internetový armádní magazín

PAK FA - to hlavní stále chybí

03.03.2016 09:30

Místopředseda vlády Ruské federace Dmitrij Rogozin, který je znám svými často využívanými přímočarými vyjádřeními si v tomto týdnu postesknul nad "ruskou neschopností" vybavit nový ruský víceúčelový bojový letoun páté generace Suchoj T-50 (PAK FA) rovnou i novými pokročilými motory odpovídající páté generaci. Rogozin konstatoval, že Rusko sice má nový letoun s novou avionikou s umělou inteligencí a novým radiolokátorem s aktivní fázovanou anténou, který úspěšně létá, ale stále mu chybí to hlavní, a to je nový motor na jehož dokončení se stále pracuje.

V podobné situaci s novými motory pro své stroje nové generace je i Čína. Ta má na prahu výroby dva nové typy letounů (J-20 a J-31) a stále ji chybí patřičné pohonné jednotky.

Je třeba připomenout, že americké stroje páté generace byly od samého začátku vybaveny i motory páté generace. Militarybox, CC BY-SA

                                                                        Suchoj T-50

                                           (foto: Max Bryansky / A.net / se svolením autora)

 

Diskusní téma: PAK FA - to hlavní stále chybí

Datum: 18.03.2016

Vložil: veterán 47

Titulek: problém

Problémom je už samotná schopnosť uplatnenia sa v bojových podmienkách strojov typu F 22, F 35 či TA 50 a podobných, hlavne v strete sofistikovaných protivníkov. V podstate na všetkých lietadlách jak pokračuje ich výroba sa motory zdokonalujú alebo dokonca menia za nový lepší typ. Tak že není nad čím si lámať hlavu. To že sa o takýchto problémoch hovorí je len nedočkavosť politikov a snaha médii mať o čom písať, lebo oni nepoznajú problémy vyvojárov napríklad stým
ako sa vysporiadať s mikrothlinkami ktoré vznikajú na súčiastke pri obrábani čo má vplyv na jej pevnosť či životnosť. Lebo do nových vecí sa dávaju aj nové materiály a tým sa riešia aj nové problémy.

Datum: 06.03.2016

Vložil: Skeptik

Titulek: Motor 5-té generace

A v čem tak zásadním se liší motor generace 4+++ (Saturn AL-41F1) od motoru 5-té generace???

Datum: 07.03.2016

Vložil: Locket

Titulek: Re: Motor 5-té generace

Saturn AL-41F1 má stále základ z motoru AL-31F 4.generace (původní pohon Su-27S/P). Iz. 30 by měl být "zcela nový" motor pro T-50 druhé fáze a sériové stroje. Iz. 30 se má lišit zvýšeným tahem, nižší spotřebou, vyšší životností, většími servisními intervaly apod. Má umožňovat cestování vysokou nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, má být více "stealth"- lepší kapotáž a zřejmě i nové trysky. Saljut při vývoji uplatnil několik nových patentů. Firmy Saturn a Saljut mají spolupracovat. Saljut má zkušenosti i se zdokonalováním AL-31F např. zvýšení tahu, životnosti, nové lepší materiály atd. Např AL-31FM1/2/3 o tahu 135 až 155 kN mohou být použity na modernizovaných Su-27SM/3, Su-34, Su-30M2 a také s vektorem tahu u Su-30SM. Podrobné informace jsou tajné.. :)

Datum: 03.03.2016

Vložil: Xawier

Titulek: Výpadek

Tady se bohužel projevuje 20tiletý výpadek v kontinuitě vývoje, chaosu, odlivu mozků a prakticky žádného financování... Teď je to bude stát neskutečné peníze a čas, vrátit se na špičku. Ale to je dlouho známá pravda a oni se s tím musí porvat. Před Čínou si ale myslím mají stále náskok.

Datum: 04.03.2016

Vložil: Locket

Titulek: Re: Výpadek

Ano. to je výsledek kolapsu celého státu (SSSR), jeho hospodářství, průmyslu atd... Skutečně se s tím musí porvat, onen ujíždějící vlak se již vrátil na správný směr, teď ještě nabrat rychlost..... :) Před Čínou si myslím určitě náskok mají, aneb kde by Čína byla bez ruských a ukrajinských technologií, mozků atd. Čína holt měla svého času kapitál. Ale rusy nepodceňuji, již několikrát dokázali velmi překvapit......

Datum: 03.03.2016

Vložil: bog

Titulek: Al-41

A čo motory AL-41F? Boli skutočné, alebo len nejaký papierový projekt? Čím bol poháňaný MiG 1.44?

Datum: 05.03.2016

Vložil: Locket

Titulek: Re: Al-41

Např. motory pohánějící Su-35S jsou Saturn AL-41F1S aneb iz. 117S s tahem 140-145 kN. Současný T-50 je vybavený motory tzv. první fáze iz. 117, aneb Saturn AL-41F1 o tahu možná až 170 kN. Motory druhé fáze mají být iz. 30 ve spolupráci firem Saturn a Saljut s tahem 190 kN a více (dle dostupného infa).

Datum: 03.03.2016

Vložil: Aviatik

Titulek: Problém?

Zrovna nové motory bych jako hlavní problém T-50 neviděl - prostě budou vyrábět první verzi s těmi stávajícími. Když může Evropa vyrábět a prodávat koncepčně starší stroje Rafale, Gripen nebo Typhoon a Čína je na tom s vlastními motory pro bojové letouny stále špatně... Pořád lepší T-50 "4,9. generace" s motory NPO Saturn izdeliye 117 než žádné T-50 - aby Rusům ten vlak moc neujel...

Datum: 03.03.2016

Vložil: David

Titulek: Re: Problém?

Souhlas. Mohou vyrobit menší sérii vybavenou stávajícími motory - a posléze přijít s pokročilejší verzí, vybavenou motory 5té generace. Prostě průběžné zdokonalování, běžné u prakticky všech letounů

Datum: 03.03.2016

Vložil: Locket

Titulek: Re: Problém?

Ale VKS chce letoun 5. generace, mezigenerační stroj již vlastní a tím je Su-35S. Se stávajícími motory můžeme očekávat skutečně jen malosériovou výrobu jedné či pár letek. Tak jak bylo avizováno již dříve, ušetřené prostředky se vloží do vývoje/výroby nových motorů. Na druhou stranu není kam chvátat za každou cenu (jediný skutečný oponent je F-22). Nově přijaté letouny VKS Su-35S a Su-30SM zatím plně dostačují. Nové motory jsou skutečně poslední problém pro uvedení plnohodnotné stíhačky do výzbroje. Další prototyp T-50-6-2 by již měl být plně pokryt RAM. Zatím jen na T-50-5R byl částečně-zkušebně použit.

Datum: 03.03.2016

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Re: Problém?

Pod tohle se podepisuji:)

Záznamy: 1 - 11 ze 11

Vyhledávání