internetový armádní magazín

Scipio nebo Corsac - slovenské dilema

08.06.2016 11:15

Ozbrojené síly Slovenské republiky potřebují nutně obnovit řadu své techniky, včetně obrněných transportérů a bojových vozidel pěchoty. Minulá slovenská vláda proto v tomto směru zahájila jednání s Polskem a předběžně dojednala vývojovou spolupráci a následné dodávky kolových bojových vozidel pěchoty pojmenovaných Scipio (jméno slavného římského vojevůdce).

                                                                 KBVP Scipio

                                                    (foto: Z. Novotný / CC BY-SA)

 

                                                             interiér vozidla Scipio

                                                      (foto: Z. Novotný / CC BY-SA)

 

Jde o mírně zdokonalenou a upravenou verzi polského vozidla Rosomák (které je zase v Polsku modifikovaným licenčně vyráběným finským strojem Patria AMV) vybaveného novou slovenskou bezosádkovou bojovou věží Turra 30 od společnosti EVPÚ Defence.

Slovensko-polská spolupráce na vozidlech Scipio měla být rozšířena i o nabídku těchto obrněnců na světovém trhu se zbraněmi a slovenská strana měla od Polska získat i kontrakt na generální opravy v Polsku provozovaných československých samohybných houfnic Vz.77 Dana. Vše se zdálo celkem jasné, ale nad slovenským kontraktem na opravy houfnic se začalo poměrně rychle "stmívat", protože v Polsku existuje řada společností, které o něj také mají eminentní zájem a dokáží "zatlačit" na patřičných místech. Slovensko se tedy teď snaží pro sebe dojednat s Polskem jiné formy kompenzace.

Do nastalé situace však vstoupil zcela nový element. Slovenská společnost MSM Group přijela na letošní výstavu IDEB 2016 (International Defence Exhibition 2016) konanou v Bratislavě od 10. do 12. května 2016 s prototypem svého kolového bojového vozidla pěchoty Corsac 8×8. Toto vozidlo využívá za svůj základ obrněnec Pandur II rakouské společnosti Steyr patřící do koncernu General Dynamics European Land System (GDELS). Bojová vozidla pěchoty Pandur II jsou, jak je všeobecně známo, využívána armádou ČR a armádou Portugalska.

                                                                        XXXXXXX

                                                                     KBVP Corsac

                                                     (foto: snafu-solomon.blogspot / FU)

 

Kolové bojové vozidlo pěchoty Corsac 8x8 má hmotnost 19,8 t, je dlouhé 7,43 m, na šířku má 2,67 m a na výšku 2,95 m. Balistická ochrana vozidla dle normy STANAG 4569 odpovídá stupni 2 (7,62×39 mm API), ochrana proti minám pak stupni 3A/B (8 kg TNT kdekoliv pod podvozkem). Na vozidlo je možné instalovat přídavné pancéřování, které zvýší odolnost na stupeň 3 (7,62×51 mm) nebo stupeň 4 (14,5×114 mm). Vozidlo je také vybaveno sadou ochrany proti ZHN.

Osádku obrněnce Corsac tvoří tři osoby - velitel, střelec-operátor a řidič. Přepravovaný výsadek má běžně šest osob.

                                                                         XXXXXXXXX

                                                                interiér vozidla Corsac

                                                      (foto: snafu-solomon.blogspot / FU)

 

Corsac je poháněn přeplňovaným dieselovým motorem Cummins Isle HPCR o výkonu asi 336 kW, který mu umožňuje dosáhnout maximální rychlost 115 km/h. Jízdní dosah je asi 650 km. Vozidlo je na přání zákazníka plovoucí a na vodě může pomocí vodometů dosáhnout rychlost až 10 km/h.

Corsac má tu samou bojovou věž jako Scipio, tedy EVPÚ Turra 30 a také stejný systém řízení palby. Věž Turra 30 má v základu 30mm rychlopalný kanón 2A42, 7,62mm kulomet PKT a dvě PTŘS Konkurs (9M113). Existuje však i varianta s 30mm kanónem Bushmaster II Mk.44, 7,62mm kulometem "západní" provenience a dvěma PTŘS Rafael Spike. Bojová hodnota vozidel Scipio a Corsac bude tedy přibližně stejná.

Scipio má mírně modernější a komfortnější základ s lepšími předpoklady pro další modernizaci než Corsac. Představuje tak větší možnosti s vozidlem pracovat i v budoucnosti, navíc finská Patria pokračuje v dalším vývoji platformy a její podporu v dohledné budoucnosti jen tak neopustí.

Corsac naopak nabízí tu výhodu, že by se mohl po dohodě slovenských firem a české společnosti Czechoslovak Group (českého držitele licenčních práv) vyrábět celý na Slovensku. To by mělo pro Slovensko pochopitelně nezanedbatelný ekonomický přínos. Další jeho vývoj je však spíše jen na bedrech českých a slovenských firem. Vozidlo Pandur II je uvnitř koncernu GDELS v určitém konfliktu s pracemi na dalším rozvoji obrněnce Piranha.

Je teď na slovenské vládě, k nákupu kterých vozidel se přikloní. Scipio nebo Corsac? To je dilema. Militarybox, CC BY-SA 

 

Diskusní téma: Scipio nebo Corsac - slovenské dilema

Datum: 09.06.2016

Vložil: Jirka4form

Titulek: Corsac

Čekal jsem, že se tady rozbouří velká diskuze, a ono nic. Já jsem pro Scipio, ale Slováci to budou vidět čistě ekonomicky, takže Corsac.

(upraveno redakcí)

Datum: 09.06.2016

Vložil: Pepe

Titulek: Re: Corsac

To máš jedno. Někdy žádná diskuze je lepší než blbá. Většina "odborníků" se již před několika dny "vycákala" na podobné téma na A....

(upraveno redakcí)

Vyhledávání