internetový armádní magazín

Nový ruský letoun VTOL

22.08.2018 22:20

V Rusku probíhají vývojové práce na novém bojovém letounu s vertikálním vzletem a přistáním, oznámil to vícepremiér ruské vlády Jurij Borisov při zahájení vojensko-technického fóra ARMY-2018. Vývoj tohoto letounu byl začleněn do nového státního programu vyzbrojování (v Rusku opět začíná "doutnat" program výstavby malých letadlových nosičů).

Podle Jurije Borisova se v současné době rozpracovává koncepce nového letadla a probíhají práce na modelu a prototypech. Dosud není zcela jasné, zda nové letadlo bude strojem se zcela vertikálním vzletem a přistáním, nebo strojem s velmi krátkým vzletem a přistáním.

Jurij Borisov ve svém oznámení uvedl, že vývojové práce na novém letadle byly zahájeny v minulém roce na pokyn ruského prezidenta Vladimira Putina.
V Sovětském svazu byly v minulosti vyvinuty dva letouny VTOL (Vertical Take-Off and Landing) - Jak-38 a Jak-141. Typ Jak-38 byl vyráběn v letech 1974 až 1989 a celkem vzniklo 231 strojů různých verzí. Perspektivní typ Jak-141 se sériové produkce nedočkal, jeho program byl zrušen v roce 2004. Militarybox, CC BY-SA

                                                                         Jak-141

                                                        (foto: Ken Videan / GNU-FDL)

 

 

 

Diskusní téma: Nový ruský letoun VTOL

Datum: 24.08.2018

Vložil: Cami

Titulek: Ruský VTOL

Ten záměr na nový VTOL má kupodivu, na rozdíl od řady jiných projektů v Rusku, hlavu i patu. Ruské námořní expediční síly, např. vrtulníkové lodě, nemají krytí shora, ne vždy a všude se lze spolehnou na blízké pozemní základny a Kuzněcov nemůže být (ani nebude) všude. Expediční lodě si svoji leteckou ochranu vzdušného prostoru musí přivézt s sebou.
A tak jediné, co na tom příspěvku je poněkud disharmonické, že vývojové práce zahájeny (až) na pokyn Vladimíra Vladimíroviče.

Datum: 24.08.2018

Vložil: Rase

Titulek: Re: Ruský VTOL

VTOL se skvěle hodí i ke startu z provizorních letišť atd. k podobnému účelu byl určen i Harrier. Jsem zvědavý, jak moc podobný, bude ten nový letoun, staršímu Jak-141

Datum: 25.08.2018

Vložil: Luky

Titulek: Re: Re: Ruský VTOL

Nebo projeku Jak43
https://www.deviantart.com/pak-faace1234/art/Yakovlev-Yak-43M-FREESTYLE-667990609

Datum: 25.08.2018

Vložil: Rase

Titulek: Re: Re: Re: Ruský VTOL

deviantart je stránka s kresbami umělců, nic víc

Datum: 24.08.2018

Vložil: David

Titulek: Proč?

Já si ale kladu otázku, k čemu jim to letadlo VTOL vlastně bude. Pro službu na letadlových lodích? A na jakých, když mají jen jediného problematického Kuzněcova - a nové LL jsou v nedohlednu?

Datum: 24.08.2018

Vložil: Fero

Titulek: Re: Proč?

Lietadlá s krátkym štarom a kolmým pristaním majú aj iné využitie ako na lietadlových lodiach. Čo sa týka námorníctva môžu takéto lietadlá štartovať aj z lietadlových či vrtuľníkových krížnikov, podobne ako plánujú Japonské námorné sily používať F-35B na svojich vrtuľníkových lodiach. Ďalšie využitie, pravdepodobne primárnejšie z pohľadu Ruska, je možnosť operovať aj z ukrytých malých spevnených plôch, ciest, prípadne parkovísk pre obranné účely v prípade útoku na územie Ruska. Z môjho pohľadu by to bolo niečo ako "partizánska" bojová letecká doktrína. Jednoznačne prvým cieľom bývajú letiská a štartovacie dráhy. Bez nich je mnoho lietadiel nepoužiteľných.

Datum: 25.08.2018

Vložil: Flanker.27

Titulek: Re: Proč?

Harriery také neoperovaly jen z lodí. Vlastně spíše naopak.

Datum: 23.08.2018

Vložil: Pepe

Titulek: nový VTOL

Jedná se o velmi zajímavou zprávu, hlavně v kontextu s přiškrcením programu Su-57, minimální objednávce MiG-35 a údajném soustředění se na vývoj nástupce MiG-31, kde při nějakém "nevydaření se" začne být situace dost na pováženou.

