internetový armádní magazín

Ruská kanónová pobřežní obrana

06.05.2018 13:20

Páteř obrany pobřeží po staletí reprezentovaly speciální pobřežní kanóny, jež se však většinou přesunuly do šrotu či do muzeí. Jejich roli vesměs převzaly protilodní řízené raketové střely, stále však existují i zajímavé výjimky.

Ve výbavě ruského námořnictva se nalézají čtyři typy systémů pobřežní obrany s protilodními řízenými střelami, a to Redut, Ruběž, Bastion-P a Bal. Vedle nich ale slouží ještě jeden typ zbraně, který může na první pohled působit koncepčně zastarale, avšak v ruské doktríně má své pevné místo. Jedná se o mobilní komplet A-222 Běreg, který používá kanóny ráže 130 mm pro palbu na námořní cíle. Nesporně impozantní zbraň ovšem přece jen stárne, a proto se již seriózně uvažuje o jejím perspektivním nástupci, ačkoli v odborné komunitě trvají intenzivní diskuse o tom, jak by měl vlastně vypadat.

 

Čtvrt století čekání na nový systém

Mezi významné imperativy sovětské a ruské bezpečnostní politiky tradičně patří obrana břehů před nepřátelskými loděmi. Již v době druhé světové války byl k těmto účelům upraven kanón SM-2-1 ráže 130 mm, původně užívaný na palubách lodí. Výsledkem se stala zbraň SM-4, jež se v této podobě následně užívala hodně dlouho, ačkoli byla patrná její zastaralost, protože šlo o zbraň na tažené lafetě, jíž chyběl kvalitní systém řízení palby. V polovině 70. let tedy vznikl záměr vytvořit nový a plně samohybný pobřežní obranný systém se 130mm dělem, který bude používán zejména pro pokrývání "mrtvé zóny" (tzn. oblasti minimálního dostřelu) raketových pobřežních systémů. Zadáním byla v roce 1976 pověřena kancelář OKB-2, tj. vývojová složka slavného volgogradského výrobního závodu Barrikady, která potom dostala jméno CKB Titan (v současnosti FNPC Titan-Barrikady). Vývojová fáze projektu byla hotova roku 1980, ovšem závod Barrikady byl vytížen produkcí jiných zbraní, a tak byl první exemplář nového systému s označením A-222 Běreg postaven až v roce 1988. Testy probíhaly na Krymu do roku 1992 a veřejnosti byl komplet předveden na veletrhu IDEX 1993 v Emirátech.

                                            všechny tři typy vozidel komplexu Běreg

                                              (foto: Ministry of Defence RF / ? / FU)

 

Ruské námořnictvo jej oficiálně zavedlo do služby v roce 1996, jenže první sériový systém byl dodán až v roce 2003, tedy více než čtvrt století po formulaci požadavků. V útvarech pobřežní obrany dnes slouží asi 36 komplexů A-222 Běreg a podle zpráv od ruského ministerstva obrany lze soudit, že většina je zařazena u jednotek Černomořské a Baltské flotily.

 

Modifikace 130mm lodního kanónu

Komplex A-222 je tvořen třemi typy vozidel, která jsou postavena na osmikolovém podvozku MAZ-543M, o jehož pohon se stará dieselový agregát D-12A-525A s výkonem 390 kW. Jako střelecká část komplexu funguje vozidlo A-222B1, na jehož zádi je umístěna mohutná věž, při jejíž výrobě se využily prvky z věže samohybné houfnice 2S19 Msta-S. Ve věži je montováno dělo s drážkovanou hlavní ráže 130 mm o délce 54 násobků ráže. Jde o variantu zbraně, jež se nachází v lodní věži AK-130 (ZIF-94), avšak na rozdíl od původní varianty má dělo kompletu A-222 také masivní úsťovou brzdu a ejektor plynů. Dvojice zbraní ve věži AK-130 může vést palbu celkovou rychlostí až 90 ran za minutu, zatímco největší kadence děla vozidla A-222B1 je okolo 14 ran za minutu. Rozsah odměru činí 120 stupňů na každou stranu (osa je směrem vzad), rozsah náměru je mezi –5 a +50 stupni. Rychlost změn odpovídá 10 stupňům za sekundu u odměru a 2 stupňům za sekundu u náměru. Vozidlo přepravuje zásobu 40 unitárních nábojů, mezi nimiž je hlavním typem náboj A3-UF-44, jenž obsahuje trhavou střelu A3-F-44 o hmotnosti 33,4 kg, z níž tvoří výbušná náplň 3,55 kg. Úsťová rychlost dosahuje hodnoty 850 m/s, efektivní dostřel je 20 km a maximální činí 23 km. Vedle toho se dodává též cvičné střelivo a protiletadlové granáty s distančními zapalovači. Běreg má totiž schopnost pálit i na vzdušné cíle vzdálené až 15 km a v případě potřeby dokáže efektivně postřelovat i pozemní cíle. Jeho hlavní úkol však samozřejmě reprezentuje ničení hladinových objektů, a to do max. rychlosti až 200 uzlů, což je více než 370 km/h (jedná se údaj společnosti Rosoboronexport). Palbu lze vést jednotlivými ranami nebo salvami s kadencí od 4 do 12 ran za minutu.

 

Mobilní středisko pro řízení palby

Vozidlo A-222B1 má čtveřici opěr, které jsou vysouvány před zahájením palby kvůli zajištění stabilizace, a jeho osádku tvoří celkem osm osob. Ve dvoumístné kabině po levé straně přední části sedí řidič a velitel, kdežto ve věži mají sedačky velitel věže, střelec a čtyři nabíječi. Jde o dosti neobvyklé, ale potřebou rychlé palby vynucené řešení. Dva z nabíječů tudíž sedí přímo u závěru a starají se o vlastní nabíjení, kdežto zbylí dva sedí za nimi u dvou prostorů se zásobou nábojů a zajišťují jejich podávání.

