internetový armádní magazín

Ruská extrémní vozidla do nejhorších podmínek

09.03.2017 16:35

Obrovská rozloha, složitý terén a extrémní klimatické podmínky Ruska vždy přály vzniku speciálních terénních vozidel pro vojáky i civilisty. Současná nabídka ruského průmyslu proto obsahuje širokou škálu někdy i velice bizarních terénních automobilů, které si poradí s různými překážkami, sněhem, blátem i vodou, protože se vesměs řadí mezi obojživelníky. Tato vozidla jsou pochopitelně pro svoje schopnosti středem zájmu ozbrojených složek RF.

 

Vozy Petrovič do sibiřské pustiny

Ty jistě nejhorší terénní a klimatické podmínky v celém Rusku najdeme na Sibiři. A právě pro tento region jsou optimalizovány vozy, které vyrábí firma Ekotrans z města Ťumeň. Zpravidla se však pro ně používá jméno Petrovič, které jim dal hlavní konstruktér Pavel Mitrofanov, a to podle svého otce. Navzdory tomuto tradičnímu odkazu si ale firma zakládá na tom, že funguje jako moderní automobilky na Západě. Její vozy vyhlížejí stroze a nenabízejí asi žádný prostor pro pochybnosti, že jde o „tvrdé“ pracovní nástroje pro sibiřskou divočinu a pustinu. Dodávají se tři modely, a sice čtyřkolový Petrovič 204-60 a šestikolové Petrovič 354-71 a 354-50.

                                                               Petrovič 204-60

                                                     (foto: V. Kuzmin / CC BY-SA)

 

Čtyřkolový dopraví dopraví sedm osob, kdežto první z šestikolek uveze až devět lidí. Poslední typ je pak zkonstruován jako nákladní vůz pro tunovou zátěž. U všech se ale využívá stejná základní konstrukce podvozku s enormní světlou výškou 55 cm a obrovskými pneumatikami, v nichž se dá během jízdy měnit tlak. Díky nim a díky ukrytým plovákům tedy vozy Petrovič dokážou i plavat, byť na silnici nejsou z nejrychlejších (max. 50 až 60 km/h). Pro pohon se využívají různé agregáty západního nebo ruského původu, mezi nimiž najdeme i motor VAZ-2123, jenž pochází z vozu Lada Niva. Ačkoliv je v celé nabídce nejslabší, nemálo zákazníků mu dává přednost, neboť se dá udržovat či opravovat i v kdejaké zapadlé vesnici. Samozřejmostí musí být objemné nádrže na palivo, díky nimž lze na silnici urazit vzdálenost přes 1300 km. Vozy Petrovič lze zakoupit i na Západě, kde se o jejich distribuci stará čínský zprostředkovatel, jenž si za jeden vůz účtuje v přepočtu od 1,6 do 3,4 milionu Kč.

 

Burlak pro cestu na severní točnu

Dalším silákem z Ruska je šestikolový automobil Burlak, jenž se ale dosud koupit nedá. Jde totiž o ústřední prvek odvážného experimentu, který hodlá uskutečnit inženýr Alexej Makarov z města Jekatěrinburg. Cílem není nic jiného než dojet na severní pól a zase zpět, a to právě za pomoci dvou exemplářů automobilu Burlak, které povezou všechno, co by expedice mohla při svém putování potřebovat. Vozidlo má tak trochu vojenský vzhled, což není náhodou, protože se v jeho konstrukci uplatňují i některé prvky pocházející z obrněných transportérů řady BTR, zatímco další součástí byly převzaty z auta Toyota Land Cruiser a některé jsou naprosto nové. Inženýr Makarov ostatně není v tomto oboru žádným nováčkem, jelikož již postavil také další speciály do extrémních podmínek, mj. šestikolové vozy Makar, které na drsném severu Ruska již spolehlivě slouží.

