internetový armádní magazín

Zetor Gerlach 4x4 - představení na IDEB 2018

17.05.2018 12:55

Společnost Zetor Engineering Slovakia, která je součástí holdingu HTC INVESTMENTS vlastnícího značku Zetor, na vojenské výstavě IDEB 2018 v Bratislavě představila své nové obrněné taktické vozidlo Gerlach 4x4. Legendární českoslovenaká značka Zetor, kterou většina lidí zná z oblasti zemělské techniky začíná v poslední době usilovat i o zákazníky v sektorech obrany a bezpečnosti.

                                                               Zetor Gerlach 4x4

                                                     (foto: Zetor Engineering / FU)

 

Vozidlo Gerlach v konfiguraci pohonu 4x4 není zcela prvním projektem Zetoru zaměřeným na armádu, ale jedná se v této chvíli asi o projekt nejhmatatelnější. Dá se předpokládat, že Zetor bude vozidlem Gerlach v prví řadě cílit na slovenského zákazníka, tedy slovenské ministerstva obrany. Pojmenování vozidla po slovenském vysohorském štítu má tedy svůj význam.

Slovenské ministerstvo obrany bude v blízké době nakupovat asi 404 taktických vozidel 4x4 za více než 780 milionů EUR. Tato vozidla podle zadání musí nést výraznou "slovenskou stopu", tedy na jejich výrobě se musí výrazně podílet domácí firmy, což je určitě správný požadavek.

Vozidlo Gerlach bude zcela určitě představovat významného konkurenta pro ostatní uchazeče o slovenskou zakázku.

                                                                Zetor Gerlach 4x4

                                                    (2 x foto: Zetor Engineering / FU)

 

Vozidlo Gerlach disponuje vysokým stupněm balistické ochrany, včetně odolnosti proti minám a nástražným výbušným systémům. Ochrana je modulární, takže se může měnit přidáváním pancéřových desek na základní skelet karoserie. Podle Zetoru vozidlo v základní verzi s pancéřovými pláty splňuje normu NATO STANAG 4569 minimálně na úrovni Level 3. Ochrana proti minám dosahuje úrovně Level 2a/2b, tedy ekvivalentu výbuchu 6 kg TNT kdekoliv pod koly nebo podvozkem. Na přání je možno tento paramer upravit na úroveň 3a/3b.

                                                     interiér vozidla Zetor Gerlach 4x4

                                                         (2 x foto: Péter Aranyi / FU)

 

Interiér vozidla je vybaven filtroventilačním systémem a je odhlučněn speciálními materiály, které také potlačují vibrace.

Rozvržení míst pro posádku lze upravit podle přání zákazníka, takže Gerlach může být čtyřmístný (2+2, pětimístný (2+3) nebo také šestimístný (2+4). Vozidlo má také v zádi oddělený nákladový prostor o objemu 2,3 m3 využitelný např. pro převoz zbraňových systémů, munice, kanystrů s palivem, osobních věcí posádky apd.

                                  záď vozidla Zetor Gerlach 4x4 vystaveného na IDEB 2018

                                                           (foto: Péter Aranyi / FU)

 

Společnost Zetor přesně nespecifikovala ve vozidle použitou techniku, ale je známo, že použitý vznětový motor má výkon 326 koní (243 kW). Předpokládá se, že jde o motor německé firmy MTU, který je podle zveřejněných údajů spojen s šestistupňovou automatickou převodovkou. Při hmotnosti 12,5 tuny může Gerlach s tímto agregátem dosáhnout maximální rychlosti 110 km/h. Udávaný dojezd vozidla je 800 km s vnitřní zásobou paliva 220 litrů.

Podvozek využívá nezávislého zavěšení všech kol od americké firmy AxleTech, a pro lepší průchodnost terénem lze pneumatiky centrálně z kabiny dofukovat či odpouštět.

Gerlach je 5,65 metru dlouhý, 2,5 metru široký a 2,5 metru vysoký, a má rozvor náprav 3,6 metru.

Společnost Zetor Engineering Slovakia uvádí výrobní cenu vozidla bez spojovacích a zbraňových systémů 398 tisíc EUR (10,17 milionu Kč) při sériovost 100 vozidel a více. Militarybox, CC BY-SA

 

Diskusní téma: Zetor Gerlach 4x4 - představení na IDEB 2018

Datum: 18.05.2018

Vložil: oct

Titulek: gerlach

Jak můžou mluvit o stupni balistické ochraně když ještě neproběhly žádné zkoušky,prostě na nic nemaj razítko a to je to nejdůležitější. Taky to zpracování a použité materiály mi vůbec nesedí kdo je z oboru tak hned ví o co jde a žádná masivní reklama neposadí na zadek.,je třeba se dívat na detaily,třeba přední okno hodně prozradí
. Nebo ne tak kdo si toho všimnul....