                                          střelecké vozidlo A-222B1 komplexu Běreg

                                              (foto: Ministry of Defence RF / ? / FU)

 

Místo velitele věže disponuje kompletní sadou přístrojů pro řízení všech systémů i vším potřebným pro vedení nepřímé palby, a proto může A-222B1 vést bojovou činnost v případě nutnosti i úplně autonomně, což ale není standardní režim. Komplet A-222 Běreg byl totiž vytvořen tak, aby několik palebných vozidel A-222B1 spolupracovalo a vedlo palbu na základě údajů z mobilního velitelského střediska, jímž je vozidlo A-222C1. To se vyznačuje mohutnou skříňovou nástavbou, ve které se za sebou nachází pět oddělení, a sice energetické, anténní, vysokofrekvenční, spojovací (tady mají sedačky spojař a řidič-údržbář) a operátorské (zde mají svá sedadla velitel celého kompletu, velitel střediska, staršina, údržbář a operátor přístrojů).

                           mobilní velitelské středisko - vozidlo A-222C1 komplexu Běreg

                                               (foto: Ministry of Defence RF / ? / FU)

 

Ústředním prvkem celého vozidla A-222C1 je systém řízení palby BR-136 Podača, do něhož patří radar Garpun, televizní kamera, laserový dálkoměr, optický zaměřovač a výkonný balistický počítač. Systém může detekovat cíl na vzdálenost kolem 35 km, sledovat současně až čtyři cíle a navádět střelbu na dva z nich. Nástavba A-222C1 disponuje i účinným elektromagnetickým stíněním a soustavou chlazení.

 

Autonomie po dobu jednoho týdne

Třetí součástí kompletu Běreg je vozidlo podpory A-222D1, známé také pod zkratkou MOBD (mašina obespečenija bojevogo děžurstva). Stará se o zajištění elektrické energie, paliva, vody a potravin pro celý komplet a jeho obsluhu, a to po dobu až 7 dní. Převáží dva dieselelektrické generátory o výkonu po 30 kW, nádrže na naftu a pitnou vodu, zásoby potravin a obsahuje též jídelní prostor pro čtyři osoby a dvě malé "ložnice", jednu pro čtyři a druhou pro dva muže.

                                            vozidlo podpory A-222D1 komplexu Běreg

                                               (foto: Ministry of Defence RF / ? / FU)

 

Vozidlo A-222D1 je vybaveno také sadou pro radiační a chemickou dekontaminaci a skladovacími schránkami pro výstroj a jiné potřeby osádky. Každé z trojice vozidel systému A-222 může nést rovněž malou střeleckou věžičku s kulometem PKT a zásobou 500 ran, avšak v praxi se tento prvek obvykle instaluje jen na skříňovou nástavbu podpůrného vozidla A-222D1. Celý komplet A-222 Běreg standardně tvoří čtyři až šest palebných vozidel A-222B1, jedno velitelské vozidlo A-222C1 a jedno až dvě podpůrná vozidla A-222D1. Všechna vozidla se většinou přesunují společně a na určené pozici přecházejí do bojového režimu, což podle podmínek zabere 3 až 30 minut.

                                                         komplex A-222 Běreg v akci

                                             (foto: Ministry of Defence RF / mil.ru / CC BY)

 

Stále častěji zaznívají hlasy volající po zahájení vývoje nástupce kompletu Běreg, neexistuje ovšem shoda na ráži, jelikož je zvažován i přechod na kalibr 152 mm. Mluví se také o variantě použít pásový podvozek, což by přinášelo i zvýšení odolnosti. Pokud (resp. až) na nějakého nástupce komplexu Běreg dojde, je vysoce pravděpodobné, že půjde o nějakou aplikaci koncepce, která se již uplatňuje u nové samohybné houfnice Koalicija-SV.

Komplex Běreg byl společností Rosoboronexport nabízen i na export, ale žádný zákazník nebyl získán.

 

Parametry vozidel systému A-222 Běreg

Označení

A-222B1

A-222C1

A-222D1

Funkce

Střelba

Velení

Podpora

Obsluha

8 mužů

7 mužů

4 muži

Bojová hmotnost

43,7 t

43,7 t

43,5 t

Celková délka

12,95 m

15,20 m

15,94 m

Celková šířka

3,10 m

3,24 m

3,23 m

Celková výška

3,92 m

4,41 m

4,41 m

Max. rychlost

60 km/h

60 km/h

60 km/h

Max. dojezd

850 km

850 km

850 km

 

 

 

                                                                                            Autor článku: Lukáš Visingr

                                                                              Pro Militarybox upravil: ing. Zbyněk Novotný

 

 

 

 

Poslední revize článku: 6.5.2018

 

 

Doporučený článek na MILITARYBOXU : Ruská raketová pobřežní obrana

 

 

Prohlášení:

Uvedené textové dílo je chráněno zákonem č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Autor textového díla umožňuje jeho další využití za předpokladu dodržení principu copyleft, a to za těchto podmínek: 1. vždy uveďte jméno autora,  2. nevyužívejte ke komerčním účelům,  3. neměňte smysl uvedených informací.

Původní text:  L. Visingr

Přiložené fotografie nejsou součástí díla a platí pro ně uvedená separátní pravidla užití.

Autor textových úprav a doplňků neuplatňuje žádná práva.

 

Vyhledávání

Array

 

 

 

 

 

 

 

 

B O N U S