                                                                     Burlak

                                                            (foto: T.A.E. / FU)

 

Vozidlo Burlak má ocelový rám, výborně tepelně izolovanou hliníkovou karosérii a speciální pneumatiky o průměru 175 cm s nízkým tlakem, díky nimž dovede jezdit po sněhu, blátě i ledu. A pokud by se led prolomil, Burlak se nepotopí, protože pneumatiky jej udrží na hladině. V zádi se navíc nachází lodní šroub, a tak vůz může i poměrně svižně plavat. Pro pohon slouží blíže neupřesněný dieselový motor o výkonu 110 kW. Vůz je určen pro čtyři osoby a dopravu potřebných zásob. V současné době prochází zkouškami první exemplář a po jejich úspěšném ukončení má během roku 2017 vzniknout druhý kus. Sama expediční jízda na severní pól má proběhnout v roce 2018 a lze čekat následnou snahu uplatnit vůz Burlak i na komerčním trhu.

 

ChREN s osmi nebo čtyřmi koly

Na severovýchodě Sibiře se nalézá autonomní Republika Komi a v tamním městě Usinsk sídlí specializovaná firma RENT. Založila ji skupina konstruktérů, kteří si vytknuli za cíl postavení vozidel pro extrémní podmínky sibiřské tajgy a tundry, kde existují husté lesy, bažiny i ledové pustiny a sněhová pole. Výsledkem jejich snahy se stala opravdu pozoruhodná konstrukce, jež dostala označení ChREN a skládá se ze dvou kloubem spojených částí, z nichž každá má čtyři mohutná kola. Tak vypadá první sériový model jménem ChREN-3010, který nabízí v předním dílu dvě sedadla a v zadním až šest míst, popř. možnost dopravit 1500 kg nákladu. Impozantní je také světlá výška, která činí 65 cm.

                                                                  ChREN-3010

                                                              (foto: komi / FU)

 

Dieselový motor s výkonem 61 kW dovoluje dosáhnout na silnici rychlosti 60 km/h a díky rozměrným nízkotlakým pneumatikám zvládne ChREN též pohyb po vodní hladině. Postupně se však ukázalo, že pro některé zájemce a úkoly je takováto osmikolka příliš velká a složitá, a proto se nabídka značky RENT rozšířila o dva čtyřkolové vozy. Konstrukce podvozku v zásadě představuje prodlouženou podobu předního dílu modelu ChREN-3010. Čtyřkolový typ jménem ChREN-4120 nabízí kabinu pro tři osoby a valníkovou ložnou plochu pro 500 kg nákladu a o pohon se stará benzinový motor, díky kterému dosahuje vůz max. rychlosti až 75 km/h. Automobil ChREN-2020 pak má uzavřenou karosérii, v níž se nachází šest sedaček, a dieselový motor umožňující jezdit rychlostí 60 km/h. Všechny tři vozy spoléhají na kola o průměru 1,3 m. Čtyřkolové verze stojí v přepočtu něco okolo milionu Kč a osmikolový ChREN-3010 by přišel na necelé dva miliony.

 

Špičkové vozidlo Avtoros Šaman

Velikou publicitu i v západních médiích si získala automobilka Avtoros, která sídlí v Moskvě, ačkoliv sama produkce probíhá v Tverské oblasti. Také její výrobky patří mezi terénní vozidla na mohutných nízkotlakých pneumatikách, díky nimž se mohou pohybovat v sibiřské pustině, která je v zimě pokryta sněhem a ledem, zatímco v létě se mění v nekonečné močály. Přestože se logicky nabízí možnost nasadit pásová vozidla, značka Avtoros tvrdí, že povrch poškozený pásy se vlivem přírodních procesů vrátí do původního stavu až přibližně za sto let, a tudíž sází raději na mohutná kola, která rozloží váhu vozidla téměř jako pásy, avšak s menším vlivem na terén. Hlavním typem v nabídce je osmikolový Avtoros Šaman, jenž váží 4,8 tuny a dopravuje až osm lidí, případně náklad 1,5 tuny.

