internetový armádní magazín

Vysokorychlostní Apache

17.05.2019 14:15

Americká armáda se připravuje na přechod na vysokorychlostní vrtulníky. Firma Boeing představila projekt vrtulníku AH-64 Apache s tlačnou vrtulí a většími křídly.

Nový vývoj byl nazván jako Advanced AH-64 Block 2 Compound. Jde o velmi hlubokou modernizaci modelu AH-64E. Změny by měly ovlivnit téměř všechny prvky vrtulníku a mělo by být dosaženo výrazně lepších letových vlastností.

                 předpokládaná podoba AH-64 Block 2 Compound / foto: Boeing / defence-blog / FU

 

Podle oficiálního popisu bude AH-64E Block 2 Compound schopen přenášet až 2,7 tuny užitečného zatížení, dosahovat maximální rychlosti 342 km/h (AH-64E - 279 km/h) a přeletové vzdálenosti 850 km. V Boeingu naznačují, že již provedli sérii testů na velkém modelu vrtulníku a sériová produkce strojů by mohla být zahájena v roce 2028. Militarybox, CC BY-SA

 

Diskusní téma: Vysokorychlostní Apache

Datum: 21.05.2019

Vložil: Mirra

Titulek: vysokorychlostní?

nebyly už někde i v Americe požadavky u vysokorychlostních 400km+??

Datum: 20.05.2019

Vložil: Feri

Titulek: heli

pred par rokmi nas ohuroval stealth vrtulnikom comanche, dnes sa zda, ze trendom pri bojovych vrtulnikoch bude vysoka rychlost.

Datum: 18.05.2019

Vložil: Omny

Titulek: a co na tom vypadá hodně dobře US trolle

posun z 270 km na 340 km ti připadá jako vysokorychlostní o))

Datum: 19.05.2019

Vložil: Markus

Titulek: Re: a co na tom vypadá hodně dobře US trolle

Ale ale, místní šašek se nám ozval. :-)

Datum: 20.05.2019

Vložil: Franta

Titulek: Re: a co na tom vypadá hodně dobře US trolle

Tak samozrejme nie je to až taká rýchlosť a adrenalín ako keď letí pilot Mi-28 s pokazenými okuliarmi nočného videnia 300-kilometrovou rýchlosťou. :-)

Datum: 20.05.2019

Vložil: Omny

Titulek: Re: Rechtěl jsem tím jenom říci, že pokud

se bavíme o opravdu vysokorychlostním vrtulníku, tak to má vypadat něco jako tohle:https://www.narodninoviny.cz/novy-rusky-vojensky-vrtulnik-poleti-rychlosti-az-700-km-h/

proto jsi ty ty Markus s tou US onanií už opravdu mimo, vy máte radost, ale nevíte z čeho....prostě US ovce

Datum: 20.05.2019

Vložil: Franta

Titulek: Re: Re: Rechtěl jsem tím jenom říci, že pokud

Nie je nič krajšie ako byť proruským trollom. Ten sa dokáže radovať aj z neexistujúceho vrtuľníka. Hoci je len na PAPIERI, ale hlavne nech má vysokú maximálku. :-D

Datum: 22.05.2019

Vložil: Omny

Titulek: Re: Rtak když je řeč o vysokorychlostním

vrtulníku, tak se předpokládá, že bude mít vysokou maximálku, nebo jak tomu rozumíš, že má mít stealth ? o)) Víš i prototyp na bázi MI24 letí přes 400 km/ho, takže když vy US klucí máte radost z 340, tak si to užijte, holt každý máme jiné představy pod pojmem vysoko rychlostní

Datum: 20.05.2019

Vložil: Markus

Titulek: Re: Re: Rechtěl jsem tím jenom říci, že pokud

Tím papírovým projektem si mi opravdu vytřel zrak. Z toho nebudu spát. :-D

Datum: 22.05.2019

Vložil:

