při instalaci výkonějších motorů by se mohlo jednat o nadzvukové stroje), nosnost > 3.000 kg, radar ...
Jistě, s "plnokrevníky" typu F-15C, F-22, Eurofighter, Rafale, Su-27/30/35 se rovnat nemohou ... ale to se nemohou ani jiné výceúčelové stroje typu F-16, F/A-18C, Gripen, MiG-29, FC-17 apod. O čistě útočných strojích jako je A-10 nebo Su-25 ani nemluvě.
Na druhou stranu máme v historii případy, kdy podceňované lehké a podzvukové stroje překvapily i své plnokrevné protivníky ... MiG-17 ve Vietnamu, Folland Gnat při Indicko-pákistánských válkách, Harrier při Válce o Falklandy.
Takže, nepřeceňoval bych je ... ale ani nepodceňoval.

Datum: 02.03.2017

Vložil: Optimista

Titulek: Re: Re: Re: Master

Ukrajina Vám určitě nedala za pravdu. Nebyly používány pouze prostředky krátkého dosahu, například systém BUK určitě primárně nesloužil pouze k sestřelování mezinárodních civilních letů.
Každý bojový letoun je jen jednou částí vzdušných sil ve kterém hraje roli spousta dalších činitelů jako například počet provozovaných strojů, účinnost výzbroje, podpůrné stroje, vycvičenost osádek atd atd. Posuzovat jednotlivý letoun bez těchto souvislostí je amatérismus.
Dám příklad: Sedíte ve svém výkonném SU-27. Letíte na vzdušný střet proti mně. Sedím v L-159. Nákupní cena L-159 je výrazně menší než u Vašeho typu techniky, takže proti Vám letí dva stroje L-159. Provoz L-159 je výrazně levnější než u Vaší techniky, takže moje letectvo ušetřilo na moderní střely AIM-9x. Vy máte jenom kanon, protože na takový podřadný cíl si přeci nemusíte brát nic lepšího - (všeobecné podcenění lehkého stroje). Navíc už stejně Vašim střelám vlivem nedostatku financí vypršela životnost. První šok Vás čeká, když na Vás vystřeluji raketu z přední polosféry a nečekám na obvyklý průlet, po kterém nastává manévrový boj. Druhý, který si moc neužijete je ten, že raketa neexploduje u výtokové trysky, ale u kabiny pilota. (Tak moc velký pokrok moderní střely oproti předchozí generaci udělaly) Můj kolega jistící mě ze vzdálenosti několika km se spokojeně usmívá...
Použít jakýkoli letoun v husté PVO bez podpory, rušících letounů, předchozího napadení PVO zbraněmi stand-off, atd je blbost a nezáleží jestli to je L-159 nebo neviditelný plnokrevník F-35.
Myslím si, že každé silnější letectvo by mělo disponovat lehkými bojovými stroji, protože dokáží spoustu úkolů splnit stejně a navíc o mnoho levněji. Plán na pořízení této kategorie letadel v USAF mi dává za pravdu.

Datum: 03.03.2017

Vložil: up

Titulek: Re: Re: Re: Re: Master

Pokud onen hotovostní Su-27 bude plně vyzbrojen s cirka 12 střelami vzduch-vzduch a rozkazem zneškodnit jakéhokoliv narušitele, budou pravděpodobně obě L-159 zlikvidovány na vzdálenost, na kterou sami nejsou schopny vést boj a Vy přijdete o dva stroje i s jejich moderními střelami, draze vycvičenými piloty atd. Takže oproti cca 2-4 střelám vypáleních z Su-27 vás tento souboj vyjde o mnoho dráž. Podceňování se nikdy nikomu nevyplatilo a nikdo se soudným rozumem by to neudělal. Se zbytkem se nedá než souhlasit a dále mohu zopakovat, že lehké stoje mohou zastat dosti práce, ale rozhodně bych je nepřeceňoval ani nepodceňoval, vždy bude záležet na situaci.

Datum: 28.02.2017

Vložil: Mates

Titulek: re

Myslel jsem,že tyhle schopnosti včetně radaru má standartní M-346..už díky své poměrně vysoké ceně.

Vyhledávání

200001631-57b9758b31/50000000.jpg