                                                                         Šaman

                                                              (foto: Avtoros / FU)

 

Druhým vozidlem v nabídce je šestikolový Mul, jenž se vyznačuje řidičskou kabinou i ložnou plochou z užitkového automobilu GAZ Gazelle. Převáží náklad až jedné tuny a o pohon se stará americký diesel Cummins, kdežto u vozu Šaman se dá vybírat mezi dieselovými agregáty značek Iveco či Hyundai. Nádrž umožňuje urazit po silnici vzdálenost až 1300 km. U vozidla Šaman také stojí za zmínku, že všech jeho osm kol je nejen hnaných, ale navíc řiditelných, což mu propůjčuje pozoruhodné pohybové schopnosti, protože v režimu "krab" se dovede pohybovat i šikmo do strany. Světlá výška činí cca 45 cm a Šaman může samozřejmě také plavat rychlostí až 7 km/h, kdežto na silnici dosahuje asi 70 km/h. Vůz Mul je ještě rychlejší, jelikož zvládne až 80 km/h. V přepočtu stojí něco přes jeden milion Kč, zatímco Šaman lze pořídit za zhruba 3,4 milionu korun.

 

Široká nabídka od firmy Trekol

Snad ještě větší zájem v médiích vyvolala v médiích ruská firma Trekol, která sídlí u Moskvy. Její marketingové oddělení totiž perfektně pochopilo, jak si získat maximální pozornost, takže v reklamních klipech nechalo automobily Trekol jezdit i přes ležící osoby. Zdánlivě hrůzyplná podívaná se ukázala být naprosto neškodnou, protože obrovské nízkotlaké pneumatiky rozloží hmotnost vozu tak, že lidskému tělu vůbec nemůže ublížit. Pozoruhodná je také značně široká nabídka firmy, která obsahuje zhruba tucet různých typů či variant. Zřejmě nejznámější z nich je šestikolový Trekol-39324 k dopravě osmi osob.

                                                                   Trekol-39324

                                                               (foto: Trekol / FU)

 

Blízce příbuzný Trekol-39325 reprezentuje nákladní obměnu pro zátěž asi 700 kg. Analogickou dvojici se čtyřmi koly tvoří Trekol-39445 pro čtyři osoby a Trekol-39446 pro náklad 400 kg. Kromě toho automobilka nabízí i dva další čtyřkolové modely, jež využívají karosérie známých terénních vozů značky UAZ v kombinaci s podvozkem Trekol (tyto modely nesou označení Trekol-39041 a Trekol-Trofi). V nabídce se nalézá též sanitní automobil, zemědělský Trekol-Agro a několik obměn vozidla Trekol-Lesnik s jednoduchou hranatou karosérií. Sortiment uzavírá dvoukolový přívěs Trekol-8901, na němž se používají shodné nízkotlaké pneumatiky s průměrem 1,3 m jako na výše zmíněných autech. U všech vozů si může zákazník vybrat benzinové agregáty od ruské značky JaMZ či dieselové motory korejské firmy Hyundai. Nejrychlejší modely zvládají na silnici asi 90 km/h a všechny disponují i možností plavby. Cena těch nejlevnějších by se v přepočtu vešla do milionu korun, zatímco nejdražší provedení by přišla až na dva miliony.

 

Vůz Šerp s nezvyklým ovládáním

Pravděpodobně nejpodivnějším z ruské nabídky terénních vozidel do extrémních podmínek je typ Šerp, na němž od roku 2012 pracoval konstruktér Alexej Garagašjan. Vozidlo vypadá jako rekvizita ze sci-fi filmů, protože vzhledem ke kolům o průměru 1,6 m má až absurdně krátkou karosérii (celková délka činí jen 3,4 m). Ve skutečnosti není tak ohromný, jak nejspíš na první pohled vypadá, prázdný váží kupodivu jen 1300 kg, avšak přesto nejde o žádného "drobečka". Nabízí místo pro dvě osoby a celkovou užitečnou nosnost asi 1000 kg. O pohon se stará diesel japonské značky Kubota o výkonu 33 kW, jenž je propojen se speciální převodovkou, která je nezbytná kvůli neobvyklému způsobu řízení. Konstrukce i rozměry vozidla Šerp totiž fakticky znemožňuje použití klasické řiditelné nápravy, a tak se Šerp řídí podobně jako pásová vozidla, tedy smykově neboli přibrzďováním levé či pravé dvojice obřích kol. Světlá výška činí 60 cm a podle výrobce může vozidlo přešplhat kolmou překážku ještě o 10 cm vyšší.