Titulek: Re: Re: Rechtěl jsem tím jenom říci, že pokud

budu parafrázovat - nemáš pravdu, předsedo. on nemá taky pravdu, předsedo. kouknul jsme na ty narodni noviny -Omny, maš z nějakeho duvodu rád Rusko, Rusy - jistěže je obdivuhodné leccos, co kupříkladu ve vojenské technice dokázali - to by bylo na dlouhou debatu - ale, pokud si teda neděláš bžundu a my ti to všechno oné i s navijákem - jak tomu můžeš uvěřit? Sám o sobě, ne proto, že to zpochybňuju já nebo US nadšenci nebo protiruská propaganda. Měl jsi fyziku a matiku na základce nebo na střední nebo na VŠ? Četl jsi něco o této problematice?
Tam nejde o samotný výkon stroje - dát na vrtulník výkonnější motor a letělo by rychleji. To by samozřejmě Rusové i Američané jednoduše udělali. Ale narážíme na fyzikální zákony - platí v USA i Rusku. Listy hlavního rotoru, na straně nabíhající ve směru letu, se v oblasti cca 300 km/h začnou na obvodu rotoru pohybovat rychleji než rychlost zvuku. A začnou rány, praskání, vibrace, které (možná zatím) nedokáže věda vyřešit. Možná někdy se to podaří, vyvinou se nějaké inovované průřezy a tvary listů ale věřím, že všechna možná špičková pracoviště světa na tom pracovaly-výpočty, simulace, ofukování v tunelech .... Takže jaká je cesta - přidat vrtuli tlačnou (nebo tažnou, nebo malý proudový motor, využít trochu tahu, který dávají spaliny hlavního motoru, správným umístěním a tvarem výfuků), ale pozor, kouzlo není v tom, že tyto urychlí výrazně dopředný pohyb, tím neodstraníme potíž s nadzvukovou rychlostí listů hlavního rotoru, ale v tom, že mu "odlehčí" - tj. umožní snížit otáčky, ovšem musí být provedena další věc - klasické pevné křídlo, které přebere část vztlaku. Tedy ne úplně klasické, je pro účel, který má splňovat, kratší než u běžného letadla. Takže můžeme zrychlovat do 700 nebo i třeba 1000 km/h?
Nemůžeme - celý vrtulník s hlavním rotorem má daleko větší čelní odpor než aerodynamicky čistší klasické letadlo, takže pokud klasická turbovrtulová letadla létají maximálně někde nad 500-600 km, proudová kolem 900 (a další už jsou nadzvuková, kde jsou tvary přesně vymodelované pro nadzvukový let), tak je jasné, že u takového vrtulníku to ... co? - možná není nerealizovatelné, ale tak složité, drahé, s obrovskou spotřebou paliva, dimenzování, že vhodné pro výzkum, ověřování technologií, pro běžnou službu neupotřebitelné.
Ted fantazíruji - při vysoké rychlosti by se hlavní rotor úplně zastavil, listy sklopily hydraulickým mechanismem rovnoběžně se směrem letu, a hřídel a rotorová hlava i s dozadu trčícími listy spustily dolu ke trupu, tak by se čelní odpor přiblížil klasickému letadlu - no dobrá, ale sám musíš vidět tu složitost až hraničíci s nesmyslností, celé zařízení by přidalo na hmotnosti atd atd. Areodynamický odpor je to, co omezuje, ne schopnosti ruských či amerických vědců. Ten neroste lineárně s rychlostí, ale podle složitých vzorců, které už si nepamatuji, závisí to i na tvaru tělesa, , ale s narůstáním rychlosti narůstá odpor stále strměji. Takže pro určitý tvar tělesa a druh pohonu do určité rychlosti v pohodě, ale pak odpor narůstá stále prudčeji, a prostě nedosáhneš vyšší než určité rychlosti. I kdybys měl hypoteticky možnost sebesilnějšího pohonu. Je to fyzikálně nemožné. Takže se bavíme o rychlostech abych nekecal 400 (500?) km/h) - to je opravdu v Rusku i USA považováno za vysokorychlostní vrtulník.
A i tak je to velmi složité - sesouladit otáčky hlavního rotoru, vyrovnávacího rotoru, tlačné vrtule, a je otázka, zda má význam věnovat úsilí, peníze, kapacitay, na vývoj a výrobu takového vrtulníku, jestli to strojí za to zvýšení rychlosti jaké by měl mít takový stroj úkoly. To řeší příslušní kompetentní vojenští a političtí činitelé a ať řeší, že jo.
Jinak Mi24 a pozdější jejich deriváty dosahovaly přes 300 km/h, západní jsou o něco pomalejší - do 300 takže Rusové tu oblast kolem těch hraničních rychlostí mají pořešenou v teoreticko-praktické rovině asi lépe.
Američani někdy v 60. či 70. (?) letech vyvíjeli takový vrtulník s tlačnou vrtulí - Cheyenne - a vypadalo to zprvu dobře - dvojmístný bitevník, tlačná vrtule, krátké pomocné křídlo - létalo několik prototypů, pak ale došlo k 1 nebo 2 tragickým haváriím, co jsem četl kdysi v L+K, matně vzpomínám, že při určitém režimu letu se stroj rozkmital a nedokázali to vyřešit - asi právě ta správná spolupráce všech rotorů nebo jiná příčina, no a politika a náklady a konkurence a dohady o významu - program byl zrušen. Dosáhli kolem 450 km/h tuším rekord, neberte mě prosím přesně za slovo.
No a jestli teď z tohoto obrázku amerického apače s tlačnou vrtulí, který se strašně líbí Tvojim diskuzním nepřátelům, něco bude, nebo je to jen taková bublina - ukáže čas.
Pokud by se podařilo, tak samozřejmě nepůjde o 340 km/h , ale řekněme někde k těm 400 i přes. Asi. No a je otázka, jestli se to vyplatí, že, dám příklad, mohou doletět na dostřel nějaké zjištěné nepřátelské tankové jednotce třeba 300 km vzdálené od základny za hodinu a 10 minut při 280 km/h nebo už za 40 minut při 430 km/h.
Zmiňujou třeba doprovody konvertoplánů a další úkoly - no možná to má něco do sebe.