Datum: 18.05.2018

Vložil: jan

Titulek: Re: gerlach

jo jediná věc co je asi dobrá a funkční jsou dveře. Jinak jsem koukal a jediní kdo mají hotovou el. kompatibilitu je Perun od SvOZU ten jedinej měl super výbavu a nějaký vychytaný prvky co dělají auto bojeshopné.jinak to jsou holátka co si hrají na válku...

Datum: 20.05.2018

Vložil: Erazim

Titulek: Re: gerlach

Ako viete, že "neproběhly žádné zkoušky,prostě na nic nemaj razítko"?? :-o
Podľa tohto - https://www.armadninoviny.cz/vojenska-vystava-ideb-2018-v-bratislave.html Zetoru má pancierovú ochranu od "dánskych špecialistov napr. Composhield a TenCate" - tak to asi majú slušne ošetrené.
Mňa skôr zaujala tá IED/protimínová ochrana- že Gerlach je koncipovaný inak, ako napr. Patriot a je to kapsula posadená na ráme, nie monokok.

Datum: 20.05.2018

Vložil: oct

Titulek: Re: Re: gerlach

Protože za rok se nedá žádné vozidlo nakreslit vyrobit a ještě prakticky odzkoušet,nebo si myslíš něco jiného.
Jestli si někdo myslí že na rýsovacím prkně něco funguje tak je podle mne totálně mimo mísu.Ven si jak dlouho testujou automobilky auta než je pustí do výroby,a testy pro vojáky jsou o hodně složitější!
Věř mi něco o tom vím...
Dej ho na den vojákům do ruky a uvidíš co na to řeknou...

Datum: 21.05.2018

Vložil: Erazim

Titulek: Re: Re: Re: gerlach

Lenže ty i nepísal o skúškach vozidla, to máš samozrejme pravdu. Ty si písal o "balistické ochraně" - a tú otestuješ nástrelmi velmi rýchlo...

Datum: 21.05.2018

Vložil: oct

Titulek: Re: Re: Re: Re: gerlach

Bal.zkoušky nejsou jenom o ,,nástrelov,, ale hlavně o ochraně proti výbuchu nálože pod vozidlem a tam se to vozidlo určitě zničí a ne jenom jedno už
to chápeš....


Datum: 18.05.2018

Vložil: Pecule

Titulek: Gerlach

Přijde mi, že Zetor i Tatra (Husar) od nekoho dostaly projekty, ktere jiz nebyly perspektivni. Navrh techniky trva roky a oni s tim prijdou behem chvile, to se tyka hlavne Zetoru, ktery predstavil vice techniky najednou. Proc neperspektivni? V dnesni dobe vsichni od Mrapu (vaha kolem 12t) odchazeji a snazi se najit neco lehciho, viz JLTV, Hawkey (vaha kolem 7t), pri zachovani podobne ochrany jako Mrapy, ale s lepsimi jizdnimi vlastnisti v terenu. Takze Husar i Gerlach parada, ale pred 10 roky.

Datum: 18.05.2018

Vložil: Jožo

Titulek: Re: Gerlach

Práve teie jazdné vlastnosti Husara sú celkom dobré.

Datum: 18.05.2018

Vložil: Pecule

Titulek: Re: Re: Gerlach

To je otazka, sice ma Tatrovacky podvozek, ale motor je v porovnani s J-LTV i dokonce s Gerlachem slabsi.

Datum: 19.05.2018

Vložil: roth.

Titulek: Re: Re: Gerlach

Jak jsi na to přišel? Nejspíš jsi jezdil i v konkurenčních vozech....

Datum: 19.05.2018

Vložil: Pecule

Titulek: Re: Re: Re: Gerlach

V porovnani s JlTV ma motor slabsi vykon a je skoro 2x tezsi.

Datum: 17.05.2018

Vložil: Igor70

Titulek: ...

Teprve válečný konflikt vyspělých armád by ukázal, jak pitomé je vyzbrojování některých druhů jednotek technikou typu silně obrněno auta. Na ty se dnes pohlíží jak na nějaké božstvo, kterým je možno nahradit úplně všechno - od koloběžky až po BVP. Na Gerlachu je však jasně vidět posun v oblasti konstrukce těchto vozidel.

Datum: 17.05.2018

Vložil: Charles

Titulek: Zetor

Zetor tedy opustil nebo přehodnotil plány a posunul do popředí tento "taktik" 4x4 před dříve avizované projekty OT-8x8 a pásové BPV? V kontextu momentálního zájmu na Slovensku tomu rozumím, ale plánů na pásové BVP by bylo škoda, pokud existují patřiční partneři (a to podle Zetoru existují).