                                                                        Šerp

                                                             (foto: Sherp / FU)

 

Jak lze asi čekat, Šerp nebude lámat rychlostní rekordy, jelikož na silnici dosahuje rychlosti pouze cca 45 km/h, ale v těžkém terénu se řadí k šampionům. Obří pneumatiky s hlubokým vzorkem fungují ve vodě jako plováky a současně pádla, takže Šerp se po hladině pohybuje rychlostí až 6 km/h. Skutečnost, že jde spíš o pracovní nástroj než automobil, nepřímo dokazují i další dvě skutečnosti, a sice dveře umístěné v čele karosérie a spotřeba nafty udávaná nikoli v litrech na 100 km, nýbrž v litrech na hodinu provozu (je to 2 až 3 l/h). Vozidlo může obdržet plátěnou či pevnou střechu a dá se koupit za zhruba 1,6 milionu korun.

 

Luxusní automobil Viking-29031

Jestliže mnohé předchozí typy měly spíš charakter pracovních strojů, automobil Aton Impulse Viking vyhlíží na pohled jako luxusní off-road, avšak posazený na obrovských pneumatikách, které mají průměr 1,3 m. Automobilka Aton Impulse sídlí ve městě Kazaň v Tatarstánu a dnes nabízí vůz nazývaný Viking-29031, pro který jsou k dispozici dva typy dieselových motorů, a sice ruský ZMZ-51432 a americký Ford DW10. Vůz vážící něco kolem dvou tun může sloužit pro převoz až sedmi osob, popř. pro náklad do hmotnosti 850 kg. Na silnici dosahuje rychlosti 80 km/h, avšak díky velkým pneumatikám se bez problémů udrží též na vodní hladině, kde jej v zádi zabudovaná vodní tryska dovede hnát rychlostí asi 12 km/h. Světlá výška se dá nastavit mezi 30 cm (pro jízdu na silnici) a 60 cm (pro nejtěžší terén).

                                                                  Viking-29031

                                                       (foto: Aton Impulse / FU)

 

Automobil Viking disponuje též moderními tvary karosérie a možností vybavit jej i veškerým luxusem, který se od současných terénních automobilů na trhu požaduje. Je proto propagován mj. jako vůz pro turisty, rybáře či lovce, ale výrobce nezapomíná ani na možné uplatnění v průmyslu a státní správě, jelikož vůz může být uzpůsoben také např. jako těžařský či záchranářský. Také proto automobilka získala certifikáty k provozu v západních zemích a nyní Viking nabízí mj. jako nástroj k odstraňování následků povodní v USA. Cena základního provedení činí v přepočtu (patrně dost překvapivě) méně než milion korun, ale luxusně vybavená varianta by přišla zhruba na 2,3 milionu.

 

 

                                                                                             Autor článku: Lukáš Visingr

                                                                               Pro Militarybox upravil: ing. Zbyněk Novotný

 

 

 

 

Prohlášení:

Uvedené textové dílo je chráněno zákonem č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Autor textového díla umožňuje jeho další využití za předpokladu dodržení principu copyleft, a to za těchto podmínek: 1. vždy uveďte jméno autora,  2. nevyužívejte ke komerčním účelům,  3. neměňte smysl uvedených informací.

Původní text:    L. Visingr  

Přiložené fotografie nejsou součástí díla a platí pro ně uvedená separátní pravidla užití.

Autor textových úprav a doplňků neuplatňuje žádná práva.

 

Vyhledávání

Array

 

 

 

 

 

 

 

B O N U S