Datum: 22.05.2019

Vložil: hujer

Titulek: Re: Re: Re: Rechtěl jsem tím jenom říci, že pokud

Jistě. Jen podotknu, že jest pravdou že i vrtulník postavený na bázi původního sovětského vrtulníku Mi-24 dokáže dosáhnou rychlosti přes 400 km/h a tlačnou vrtuli k tomu vůbec nepotřebuje. Zkušební stroj MiL PSV (upravený Mi-35, a to je moderní variace Mi-24, ale původní koncepce) dosáhl rychlosti 403 km/h v říjnu 2016. ( https://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/m-l-mil/mi-24-psv/ ).Slouží právě pro vývoj vysokorychlostních vrtulníků postupnou cestou která neznamená ekonomickou sebevraždu a již jsou známé nějaké praktické výsledky co se týká vývoje rotorů. Nové rotory budou průběžně dostávat Mi-28, Mi-35,Mi-38 ale i moderní verze Mi-8 (max. rychlost u Mi-28 se zvedá na nějakých 308 km/h u Mi-35 dokonce na cca 339 km/h). Tak při pohledu na tento americký vrtulník s tlačnou vrtulí a určitě mega cenou, který je schopen vycucat až nějakých 342 km/h a zcela běžným ruským Mi-35M ( a to není zrovna poslední výkřik techniky) s novým rotorem dávající nějakých 339 km/h vypadá trošku .... no jako špatný vtip za miliardy dolarů. (třeba i původní Kamov Ka-50 měl maximálku na 340 km/h, dvoumístná verze Ka-52 je těžší a má větší čelní odpor, tedy nějakých 315 km/h). No nic ve zlém, vše má právo na život.

Datum: 17.05.2019

Vložil: Cateye

Titulek: Zajímavé

Reinkarnace AH-56 Cheyenne. Nicméně přidaná hodnota této modernizace se nezdá příliš velká, tak aby to dávalo smysl.

Datum: 17.05.2019

Vložil: Cami

Titulek: V Boeingu naznačují

Absolutně netuším, co v Boeingu chtějí ještě naznačovat. Vše naopak naznačuje, že soudruzi v Boeingu jsou v těžkém maléru prakticky na všech frontách, od USAF s tankerem, přes NASA s raketou SLS až po civilní letectví. Problém Boeingu je v tom, že mu dlouhodobě chybí odborníci, lépe řečeno stovky odborníků. A bude hůř.

Datum: 17.05.2019

Vložil: Markus

Titulek: Apache

To vypadá hodně dobře.

Záznamy: 1 - 14 ze 14

Vyhledávání