Datum: 17.05.2018

Vložil: Militarybox

Titulek: Re: Zetor

Zdali v Zetoru zcela přehodnotili plány není zřejmé. Každopádně asi s BVP nepokročili a dali přednost něčemu, s čím se budou moci rychleji zapsat, a k čemu mají výrobně blíže. Teoreticky - když uspějí s Gerlachem, možná se příležitostně vrátí i k pásovému BVP Wolfdog.
Požádali jsme v loňském roce Zetor Engineering o poskytnutí informací o postupu prací, ale žádné jsme neobdželi. Takže .... ?

Datum: 17.05.2018

Vložil: Seal26

Titulek: Galakticky lup

Vie mi niekto vysvetlit preco ak cena vozidla je zhruba 400 000 EUR, teda za 404 vozidiel to je 161 000 000 EUR. Tak potom preco SR chce dat za tieto vozidla 780 000 000 EUR? A argument, ze zvysne peniaze bude stat vybavenie asi moc neobstoji...Neviem preco sa kupuju tieto auta pre armadu ved my predsa nebudujeme ziadnu expedicnu armadu a pre policajtov stacia aj snad aj Land Rovery. Ved za tie peniaze by sa dalo kupit mozno aj 100 (laicky odhad) modernych BVP, ktore su v slovenskej armade zalostne zastarale (BVP 1). Chcel by som vidiet ako take 4x4 vyzbrojene trebarz aj riadenymi strelami obstoji v strete s modernym protivnikom. Podla mna su aj dolezitejsie zbranove systemy, ktore treba modernizovat.

Datum: 17.05.2018

Vložil: David

Titulek: Re: Galakticky lup

Je normální, že cena plně vybaveného vozidla je dvojnásobná oproti holému vozidlu. A někdy to je ještě mnohem horší. Je také otázkou, co všechno do toho kontraktu MO SR počítá. jestli také logistiku, zázemí atd., tak by to zhruba odpovídalo

Datum: 17.05.2018

Vložil: Flader

Titulek: Re: Re: Galakticky lup

tých 700M je maximálna cena, čiže umelo stanovený strop. Je nepravdepodobné, že sa dosiahne. Druhá vec je, že v tej cene sú vozidlá, komplet vybavenie, zbrane, strelivo, zázemie. Tretia vec je, že prezentovaná cena je za úplne holé vozidlo. Štvrtá vec je, že tá cena je "nástrel" výrobcu na vozidlo, ktoré zatiaľ existuje len v jednom kuse a cena sa má týkať série 100+ kusov. Piata vec je, že OSSR práve podobné vozidlo potrebujú, buduje sa 23. motorizovaný prápor, kde by asi neboli nadšený keby mali jazdiť iba v nechránených LR, majú nahradzovať dosluhújúce OT-90 a pomaly starnúce Aligátory...

Datum: 17.05.2018

Vložil: Seal26

Titulek: Re: Re: Re: Galakticky lup

Rozumne vysvetlene, ale aj tak sa mi pocet 404 kusov zda privysoky, radsej kupit trebarz 100 - 200 kusov a zvysne peniaza dat na BVP. A ked bude treba tak 4x4 sa dokupia, ved ta vyroba bude prebiehat desiatky rokov tak vyrobna linka k dispozicii bude.

Datum: 17.05.2018

Vložil: Flader

Titulek: Re: Re: Re: Re: Galakticky lup

Na internete sa dá nájsť, kam koľko vozidiel je určených a ono tých 404 je dosť reálnych. Len si treba uvedomiť, že to nie je hneď ale tých 404 kusov je do roku 2030. Najviac potreba horí u 23. a u ISTAR a už to je pomaly tých 200 kusov.

Datum: 17.05.2018

Vložil: Pepe

Titulek: Gerlach

Myslím, že vnitřní uspořádání 2+4 šlo vyřešit trošku jinak a rozměry vozidla (a tím i hmotnost) mohly být o něco menší.
Na pohled je to opravdu líbivý kus, ale to se v poslední době zadařilo i jiným - Patriot je též krasavec.

Datum: 18.05.2018

Vložil: Jirka4form

Titulek: Re: Gerlach

Myslím, že řešení 2+4 v Gerlachu je dobré. Ty čtyři sedadla vzadu vedle sebe maximálně využívají celou šířku vnitřního prostoru kapsle a vnitřní dvojice již nejde posunout více vzad, protože je tam už nákladový prostor. Každé řešení má své klady a zápory, a každý výrobce vyzdvihuje to svoje jako to nejlepší.

Datum: 17.05.2018

Vložil: Jirka4form

Titulek: Gerlach

Na první pohled moc pěkné vozidlo. Zdá se promyšlené a s dobrou technikou. Bude zajímavé srovnání s typem Husar/Patriot.

Záznamy: 1 - 22 ze 22

Vyhledávání