internetový armádní magazín

Slovensko si vybralo vozidla Patria AMV XP

20.11.2017 15:35

Ministerstva obrany Slovenské republiky a Finska se dohodla na společném programu vývoje kolového bojového vozidla pěchoty pro slovenské ozbrojené síly. Základem vozidla se stane nejnovější platforma od společnosti Patria - transportér AMV XP 8x8. Za slovenskou stranu se partnery v programu stanou - společnost Konštrukta Defense a.s. - jako integrátor programu a generální dodavatel pro slovenské ozbrojené síly, a společnost EVPU a.s. - jako dodavatel zbraňových systémů.

Podle zveřejněných informací program kolového bojového vozidla pěchoty zahrnuje testovací fázi, jejíž první část proběhne na Slovensku a druhá ve Finsku. Ozbrojené sily SR plánují získat až 81 vozidel v rámci svého programu vojenské modernizace, která má probíhat v letech 2018 až 2024.

Nová verze AMV XP pro Slovensko by měla být plovoucí s bojovou hmotností do 28 tun a měla by být vybavena novou verzí bezosádkové bojové věže Turra od společnosti EVPU a.s.. Věž má být osazena 30mm kanónem 2A42 (alternativně - ATK Bushmaster II), spřaženým 7,62mm kulometem a dvojicí PTŘS (Konkurs nebo Rafael Spike-LR). 
Ozbrojené sily SR se již dříve intenzivně zajímaly o dva typy podobných vozidel 8x8. Prvním typem bylo vozidlo Scipio, které bylo variantou polského kolového obrněnce Rosomak se slovenskou věží Turra 30 a druhým vozidlo Corsac, vytvořené spojením podvozku transportéru GDELS Pandur II a opět slovenské věže Turra 30.

                                                                           XXXXXX

                                          Vozidlo AMV XP s italskou bojovou věží Hitfist 30P

                                                               (foto: Patria / FU)


V případě nákupu vozidel AMX XP se Slovensko stane jejich prvních uživatelem. Tato vozidla se liší od základního modelu AMV většími vnějšími rozměry, větším vnitřním prostorem, větším užitečným zatížení a především vyšší úrovní modulární ochrany, včetně protiminové. Jsou vybavena novými dieselovými motory Scania Powerline o výkonu 450 kW, novými digitálními řídícími systémy ITCS (Integrated Terrain Control Systems), vylepšenými podvozky a koly o větším průměru. Vozidlo Patria AMV XP si odbylo svoji světovou premiéru na výstavě Defence System Equipment International (DSEI) v Londýně v roce 2013. Militarybox, CC BY-SA

 

 

Diskusní téma: Slovensko si vybralo vozidla Patria AMV XP

Datum: 27.12.2017

Vložil: Pupok

Titulek: Neradujte sa a nezáviďte

Ja by som sa dopredu neradoval :) Uvidíme s čím skončia naše OS. Ešte to môže dopadnúť zaujímavo :) A na konci dňa ide iba o taxi.

Datum: 06.12.2017

Vložil: Seal26

Titulek: AMV alebo AMV XP?

Dnes ukazali prototyp slovenskeho KBVP na zaklade Patrie AMV XP, ibaze podla masky toho prototypu by som povedal, ze to je klasicka Patria AMV. Vie mi k tomu niekto nieco povedat?

Datum: 20.11.2017

Vložil: Jožo

Titulek: Záujem o Corsac?

Môžem sa spýtať, odkiaľ je informácia, že by sa MO SR intenzívne zaujímalo o vozidlo Corsac?

Datum: 20.11.2017

Vložil: Militarybox

Titulek: Re: Záujem o Corsac?

Informace o zájmu MO SR pochází z výstavy IDEB 2016.

Datum: 20.11.2017

Vložil: Pepe

Titulek: AMVXP

Tak, a teď můžeme Slovákům závidět. AMVXP se skvělá volba - supr vozidlo s velkou perspektivou.

Datum: 20.11.2017

Vložil: Xawier

Titulek: Re: AMVXP

Souhlas. Vozidlo samotné určitě o generaci novější, oproti našim Pandurům...

Datum: 21.11.2017

Vložil: Pepek

Titulek: Re: Re: AMVXP

jestli to nebude tím, že Pandury jsme kupovali před deseti lety, zatímco AMVXP tehdy ještě nebyla asi ani na papíře. Mě teda připadá naprosto přirozené, že s odstupem deseti let je na trhu modernější výrobek, říká se tomu pokrok. Až budou Slovákům vstupovat nová vozidla do služby, naše Pandury budou zhruba v třetině životnosti a půjdou do modernizace. Co Slováci naopak mohou závidět Pandurům, je kanon a věž, tedy celkem podstatný komponent bojového vozidla.

Datum: 21.11.2017

Vložil: strikehawk

Titulek: Re: Re: Re: AMVXP

no zrovna věž na Panduru není rozhodně důvodem k závisti spíš si myslím, že by dnes takové "otevřené" řešení lafetace nebylo z mnoha důvodů vybráno.
Senzory, kabeláž, přísun munice to vše je zde otevřeno jak ve výkladní skříni a nijak nechráněné ani proti povětrnostním vlivům, vegetaci a dalším možným mechanickým poškozením ale samozřejmě ani proti bojová poškozením způsobené střepinami, tlakovou vlnou, ohněm apod.
Dokonce si myslím, že zvolené řešení lze označit pro středoevropské podmínky za vyloženě špatné....i vzhledem k tomu, že věž vykazuje nízkou tuhost a tedy problematickou přesnost.
Samotný kanon...standart...žádný výkřik nejmodernější techniky

Datum: 22.11.2017

Vložil: Pepek

Titulek: Re: Re: Re: Re: AMVXP

když budu hledat protiargumenty, tak Turra má Stanag 1, takže ochrana také nula. A zatímco střela může skrz Samson při troše štěstí proletět, u Turry vždy narazí na plech. Co je ale u Samsona jednoznačně lepší, je deprese kanonu (samson -20, turra -10) díky vyššímu posazení. Při palbě na blízké cíle nebo zpoza terénní vlny či okopu to není zanedbatelný parametr. K technice resp. elektronice se těžko vyjadřuje, Turra je tajná, akorát se tvrdí, že běží na komerčním softwaru (Windovs NT), což je znak garážového bastlířství.

Datum: 22.11.2017

Vložil: Jožo

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: AMVXP

Akurát, že Turra má level 1 len v základe a dá sa pomocou prídavného pancierovania zdvihnúť až na level 4. Čo u Samsona pôjde ťažko.

Vyhledávání