Datum: 24.08.2018

Vložil: Omny

Titulek: Re: nový VTOL

žádné přiškrcení programu není, zřejmě neumíš číst

Datum: 24.08.2018

Vložil: Pepe

Titulek: Re: Re: nový VTOL

Můžu Tě ujistit, že číst umím, a dokonce umím i psát. Před mnoha lety plánovali velkosériovou výrobu v řádech stovek kusů a rychlou náhradu Su-27. Dnes objednávají dvanáct kusů a plánují počkat na dokončení vývoje motoru Izd.30. Jak bys nazval tento proces? Intenzivním kvalitativním a kvantitavním rozvojem programu?

Datum: 24.08.2018

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: Re: nový VTOL

ty chytráku a jak bys nazval to že F-35 byt se vyrábí v desítkách kusů se sere pořád, pořád se tam musí dělat nějaká modernizace aby se dala záplata na něco co nefunguje atd. a tom že to stálo rance peněz ani nemluvě. Před mnoha lety rozhodně neplánovali rychlou náhradu SU-27 když před mnoha lety byla SU-27 špička...co to tu plácáš? Dnes jich mají 11 plus dalších 12 jich bude 23 se současnými motory. Pak s novými motory a dalším vylepšením se objednají další. ty jenom blbě kěcáš tot vše.

Datum: 24.08.2018

Vložil: Markus

Titulek: Re: Re: Re: Re: nový VTOL

V současné době ruské letectvo testuje deset letuschopných prototypů, z toho tři mají avioniku odpovídající sériovému provedení a poslední létající prototyp (T-50-11) má také finální konstrukční podobu

Datum: 23.08.2018

Vložil: Rase

Titulek: -

Jsem na tento stroj hodně zvědavý, zda se bude jednat jen o facelift Jaku 141, nebo se víc rozjedou. Bylo by hezké, pokud by vnějšek vypadal víc jako stroje od Suchoje :-)

Datum: 23.08.2018

Vložil: Omny

Titulek: díky tomuto letounu (Jak 141)

američané mohli postavit F-35, jinak by si ani netrhli......a rusové v divoké jelcinovské době udělali chybu že za pár drobných tu technickou dokumentaci LM prodali

Datum: 23.08.2018

Vložil: Feri

Titulek: Re: díky tomuto letounu (Jak 141)

myslim, ze by si kludne trhli, ved mohli cerpat skusenosti z harrierov. ale urcite sa dokumentacii potesili, ved mohli porovnavat ako k rieseniu VTOL pristupovali sovieti, na ake problemy narazali a ako ich vyriesili.

Datum: 23.08.2018

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: díky tomuto letounu (Jak 141)

dobře asi trhli ale s velkým zpožděním, sami přiznali, že pořízená dokumentace jim na vývoji ušetřili mld. USD...

Datum: 23.08.2018

Vložil: Milan

Titulek: Re: Re: Re: díky tomuto letounu (Jak 141)

A proč sem taháte USA. Článek je o ruské technice.

Datum: 23.08.2018

Vložil: Polemik

Titulek: Re: Re: Re: Re: díky tomuto letounu (Jak 141)

predsa preto, aby zarytým rusofóbom resp. usofilom spadol hrebienok :-P

Datum: 24.08.2018

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: Re: Re: díky tomuto letounu (Jak 141)

protože je tu ta výše zmíněná souvislost

Datum: 24.08.2018

Vložil: Markus

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: díky tomuto letounu (Jak 141)

Tahle představa, že by si Američané bez dokumentace k Jak 141 ani neškrtli je opravdu úsměvná.

Datum: 24.08.2018

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: díky tomuto letounu (Jak 141)

zpomalil by to vývoj o několik let ostatně když je to tak usměvné, proč si pak tu kompletní dokumentaci kupovali?

Datum: 24.08.2018

Vložil: Markus

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: díky tomuto letounu (Jak 141)

Protože proč ne, když je tu ta možnost koupit levně dokumentaci k něčemu na čem pracoval donedávna můj nepřítel č. 1. Hlavně by mě zajímalo co společného mají verze F-35A a F-35C s Jak 141?? Ona i ta podobnost s F-35B dost pokulhává.

Datum: 25.08.2018

Vložil: Petr

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: díky tomuto letounu (Jak 141)

Celý zdvihový systém. Výkyvný systém trysky hlavního motoru je stejný a jen dva zdvyhové motory nahradili dmychadlem. Ušetřili tisíce hodin vývoje a mnoho mnoho dolarů. Snad postačuje tohle vysvětlení.

Datum: 25.08.2018

Vložil: Markus

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: díky tomuto letounu (Jak 141)

A co z toho se aplikovalo na F-35A a F-35C?

Datum: 25.08.2018

Vložil: Markus

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: díky tomuto letounu (Jak 141)

Nehledě na to, že podobný zdvihový systém se měl použít už na plánovaném letounu Convair Model 200 z roku 1972, který se ale nedostal z rýsovacího prkna. Nicméně zdvihový systém samotný byl nadále rozvíjen.

Záznamy: 1 - 25 ze 25

Vyhledávání